Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) tikte gisteren verschillende telecomproviders op de vingers wegens het gebruik van 'Deep Packet Inspection' (DPI), maar volgens KPN is de techniek nodig om virussen en botnets te bestrijden. Bij DPI wordt naar de inhoud van het dataverkeer gekeken. De providers gebruikten de techniek voor het opslaan van surfgedrag en appgebruik van klanten.
Zo handelde KPN in strijd met de wet door de voor het beheer van het netwerk verzamelde gegevens over websitebezoek en appgebruik niet zo snel mogelijk onomkeerbaar te anonimiseren of te verwijderen. Ook werden verkeersgegevens gebruikt voor een productanalyse.
"In haar rapport bevestigt het CBP, dat KPN niet onrechtmatig heeft meegekeken naar de inhoud van de communicatie van zijn klanten. Het CBP constateert dat KPN hier de privacy-regels niet heeft overtreden", zo laat de telecomprovider weten. Die merkt op dat de overtredingen die het CBP wel aantrof inmiddels allemaal zijn opgelost.
Toepassing
Dat wil niet zeggen dat KPN geen DPI meer toepast. De techniek wordt voor verschillende doeleinden ingezet, zoals netwerkplanning en -beheer, het tariferen van MMS-verkeer, afhandeling van klachten van klanten met betrekking tot storingen of hoge datanota’s en het beperken van spam en bestrijden van virussen en botnets.
Wat betreft het netwerkbeheer laat de provider weten dat een netwerkoperator goed inzicht moet hebben in de ontwikkeling van dataverkeer en het gebruik van smartphones, tablets en apps op het netwerk, 'zonder dat van belang is wie precies welke diensten gebruikt'. De gebruikte gegevens zouden dan ook niet tot een natuurlijk persoon herleidbaar zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.