ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.
Vraag: Mijn werkgever heeft een instructie uitgevaardigd dat het verboden is "eigen elektrische apparatuur" op het werk te gebruiken. Geen details of specificaties, dus hoe weet ik nu waar ik aan toe ben? Ik snap dat een eigen wasmachine niet mag, maar strikt gesproken mag ik nu ook mijn telefoon niet meer meenemen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Antwoord: Een werkgever heeft in principe het recht te bepalen met welke middelen het werk wordt uitgevoerd. Ook mag hij bepalen hoe de werkplek wordt ingericht (natuurlijk wel binnen de ARBO regels). Dus als hij wil dat je een laptop gebruikt, dan doe je dat. Krijg je alleen een desktopcomputer, dan heb je daarmee te werken.
De werkgever is verantwoordelijk voor de 'gereedschappen' waarmee het werk gebeurt, en mag daar dus eisen aan stellen. Hij kan dus verbieden dat eigen apparatuur wordt gebruikt voor het werk.
Zo'n verbod moet wel redelijk zijn, dus het moet enige grond hebben. Iedereen begrijpt dat de was doen op het werk niet wenselijk is. Maar met een eigen waterkoker of koffiezetter ontstaat al regelmatig discussie: de werknemer vindt het handig, de werkgever vindt het brandgevaarlijk (droogkoken bovenop een stapel papier). En als er reële risico's zijn, dan geeft de mening van de werkgever daarin de doorslag. Geen eigen koffiezetter dus.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.