De mislukte invoering van het landelijk Elektronisch Patiëntendossier heeft Nederlanders een trauma bezorgd, maar dat wil niet zeggen dat een digitaal patiëntendossier een onhaalbare kaart is. Dat stellen Marieke Schenk en Herko Coomans van ICTU, een Nederlandse organisatie voor de automatisering van overheidsdiensten. Ze kijken daarbij naar Denemarken als lichtend voorbeeld.
In Denemarken heeft elke patiënt één digitaal dossier. Via het portaal sundhed.dk kan iedereen zijn eigen medisch dossier inzien en beheren wie er toegang toe hebben. In de Deense situatie heeft iedereen het wettelijke recht te zien wie toegang tot zijn of haar gegevens heeft. Volgens Schenk en Coommans is regie het sleutelwoord en hebben de Denen dat goed geregeld.
Bij de inrichting van Nederlandse ICT en informatiesystemen moeten dan ook keuzes worden gemaakt die bij de huidige netwerksamenleving passen. "Dat die pluriforme, vernetwerkte samenleving realiteit is waar de 'oude' manier van denken over privacy en ICT niet bij past, werd pijnlijk duidelijk bij het landelijk EPD", aldus de twee ICTU'ers.
Excuus
Volgens hen is er geen excuus meer om een elektronisch patiëntendossier niet goed te regelen. "We hebben echter een EPD-trauma opgelopen. Het Landelijk EPD voorzag niet in de basisbehoefte aan regie over de eigen data. Het vertrouwen in de overheid als centrale regisseur, als betrouwbare partij, is kwijtgeraakt."
Ondanks de twijfel van burgers of de overheid wel integer omgaat met informatie, onder andere door berichten over het aftappen en opslaan van informatie waar ze überhaupt niets mee te maken heeft, moet de overheid wel een rol spelen bij een digitaal patiëntendossier, aldus Schenk en Commans.
"De overheid is de enige partij die democratisch controleerbaar is en daarmee ter verantwoording geroepen kan worden om een veilige, betrouwbare plek in te richten om die eigen regie te faciliteren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.