Door Anoniem: Door Anoniem: Sorry guys, maar ik zie het probleem niet zo.
Echt, jullie zoeken hier spijkers op laag water. Ik kan me best voorstellen dat ING er niet zo zwaar aan tilt.
Het is een beetje naïef om alleen aan maximaal 7 "online" aanvallen te denken (inlog pogingen vanaf het toetsenbord). Als dat de enige dreiging was hoefde een bank de wachtwoorden niet eens te versleutelen (te hashen).
De echte dreiging komt van "offline" aanvallen. Denk eens aan het volgende scenario:
1. De bank heeft een authenticatie database met een record voor iedere klant bestaande uit drie velden: (i) gebruikersnaam (niet gehashd) (ii) Veel gebruikers hebben een a4tje met tan codes, de bank heeft een kopie hiervan die in de database staat (ongehashd) (iii) Wachtwoord (gehashd).
2. De database wordt gedownload door een hacker zonder dat de bank het merkt.
3. De hacker kent het hashing algoritme, en gaat aan de slag met het raden van het wachtwoord.
Zie
http://arstechnica.com/security/2013/05/how-crackers-make-minced-meat-out-of-your-passwords/ hoe ver een kraker kan komen. Bijvoorbeeld de wachtwoorden "qeadzcwrsfxv1331" en "momof3g8kids" zijn gekraakt.
Als de bank van niets weet, jouw wachtwoord gekraakt is en tegelijk je gebruikersnaam en tan codes gestolen zijn, mag je zelf de rest verzinnen (sorry guy).
Eerst even voor de goede orde:Dit topic ging in de eerste plaats over het gemis van ondersteuning voor een aantal special karakters in wachtwoorden van
ING internetbankieren, en de hiermee samenhangende problemen dat:
1. "Lastpass" wachtwoorden maakt met special karakters die niet door ING internetbankieren worden geaccepteerd
2. De sterkte van het wachtwoord hierdoor afneemt, hetgeen T.S. kennelijk ook min of meer een probleem vindt
3. Dat ING helpdesk "niet weet" waarom er niet meer special karakters worden ondersteund, en verder geen actie neemt.
Maar wat mij betreft is dit niet zo'n probleem want (samengevat antwoord):
1. je kan Lastpass zo configureren dat hij geen enkel special karakter meer produceert, maar wel alle letters en cijfers
2. de max. theoretische sterkte van het wachtwoord neemt hierdoor af van ca. 122,5 bit naar 119,5 bit,
3. aangetoond dat hier mee valt te leven, en dat het daarom niet nodig is om je druk over te maken:
Mijn conclusie: de "problemen" 1 & 2 & 3 zijn in feite geen probleem. Dit heb ik in die fase als volgt uitgedrukt:
Sorry guys, maar ik zie het probleem niet zo.
Echt, jullie zoeken hier spijkers op laag water. Ik kan me best voorstellen dat ING er niet zo zwaar aan tilt.
Vervolgens reageer je daar op een gegeven moment op met bovenstaand "quoted" bericht,
waarin je er blijk van geeft dat je 119,5 bit wachtwoordsterkte onvoldoende vindt voor ING internetbankieren,
omdat het volgens jou reëel is dat de database op de server buitgemaakt zou kunnen worden, met alle gevolgen van dien.
Je schildert vervolgens een "worst case" scenario en haalt daarna het voorbeeld van arstechnica aan. Right?
Om met het laatste te beginnen:
a) Het voorbeeld van arstechnica uit 2013 gaat over wachtwoorden gehasht met MD5. Dit is een hopeloos verouderd hashing algoritme dat al sinds 1996 in opspraak is, en in 2010 officieel als onbruikbaar is verklaard.
Dit behoort en kan
nooit worden gecorrigeerd met langere of complexere wachtwoorden , maar dient te worden bestreden met betere hashes bijv. sha-2. Het moge duidelijk zijn dat dit een verantwoordelijkheid van de bank is, en is iets waar men bij security-audits oog voor zou moeten hebben. (bijna ondenkbaar dat hier anno 2015 door
professionals niet op zou worden gelet). Het heeft nauwelijks of geen zin om dit euvel te lijf te gaan met complexere of langere wachtwoorden.
b) Voorkomen van inbraak en de detectie hiervan is eveneens een verantwoordelijkheid van de bank.
Je mag verwachten dat banken daar veel aandacht aan besteden, dus inbreken zal vast niet gemakkelijk gaan.
Maar helemaal ongelijk heb je niet:
uiteraard bestaat er altijd een kansje dat er toch een database (of een deel ervan) wordt gecompromitteerd.
Echter goed gezouten wachtwoorden zullen niet snel bederven: het is moeilijk te herleiden tot het wachtwoord.
Het duurt meestal wel een aantal jaren (of maanden als men mazzel heeft) voordat men daar achter is.
Dit probleem is simpel op te lossen door je wachtwoord regelmatig te wijzigen, bijv. elke drie maanden.
Aan het belang van periodiek veranderen van wachtwoorden wordt zo te zien door ING gelukkig al aandacht besteed,
hoewel het raadzaam zou zijn om zoiets voor iedereen verplicht te stellen, en op een goede manier te automatiseren.
(voor zover dit al niet gebeurt)
c) Maar stel dat het bijna ondenkbare scenario zich tóch voordoet dat een kwaadwillende hacker onopgemerkt een gigantische inbraak heeft kunnen plegen waarbij zowel gebruikersnamen als wachtwoorden als tancodes zijn buitgemaakt, en nog met MD5 zijn gehasht ook (of zelfs helemaal niet...)
Dan is een complexer wachtwoord ook geen garantie meer dat je gevrijwaard blijft (misschien maakt het je juist extra interessant...) en verder is het onwaarschijnlijk dat er daarna maar één persoon zal worden aangevallen. De hoeveelheid meldingen en o.a. de ontvangende bankrekeningnummers maken dan al snel duidelijk dat er iets heel erg mis is.
Alles wordt direct geblokkeerd, er wordt onderzoek gedaan, de slachtoffers krijgen hun geld terug, probleem opgelost.
Behalve dan, dat getroffen klanten erg geschrokken kunnen zijn, het vertrouwen in de bank is geschaad, en men daarom misschien een andere bank overweegt. En dus zou een bank wel gek zijn om het zo ver te laten komen. Toch?
(hoewel... het zijn en blijven banken natuurlijk...) ;-P Maar hoe dan ook: klant wordt schadeloos gesteld,
en ook een overdreven complex wachtwoord is onvoldoende bescherming in zo'n situatie.
En verder maar weer een stapel goeroehoedjes van anoniem 16:38 ;-)
P.S.:
1. Anoniem Vandaag, 12:37 is een andere anoniem, maar ben het wel eens met de strekking
2. Ik ben geen ING-promotor, maar vind af en toe dat men zaken beter en genuanceerder in perspectief moet leren zien,
(incl. mijzelf, dus als je duidelijk en onomstreden kunt aantonen dat ik er flink naast zit, dan hoor ik het graag!)
Ook ben ik van mening dat men op dit forum vaak vergeet om een gedegen risicoanalyse te maken op basis van de hele situatie, waar details het verschil kunnen maken. (maar dit is misschien ook vakwerk; dus niet iedereen kan dit zomaar,
en er heerst ook meestal een gebrek aan informatie om het grondig te kunnen doen).
Misschien dat er hierdoor nogal gemakkelijk te snel en te simpel en te kortzichtig en te hard wordt geoordeeld,
te weinig genuanceerd, en te slecht gedoseerd.
Gelukkig dat de discussies die hierdoor ontstaan ook best wel weer leerzaam zijn, en soms ook heerlijk "funny". :-)
("een dag niet gelachen is een dag niet geleefd")
ergo niets is veilig. Ook de beveiliging van de ING niet.
Volstrekt juist, maar de discussie ging meende ik over de eventuele noodzaak van nog complexere en/of langere wachtwoorden, en ik geloof dat als het er op aankomt dat je daar niet zoveel beter mee af bent.
M.a.w.: de meerwaarde van nóg complexere en/of langere wachtwoorden is imho in deze specifieke toepassing
(d.w.z.: ING-internetbankieren ) gering, en weegt hoogst waarschijnlijk niet op tegen de praktische ongemakken.
(dit is slechts één aspect van het internetbankieren van ING dat hier onder de loep is genomen,
en zegt niets over ING als geheel, en of de werkplekken van het personeel wel goed onderhouden worden, etc. etc...)