Als het gaat om de bescherming van privacy zijn internetgebruikers het beste af bij Adobe, Apple, Dropbox en Yahoo, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. De EFF beoordeelt elk jaar verschillende bedrijven aan de hand van vijf punten.
Zo wordt gekeken of de bedrijven 'best practices' als het publiceren van transparantierapporten volgen, gebruikers vertellen als de overheid gegevens over hen opvraagt, beleid over dataretentie openbaar maken, verwijderverzoeken van de overheid publiceren en zich tegen overheidsbacksoors uitspreken. Naast de eerder genoemde techbedrijven wisten ook CREDO, Sonic, Wickr, Wikimedia en Wordpress.com het maximale aantal punten te halen.
"We vertrouwen de meest intieme details van ons privéleven aan digitale dienstverleners toe. Vaak is het bedrijfsbeleid, geen juridische vangnetten, die ons tegen inmenging door de overheid moeten beschermen", zegt EFF-directeur Rainey Reitman. Ondanks positieve ontwikkelingen, zoals Amazon dat voor het eerst een transparantierapport publiceerde, heeft de EFF ook kritiek op sommige bedrijven.
Zo werden Google en Twitter opgeroepen om gebruikers meer over dataverzoeken van de overheid te vertellen. Twitter ontving vier van de vijf mogelijke sterren, terwijl Google op drie punten voldoende scoorde, net als Microsoft. WhatsApp en AT&T eindigden met één ster onderaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.