Het internet verandert in een groot glazen huis waar persoonlijke informatie aan allerlei partijen wordt blootgesteld die het voor hun eigen doelen verzamelen en gebruiken, zonder dat gebruikers dit doorhebben, zo stelt Jascha Kaykas-Wolff, Chief Marketing Officer bij Mozilla.
Omdat online tracking voor veel mensen onzichtbaar is besloot de opensourceontwikkelaar begin november een privacy-evenement in Hamburg te organiseren. Daarbij werd gekeken of online privacy voor het grote publiek zichtbaar kon worden gemaakt. Het resultaat is onderstaande video, waarbij mensen denken zich in een afgeschermd appartement te bevinden. Zodra ze echter verbinding met wifi-netwerk maken worden alle muren verwijderd en kan het publiek op straat naar binnen kijken.
Naast het experiment vonden er tijdens het evenement ook verschillende debatten over privacy plaats. Daarbij werd ook het gebruik van trackingbescherming besproken, zoals Mozilla onlangs aan Firefox toevoegde. Volgens de browserontwikkelaar is het belangrijk dat mensen via eenvoudige tools hun privacy kunnen beschermen. Mozilla kreeg ook kritiek, omdat de trackingbescherming advertenties blokkeert.
"We zijn niet tegen online advertenties. Het is een legitieme bron van inkomsten en garandert mooie content op het web. Maar het volgen van gebruikers zonder dat ze dit weten of ze te volgen als ze hier tegen zijn gaat gewoon niet werken. Het open en vrije web is een waardevol iets dat we moeten beschermen. Gebruikers moeten dan ook de controle over hun eigen data houden", zegt Mozilla's Winston Bowden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.