Hotspots van de Amerikaanse telecomaanbieder AT&T injecteren advertenties in het wifi-verkeer van gebruikers, zo heeft onderzoeker Jonathan Mayer ontdekt. Mayer was recentelijk op het vliegveld van Dulles en maakte verbinding met een gratis hotspot van AT&T.
De websites die hij bezocht hadden opeens allerlei advertenties op plekken waar ze niet thuishoren. Het duurde niet lang voordat Mayer ontdekte dat de wifi-hotspot van AT&T het HTTP-verkeer manipuleerde. De telecomaanbieder maakt gebruik van een advertentie-injectieplatform dat door een startup genaamd RaGaPa is ontwikkeld. Als een HTML-pagina over HTTP wordt geladen worden er drie aanpassingen gemaakt.
Zo wordt de advertentie toegevoegd, alsmede een tweede advertentie als back-up voor het geval de browser geen JavaScript ondersteunt. Als laatste worden er scripts toegevoegd voor het laden en weergeven van de advertenties. Door het injecteren van advertenties wordt het surfgedrag van gebruikers aan onbekende en onbetrouwbare bedrijven blootgesteld, zo schrijft de onderzoeker.
Daarnaast wordt ook de naam en content van bedrijven aangetast, omdat de advertenties op allerlei websites verschijnen die normaal geen advertenties laten zien. Het is ook niet duidelijk dat de advertenties van de hotspot afkomstig zijn. Verder introduceert het beveiligingsrisico’s, aldus Mayer. Hij roept AT&T dan ook op om hiermee te stoppen. Verder laat het volgens de onderzoeker zien dat het belangrijk is dat websites alleen via HTTPS bereikbaar zijn, aangezien er dan geen advertenties in het verkeer worden geïnjecteerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.