Door johanw: Door Reinder: Ik zou de persgroep het volgende willen adviseren: Detecteer de aanwezigheid van een AdBlocker.(Ik weet niet precies hoe, maar ik heb sites gezien die het doen) Als die niet aanwezig is, of uit staat voor de site, presenteer dan schone, niet knipperende, geen geluid producerende advertenties. Als er wel een AdBlocker aanwezig is, laat dan een scherm zien waarop staat "Wij betalen deze website met advertentie-inkomsten. U heeft er voor gekozen geen advertenties te willen zien. Daarom kiezen wij ervoor u geen gebruik te laten maken van onze dienst".
Ik denk dat een dergelijke situatie, alhoewel zeker niet ideaal, het meest haalbare compromis is.
Dat soort oplossingen bestaan al. Gelukkig zijn er weer tegenmaatregelen tegen uitgevonden. Dit is een wapenwedloop die de advertentiehoeren niet kunnen winnen.
Klopt, dat gaat ook niet, niet zonder totaal disproportionele wetgeving vanuit de overheid (iets met willekeurige huiszoekingen, geauthoriseerd hacken, boetes van tienduizenden euro's en celstraf en zo) in elk geval. Het lijkt alsof ze een van de meest fundamentele wetten van de economie uit het oog zijn verloren: je kan mensen niet dwingen je product af te nemen als je een product aanbied die niemand wil hebben. Het probleem is dat met het uitbesteden van het adverteren aan daarin gespecialiseerde bedrijven de ellende is begonnen met trackers, misbruik van cookies e.d. Zoals door andere al is gezegd, ik heb geen probleem met een paar kleine, niet knipperende, stille advertenties maar ik heb geen zin in de hele rest eromheen. Ik wil niet als ik op een linkje klik en doorgestuurd wordt naar de website van een krant eerst moeten inloggen "voor een betere gebruikerservaring". Ik wil geen betere gebruikerservaring, de kale tekst is goed. Ik wil geen account aanmaken met vier schermen aan vragen om daarna te moeten wachten tot het mailtje eindelijk komt met het niet werkende accountactivatielinkje. Ik wil geen trackers, geen trackingcookies, geen pop-ups, pop-unders, flash, animated gifjes, geluid, uitschakelen van de rechtermuistoets, floating windows, animaties, scriptjes, speciale aanbiedingen van zorgvuldig geselecteerde partijen, voordeelbonnen, gepersonaliseerde content en abbonementen. Ik wil alleen maar het stukje tekst lezen, maar als ik door meer dan een hoepeltje moet springen om erbij te kunnen, dan maar niet. Er is geen nieuws dat zo boeiend is dat ik er meer moeite voor wil doen, en als het echt belangrijk is komt het wel tot me via andere kanalen.
Maar goed, dat terzijde. wat duidelijk is is dit: De consument wil zijn advertenties niet, en de consument zal gelijk krijgen, altijd. Als hij over 10 jaar nog wil bestaan, zal hij het heel anders moeten gaan doen. Mogelijk betekent dit een kleinere, goedkopere site achter een betaalmuur. Ik denk dat een andere oplossing is het afscheid nemen van de advertentieboeren, hun businessmodel (zoveel mogelijk mensen laten klikken) staat namelijk haaks op de duidelijk door de consument uitgesproken vraag. Geen gepersonaliseerde advertenties dus, maar eenvoudige, algemene niet opdringerige advertenties die de krant zelf via hun eigen content-managementsysteem plaatst.