Digitale boterbergGezien zijn achtergrond op ontwikkelingssamenwerking had de beste man wel wat credits verdiend.
Binnen dit kabinet en op dit onderwerp wordt dat helaas weer behoorlijk teniet gedaan.
Eerst al in een onmogelijk interview bij de wereld draait door, voor een deel mede dankzij de gastheer die geen ruimte laat voor antwoorden langer dan 140 letters, met toch nog tenenkrommende opmerkingen als dat privacy in principe al een achterhaald fenomeen is en meer onnavolgbare onduidelijke wartaal over het onderwerp digitaal en dreiging.
Heden in de vorm van mondiale Hollandse pr praat die inhoudelijk weinig te maken heeft met wat dit laaggrondse landje zelf doet, daar zijn we goed in, bijvoorbeeld vrijheid verkondigen en die zelf aan alle kanten onderuit schoppen met ongekende privacy schendende maatregelen zonder weerga en zonder ophouden.
In verkeerde zin laten zien dat je de geschiedenis hebt bestudeerd, techniek en methoden afgekeken om ze verder te verfijnen in eigen voordeel.
Een dergelijke positie op het wereldtoneel opeisen getuigt van een onwaarschijnlijke schijnheiligheid en negeren van de werkelijkheid.
‘Onze afhankelijkheid van cybersystemen groeit sneller dan ons vermogen deze systemen te beschermen tegen misdaad, spionage en schendingen van onze privacy’, aldus de minister.
Deze regering doet er alles aan om iedereen afhankelijker te maken van digitale systemen om zo onderwijl haar macht op burgers te vergroten door te proberen alle beschikbare gegevens van burgers te kunnen koppelen.
Hier in Den Haag, de stad van recht en vrede, zeg ik u: in de wereld die wij nu scheppen zijn recht en vrede niet vanzelfsprekend.
Het kabinet is niet gezeteld in het gebouw van het internationale strafhof.
Het zorgt er hooguit voor zelf net niet aan de verkeerde kant van het hekje te hoeven verschijnen. Ze was wel al op weg een Europees privacy tikje op de vingers deerde niet en was geen reden zich daar ook maar iets van aan te trekken.
We hebben dus te maken met een Land en een kabinet dat zelf regeert langs de kaders van de wet met het zoeken van mazen in de wet en het steeds oprekken van de wet.
Een kabinet dat het liefst ziet dat de eerste kamer wordt opgeheven of als die kamer tegenstribbelt kan worden gepasseerd.
We zullen als internationale gemeenschap antwoord moeten geven op de fundamentele vraag wat de voorwaarden zijn van het sociaal contract dat het gedrag van burgers, bedrijven en overheden bepaalt in cyberspace.
Laten we eerst als Nederlandse Nationale gemeenschap antwoord geven op de fundamentele vraag hoe wij de voorwaarden van een sociaal en daadwerkelijk vertegenwoordigende overheid kunnen omzetten in een effectief werkend contract opdat die overheid ophoud een geheel zelfstandige interpretatie te maken van wat een veilige respecterende democratie zou moeten zijn.
Niet in Cyberspace maar in de normale dagelijkse werkelijkheid, een overheid die weer optreedt n amens burgers en niet tegen burgers, met name de burgers buiten de kaste van de vaste middenklasse.
Hoe vinden we de goede balans tussen vrijheid, veiligheid en economische groei op het gebied van cyberspace?’
Hoe vinden wij een manier om mensen wakker te schudden, mensen wakker te schudden om duidelijk te maken dat achter de taal van de redelijkheid iets anders schuil gaat.
Zodra tegenwoordig gesproken wordt over het vinden van een balans wordt daar eigenlijk mee bedoeld : het verder oprekken van privacywetgeving, het verder opheffen van burgerrechten ten faveure van totale monitoring door de staat.
De minister noemde het een groot probleem dat veel mensen nog niet zijn aangesloten op het internet
Wie niet is aangesloten op het internet kan niet worden gemonitord door de staat.
de inspanning die het kost om, als je eenmaal bent aangesloten, je verbindingen veilig te houden, wordt steeds gecompliceerder
Overheden zijn vooral zelf een dreiging in Cyberspace.
Nederland loopt daarin voorop door die dreiging niet alleen interstatelijk uit te oefenen maar door zich rechtstreeks op burgers te richten in haar gewenste rechten burgers te kunnen hacken. De term terughacken is daarbij een slim verwarrende legitimatie voor iets wat niet aan de hand is, er is geen sprake van aanvallen van burgers op de staat en het systeem.
Het systeem wil meer rechten om burgers aan te vallen onder excuus van van alles en nog wat. Onder het mom van 'Veiligheid en nog iets'.
Die digitale tweedeling, met al haar nadelige gevolgen, moeten we bestrijden’.
Als Nederland dat daadwerkelijk zou vinden zou het zich hard moeten tegen overheids spionage en intimidatie.
Vooralsnog doet deze overheid precies het omgekeerde, het invoeren en willen invoeren van wetgeving om burgers meer digitaal te kunnen monitoren.
Van voornemens tot het kunnen koppelen van alle beschikbare burgerdata bij overheid en in het bedrijfsleven tot het kunnen tappen van alle beschikbare digitale communicatie, het volledig kunnen tappen van alle communicatie over de kabel.
Nederland is een belangrijk wereldwijd internet knooppunt en handelt in haar totale tapdrift vermoedelijk rechtsstreeks in opdracht en op aanvraag van andere staten.
In het tegengaan van internationale digitale spionage heeft Nederland de mogelijkheid dat zelf tegen te gaan door spionage op al het digitale verkeer op haar bodem niet toe te staan.
Nederland doet echter precies het omgekeerde.
Het parlement staat erbij en kijkt ernaar. Doet niets, zelf niet op concrete voorzetten aan informatie of concreet op een presenteerblaadje aangereikte vragen van die balling uit rusland. Zij laat zich met vage beloften iedere keer weer in slaap sussen en naar huis sturen.
Als men het al de moeite vindt op te komen draven bij een digitaal debat (8 april j.l. ).
Hij kondigde aan dat Nederland gaat investeren in capaciteitsverhoging in landen die dat zelf niet kunnen, zodat zij zelf hun internet open en vrij kunnen houden.
Zo kennen we Nederland weer.
Het ene belijden en het andere doen.
Het gaat natuurlijk prima samen, er dient eerst een infrastructuur te zijn om daarna te kunnen monitoren.
Nederland is voorstander van een open, vrij en veilig internet.
Wie in dit geval onder Nederland valt is een groot vraagteken.
Het huidige kabinet en de constructieve oppositie inclusief het cda en de pvv kunnen dat in ieder geval niet zijn.
Door te investeren in internationale samenwerking tussen publieke en private partijen verbetert Nederland niet alleen de eigen digitale veiligheid, maar worden ook kansen gecree?erd voor economische groei en innovatie.
"ook kansen gecree?erd voor economische groei en innovatie"
Dit is uiteindelijk de werkelijke aap die altijd weer met bekende Hollandse schijnheiligheid terloops ergens aan het einde van elk verhaal uit de mouw komt.
De Nederlandse cultuur kent maar een vaste waarde, geen morele waarde maar slechts de economische waarde, samenwerken als er handel in zit, samenwerken als er te verdienen valt.
Moraliteit en handel gaan niet samen, in ieder geval niet in Nederland, dat hebben we met onze zorgvuldig weggemoffelde historie wel bewezen.
Het ook heeft geen laatste plaats, het is onze primaire drijfveer. Ruim baan voor de handel, ruim baan voor onze digitale technologie.
Voorbeeldje
Wat krijg je als eerste zoekresultaat bij Foxit en surveillance?
https://www.wikileaks.org/spyfiles/list/company-name/foxit.html
280_FOXIT-FoxReplay-Analyst.pdf
https://www.wikileaks.org/spyfiles/files/0/280_FOXIT-FoxReplay-Analyst.pdf
281_FOXIT-FoxReplay-Covert.pdf
https://www.wikileaks.org/spyfiles/files/0/281_FOXIT-FoxReplay-Covert.pdf
282_FOXIT-FoxReplay-Personal-WS.pdf
https://www.wikileaks.org/spyfiles/files/0/282_FOXIT-FoxReplay-Personal-WS.pdf
Handel, puur en van Hollandse bodem.
Die techniek werkt natuurlijk alleen als er een digitale infrastructuur is.
Reden om die infrastructuur aan te moedigen, wat voor mooi argument verzinnen we er vandaag weer bij?
Foxit is, niet maar en niet slechts, een voorbeeld van de Hollandse kennis, kunde en handelsgeest.
GCCS2015 wordt georganiseerd door de ministeries van Buitenlandse Zaken, Veiligheid & Justitie, Economische Zaken en Defensie.
Alle usual suspects bijelkaar voor het geschetste beeld van de andere kant van ons mooie ideële verhaal.
Denk erom, het gaat er niet om wat er gezegd wordt maar hoe het gezegd wordt. Tussen de regels door lezen is zeer aan te raden.
Ontwikkelingssamenwerking heeft inmiddels een veel bredere betekenis gekregen.
Niet in de positiefste zin van het woord.