image

Provider AT&T gaat klantgegevens verkopen

donderdag 4 juli 2013, 14:07 door Redactie, 7 reacties

AT&T gaat de gegevens van klanten aan andere bedrijven verkopen, zo heeft de telecomprovider via een nieuw privacybeleid laten weten. Met meer dan 106 miljoen abonnees behoort AT&T tot één van de grootste mobiele telecomproviders ter wereld. In het nieuwe privacybeleid staat dat AT&T de geanonimiseerde klantgegevens aan derden mag doorspelen.

Wel hebben klanten de mogelijkheid om zich hier voor uit te schrijven. Het kunnen aanbieden van 'relevantere' advertenties is de reden voor de verkoop van de klantgegevens. Daarbij wijst de provider ook naar andere bedrijven, zoals Facebook, die dit ook doen.

De data die AT&T verzamelt wordt geanonimiseerd en zou niet naar individuen zijn te traceren, aldus de provider. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat geanonimiseerde data in veel gevallen toch naar individuen is te herleiden.

Reacties (7)
04-07-2013, 14:26 door Anoniem
In het nieuwe privacybeleid staat dat AT&T de geanonimiseerde klantgegevens aan derden mag doorspelen.
Wel hebben klanten de mogelijkheid om zich hier voor uit te schrijven. Het kunnen aanbieden van 'relevantere' advertenties is de reden voor de verkoop van de klantgegevens. Daarbij wijst de provider ook naar andere bedrijven, zoals Facebook, die dit ook doen.
Omdat een ander dat doet, mag ik het ook???
De data die AT&T verzamelt wordt geanonimiseerd en zou niet naar individuen zijn te traceren, aldus de provider. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat geanonimiseerde data in veel gevallen toch naar individuen is te herleiden.
Dus anoniem bestaat niet. Gelukkig voor AT&T denken heel veel mensen, dat ze niets te verbergen hebben en het dus niets uitmaakt. Anders zou je een gigant door het vertrek van z'n klanten failliet zien gaan. Dit zou eigenlijk ook moeten gebeuren, zodat anderen meteen weten dat dit "not done" is.
04-07-2013, 14:29 door AcidBurn
WHAHAHAHA. Nou ze steken het in ieder geval niet onder stoelen of banken. Is dit nou wat ze "Marketing" noemen?
04-07-2013, 15:11 door Anoniem
Door AcidBurn: WHAHAHAHA. Nou ze steken het in ieder geval niet onder stoelen of banken. Is dit nou wat ze "Marketing" noemen?
Ik denk toch echt dat ze stiekem gehoopt hadden dat het niemand op zou vallen... (Maar het moet natuurlijk wel lijken of ze hun best hebben gedaan klanten te informeren.)
04-07-2013, 16:25 door [Account Verwijderd]
Wow, gewoon even in het prvacybeleid schrijven dat je gegevens wordt verkocht aan derden. En dan dit ook nog Opt-out maken i.p.v Opt-in. Zielig
05-07-2013, 08:18 door Anoniem
Door bbecko: Wow, gewoon even in het prvacybeleid schrijven dat je gegevens wordt verkocht aan derden. En dan dit ook nog Opt-out maken i.p.v Opt-in. Zielig
Maar dat is hier toch niet anders? Hier worden dergelijke gegevens toch ook gewoon verkocht? Zolang iedereen het nog steeds noodzakelijk vind om 24 x 7 bereikbaar te willen zijn is deze markt een goudmijn. Wat zou er met deze goudmijn gebeuren als we eens stoppen om altijd en overal maar bereikbaar te willen zijn?
Wij, als consument, zijn nog steeds degene met de portemonnee. Als wij iets niet willen dan geven we daar geen geld (meer) aan uit. Minder bellen met een mobiel is overigens gezonder want, ofschoon het niet direct kan worden bewezen, kan die straling op lange termijn gewoon niet goed voor de mens zijn. Een beetje vergelijkbaar met roken en (veel) drinken eigenlijk.
05-07-2013, 10:05 door schele
Door bbecko: Wow, gewoon even in het prvacybeleid schrijven dat je gegevens wordt verkocht aan derden. En dan dit ook nog Opt-out maken i.p.v Opt-in. Zielig
Beetje minder naief doen hoor, AT&T snapt ook nog wel dat niemand dat doet met opt-in.

Daarbij is de heisa wat overdreven: dit soort clausules is eerder standaard dan de uitzondering. Omdat AT&T het nu doorvoert hoor je er wat over. Iedere privacypolicy die ik lees van dat soort bedrijven (net zo goed in nederland) bevat al clausules als "mogen gegevens doorgeven aan derden zoals onze marketing en business partners en andere partijen". Veel ruimer wordt het niet.

Wat ik wel graag zou zien is dat AT&T zoiets enkel voor nieuwe klanten mag doen, ipv met terugwerkende kracht voor alle klanten ookal hebben die bij aanmelding een hele andere privacy policy gezien.
05-07-2013, 12:33 door cjkos
Door Anoniem:
Door AcidBurn: WHAHAHAHA. Nou ze steken het in ieder geval niet onder stoelen of banken. Is dit nou wat ze "Marketing" noemen?
Ik denk toch echt dat ze stiekem gehoopt hadden dat het niemand op zou vallen... (Maar het moet natuurlijk wel lijken of ze hun best hebben gedaan klanten te informeren.)

Wat dat betreft een bevestiging dat ze Facebook volgen.
Die probeert het ook al jaren stilletjes in de hoop dat het DEZE keer niet opvalt.

Ik vind het wel vreemd dat een Service provider als AT&T zich vergelijkt met een social media platform.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.