Er zijn steeds meer mensen en bedrijven actief op sociale netwerken, waarbij Nederland in de EU bovengemiddeld scoort. De laatste jaren zijn vooral veel meer 45-plussers sociale netwerken gaan gebruiken, zo maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend. Inmiddels zit 80% van de mensen van 12 jaar of ouder op een sociaal netwerk. Twee jaar eerder was dit nog 65%.
Vooral het uitwisselen van tekstberichten is populair: zeven op de tien doet dit. Deelname aan netwerken, zoals Facebook of Twitter, is gestegen van 54% naar 62%. Ook bedrijven gebruiken steeds vaker sociale netwerken: in 2014 zat ruim de helft (53%) van de bedrijven op een sociaal netwerk zoals Facebook of LinkedIn. In 2012 was dit nog maar bij 33% van de bedrijven het geval. Het gebruik van (micro)blogs, zoals Twitter, is toegenomen van 21% naar 32%.
Nederlandse bedrijven zijn van alle EU-landen het vaakst actief op Twitter. Ons land behoort met 53% tot de top in Europa in het gebruik van sociale netwerken. Nederlandse bedrijven scoren hiermee ver boven het EU-gemiddelde van 33%. In Nederland zit 63% van de 16- tot 75-jarige internetgebruikers op een sociaal netwerk, hierbij wordt het uitwisselen van tekstberichten en gebruik van professionele netwerken niet meegenomen. Dat aandeel is iets hoger dan gemiddeld in de Europese Unie (58%).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.