Trackers voor advertenties en het analyseren van bezoekers zijn niet alleen een privacyprobleem, ze maken websites ook tergend traag waardoor het soms lijkt dat de tijd van het inbellen weer helemaal terug is. Dat stelt beveiligingsexpert Sean Sullivan van het Finse anti-virusbedrijf F-Secure.
Als voorbeeld neemt Sullivan de Amerikaanse website van Ikea, waarop negen verschillende trackers draaien, zo blijkt uit data van Ghostery. In dit geval waren cookies van derde partijen toegestaan. Vervolgens ging Sullivan naar de Finse website van Ikea, maar stond cookies van derde partijen niet toe. In dit geval werden er 11 trackers geleden. In het geval cookies van derden wel waren toegestaan, werden er in totaal 49 trackers geladen.
"Als het trackers wordt toegestaan om hun cookies te plaatsen, laden ze vaak meer middelen en dat vertraagt het browsen", merkt Sullivan op. "Het is 2015, maar veel websites laden alsof het 1999 is." De expert adviseert dan ook om cookies van derden in de browser te blokkeren. "Hoe eerder trackers worden uitgeschakeld hoe beter de internetervaring."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.