image

Fraude via internetbankieren verschuift in België naar bedrijven

maandag 21 september 2015, 12:33 door Redactie, 0 reacties

In België is het aantal slachtoffers van fraude via internetbankieren in het tweede kwartaal afgenomen, maar de schade verdrievoudigde, wat komt omdat steeds vaker bedrijven het slachtoffer worden. Dat zegt Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector.

In het tweede kwartaal van dit jaar vonden er in België 57 fraudegevallen via internetbankieren plaats. Net zoals in het eerste kwartaal van dit jaar, toen er 63 fraudegevallen genoteerd werden, blijft dit aantal onder de piek van 1.772 gevallen in 2013 en de 277 gevallen in 2014. In tegenstelling tot de voorbije kwartalen stijgt het fraudebedrag. In het tweede kwartaal van dit jaar werd bijna 539.000 euro buitgemaakt. In het eerste kwartaal was dit nog 173.000 euro.

Deze stijging is volgens Febelfin vooral te wijten aan het feit dat fraudeurs hun actieterrein steeds vaker verleggen van particulieren naar bedrijven. Daarbij wordt vooral van malware gebruik gemaakt. In mei verscheen er malware die ontwikkeld is om geld van een systeem te stelen dat Belgische bedrijven voor internetbankieren gebruiken. Hoewel het aantal fraudegevallen beperkt blijft, kan het fraudeverlies per geval wel oplopen.

Febelfin roept zowel consumenten als bedrijven op om waakzaam te blijven. Zo wordt geadviseerd om geen verdachte e-mails te openen, niet op ongewone telefoonverzoeken in te gaan en alleen op eigen initiatief het wachtwoord of responsecode op de kaartlezer in te voeren. Verder moeten internetgebruikers naar hun intuïtie luisteren. "Om privé of professioneel veilig te internetbankieren, heb je niet enkel een goede pc- en internetbeveiliging nodig maar ook een flinke dosis gezonde intuïtie. Als je aanvoelt dat er iets niets pluis is en je twijfelt, stop dan zeker."

Image

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.