Een overgrote meerderheid van de winkels is niet proactief bezig om contante betalingen door hun klanten te verminderen, zo stelt De Nederlandse Bank (DNB) aan de hand van onderzoek onder 1340 retailers. Voor 81% van de winkels geldt dat de klant bepaalt hoe er wordt betaald.
Volgens DNB zouden winkeliers liever zien dat consumenten met hun pinpas afrekenen, toch wordt er beperkt op het verminderen van contant geld aangestuurd. "De klant is leidend in haar betaalvoorkeur. Het kunnen bieden van verschillende betaalmogelijkheden wordt beschouwd als een vorm van service aan de klant. Daarnaast biedt contant geld ook voordelen", aldus DNB. Zo zijn contant betaalde aankopen ook omzet, kunnen derden als leveranciers makkelijk uit de kassa worden betaald en biedt het een alternatief in geval van een pinstoring.
Naast het ontvangen, tellen en afstorten houdt contant geld ook in dat de echtheid moet worden gecontroleerd. Vorig jaar werden er 48.700 valse eurobiljetten onderschept, die vooral in de retailsector werden gebruikt. Winkels krijgen dan ook het advies om eurobiljetten goed en zichtbaar te controleren. Vier van de vijf respondenten hebben hiervoor een beleid. Vooral het 50-eurobiljet en hogere coupures worden gecontroleerd. Daarvoor maakt 80% van de respondenten gebruik van detectieapparatuur.
Hoewel de winkelier er niet actief op stuurt, is volgens DNB een duidelijke tendens waarneembaar naar minder contante betalingen. Zo blijkt uit eerder onderzoek dat in 2013 circa 7% minder in contant is betaald dan in 2011. Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek gelooft dat de dalende trend van contante betalingen de komende jaren zal doorzetten. Een klein deel (5%) van de respondenten denkt dat zij over 5 jaar uitsluitend elektronisch betaalmiddelen zullen accepteren. Verder is de verwachting dat vooral contactloos betalen fors zal groeien. Toch stellen de winkels dat contant betalen voorlopig zal blijven bestaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.