Sinds het begin van dit jaar heeft Google meer dan 300.000 klachten van Chrome-gebruikers over geïnjecteerde advertenties gekregen. Het is daarmee de grootste bron van ergernis voor Chrome-gebruikers. De geïnjecteerde advertenties zijn afkomstig van zogeheten "ad injectors".
Het gaat dan om adware of browseruitbreidingen die op willekeurige websites extra advertenties injecteren of bestaande advertenties vervangen. Volgens Google zijn ad injectors een probleem voor adverteerders en websites. Adverteerders weten niet dat hun advertenties worden geïnjecteerd en hebben zo geen idee waar hun advertenties worden getoond. Websites worden daarentegen niet voor deze advertenties betaald, omdat ze lokaal op de computer van gebruikers worden geïnjecteerd. Ook de inhoud soms dubieus, het kan dan gaan om malware, waardoor de geïnjecteerde advertenties een risico voor bezoekers zijn. Dit is negatief voor het imago van de website, die niets aan de geïnjecteerde advertenties kan doen.
Om ad injectors aan te pakken heeft Google al verschillende maatregelen genomen. Sinds juli is de internetgigant ook begonnen om geïnjecteerde advertenties van het eigen advertentieplatform DoubleClick te filteren. Google biedt adverteerders de DoubleClick Bid Manager, waarmee er op advertentieruimte kan worden geboden. Om te voorkomen dat adverteerders geïnjecteerde advertentieruimte kopen is er nu een automatisch filter actief.
Dit nieuwe systeem detecteert geïnjecteerde advertenties en stelt proactief een blacklist op die voorkomt dat adverteerders op de geïnjecteerde advertentieruimte kunnen bieden. Google verwacht niet dat deze maatregel het probleem meteen zal oplossen, maar het hoopt wel dat ook andere partijen in de advertentie-industrie maatregelen tegen ad injectors zullen nemen. "Voortgang kan alleen worden geboekt als we samenwerken", aldus Vegard Johnsen, productmanager van Google Ads.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.