Een nieuwe Nederlandse startup gebruikt de informatie die mensen op social media zoals Facebook en LinkedIn plaatsen voor het geven van verzekeringsadvies. Het gaat om Zeker.Me, dat via een online platform gepersonaliseerde schadeverzekeringen aanbiedt.
Gebruikers kiezen zelf welke data ze met het bedrijf willen delen, bijvoorbeeld door hun Facebook- of LinkedInprofiel te koppelen en een aantal vragen te beantwoorden. Op basis van deze informatie levert een robotadviseur geautomatiseerd een verzekeringspakket. "Zet je op Facebook bijvoorbeeld dat je een nieuwe partner hebt en verhuisd, vragen wij of je gaat samenwonen. Aan de hand van de informatie die je wil delen, adviseren wij je bijvoorbeeld je dekking uit te breiden", zegt oprichter Nick van der Meij tegenover Sprout.
Volgens Van der Meij zijn jongeren gewend aan het delen van persoonlijke data in ruil voor een dienst. "De steeds groter wordende hoeveelheid data maakt gepersonaliseerd verzekeringsadvies mogelijk, maar de verzekeringswereld speelt hier niet op in", zo laat hij in de aankondiging weten. Zeker.Me ontvangt provisie op de polissen die het verkoopt. Het gaat in dit geval om verzekeringen van Delta Lloyd. Afgelopen zomer werd de dienst voorzichtig gelanceerd, waarbij de verzekeraar nu aan een grote publiekscampagne werkt. Het gebruik van data lijkt meer verzekeraars te inspireren. Onlangs werd bekend dat de Nederlandse verzekeraar Whoosz! klanten basis van een rijgedrag-app korting gaat geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.