Door Anoniem, wo.09-12, 00:23 uur:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een berichtenbox op Mijn Overheid kan instellen. Ik ben al jarenlang dakloos en zit af en toe via de pc van enkele kennissen op het internet.
Een korte uitleg vind je hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/digitale_post/In 4 stappen aan de slag met uw Berichtenbox:
[knop] "Activeer uw account ->" (linkt naar MijnOverheid.nl,
https://mijn.overheid.nl/)
1. Log in met uw DigiD op MijnOverheid.
2. Klik op 'ja' voor het ontvangen van e-mail.
3. Geef uw e-mailadres door.
4. Vul de verificatiecode in. [Die ontvang je op je opgegeven e-mailadres.]
N.B.
Voor het activeren én voor het gebruiken van je Berichtenbox op MijnOverheid.nl heb je uiteraard wel een eigen DigiD en eigen e-mail adres nodig, maar ik neem aan dat dat geen probleem hoeft te zijn, ik vermoed dat je een eigen webmail-account hebt.
Succes.
AANVULLING/ CORRECTIE, do.10-12, 00:52 uur:Door Briolet, do.10-12, 00:20 uur:
Voor een eigen DigiD heb je een vast adres nodig.
Vorig jaar heeft men het wel mogelijk gemaakt dat iemand met een vast adres in het buitenland een DigiD kon krijgen, maar bij mijn weten krijgt een dakloze deze nog steeds niet.
Als dat klopt, dan heb je als dakloze dus geen DigiD, en bij dat ontbreken daarvan kun je
géén toegang krijgen tot je Berichtenbox op MijnOverheid.nl.
Als dat zo is, dan vind ik dat tamelijk misselijk. Dakloos zijn is in allerlei opzichten al moeilijk genoeg, als je daarbij ook niet de mogelijkheden kunt gebruiken die DigiD biedt, dan zijn een aantal dingen die je zou willen kunnen regelen via een pc van kennissen (of desnoods via een pc in een bibliotheek), niet toegankelijk.
AANVULLING/ CORRECTIE, do.10-12, 13:28 uur:Door Anoniem, do.10-12, 11:42 uur:
[De dakloze] kan in de Gemeente waar deze is ingeschreven in het bevolkingsregister (of in de Gemeente waar die persoon voor het laatst was ingeschreven) een postadres verkrijgen bij de lokale Maatschappelijke Opvang.
Kost weinig tot niets (hooguit kosten voor uittreksel bevolkingsregister); verder enkel wat moeite om formuliertjes in te vullen en 2x af te laten stempelen. [...]
Je hebt voor het aanvragen van een Digi-D dus geen "vast" adres nodig, maar een postadres.
Hetzelfde geldt voor vrijwel alle andere aanvragen bij de overheid e/o (semi-publieke) dienstverleners.
Door Anoniem, do.10-12, 13:06 uur:
Kleine correcties op mijn reactie van 11:42
1] Het gaat niet om het bevolkingsregister, maar om de adreshistorie.
[...]
Dat is mooi.
Met postadres is dus DigiD beschikbaar,
en met DigiD plus (web)mailadres is de Berichtenbox op MijnOverheid.nl te gebruiken.
Aan Anoniem van wo.09-12, 00:23 uur,
Zou je nog geen postadres hebben, dan kun je dat aanvragen,
vervolgens kun je met je postadres plus Burgerservicenummer (BSN) een DigiD aanvragen,
en met je DigiD en (web)mail kun je dan je Berichtenbox op MijnOverheid.nl activeren en gebruiken.