image

Rechter: Apple moet FBI helpen met toegang tot iPhone

woensdag 17 februari 2016, 11:35 door Redactie, 17 reacties

Apple moet de FBI helpen bij het verkrijgen van toegang tot een iPhone van één van de schutters die bij een aanval in San Bernardino vorig jaar betrokken was, zo heeft een Amerikaanse rechter bepaald. De rechter wil dat Apple speciale software aan de FBI geeft waarmee wordt voorkomen dat de telefoon na teveel mislukte inlogpogingen alle gegevens wist.

De officier van justitie liet de rechter weten dat de FBI geen toegang tot de iPhone kan krijgen, omdat ze de passcode van de schutter niet weten en Apple niet wil mee werken, zo meldt de Associated Press. De Amerikaanse opsporingsdienst wil via een brute force-aanval toegang tot het toestel krijgen. De software van Apple zou daarbij alleen op de iPhone van de schutter moeten werken.

Reactie Apple

Apple heeft inmiddels aangegeven in beroep te zullen gaan. "Het is tijd voor een publieke discussie, en we willen dat onze klanten en mensen in het land beseffen wat er op het spel staat", aldus Apple-directeur Tim Cook op de website van Apple. "In de verkeerde handen zal deze software, die nog niet bestaat, de mogelijkheid hebben om elke iPhone te ontgrendelen die iemand fysiek in handen heeft." Cook stelt dat de Amerikaanse overheid eigenlijk vraagt om een backdoor in de iPhone te bouwen.

"Het maken van een iOS-versie die op deze manier de beveiliging omzeilt zou onmiskenbaar een backdoor openen. En hoewel de overheid stelt dat het alleen voor deze zaak geldt, is er geen manier om dit te garanderen", gaat Cook verder. Hij hekelt ook het feit dat de Amerikaanse overheid nu vraagt om allerlei beveiligingsverbeteringen, die gebruikers juist tegen criminelen beschermen, te ondermijnen.

"Hoewel we denken dat de bedoelingen van de FBI goed zijn, is het verkeerd van de overheid om ons te dwingen een backdoor aan onze producten toe te voegen. We zijn bang dat deze verplichting uiteindelijk onze vrijheden ondermijnt die onze overheid eigenlijk zou moeten beschermen", besluit Cook zijn pleidooi.

Update

De Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump heeft zich inmiddels ook over de zaak uitgelaten. "Te bedenken dat Apple ons niet toestaat om toegang tot haar telefoon te krijgen? Wie denken ze dat ze zijn? We moeten toegang tot het toestel krijgen", aldus Trump tijdens een interview op het televisieprogramma Fox & Friends, zo meldt Business Insider. Hij is het dan ook eens met de rechter. "We moeten ons gezond verstand gebruiken. Ons land heeft zoveel problemen."

Reacties (17)
17-02-2016, 11:54 door Reinder
Heel goed, blij te zien dat Apple in beroep gaat en niet mee wil werken.
17-02-2016, 12:00 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 17-02-2016, 12:01
[Verwijderd]
17-02-2016, 13:21 door Anoniem
Baas over eigen hardware, iedereen zou z'n "eigen" hardware moeten kunnen burte forcen imho. Wil je daar tegen beveiligen dan moet je sterkere wachtwoorden gebruiken. Dit is gewoon een slap excuus van Apple om niet de gebruiker in controle van de hardware te stellen.
17-02-2016, 13:45 door Anoniem
Ja, op TV en op hun website effe roepen "wij zijn voor privacy van onze klanten'... maar ondertussen hebben ze de info toch al lang via de NSA gekregen.
17-02-2016, 14:01 door Anoniem
Wil Apple dan geen nieuwe fappening ;).
17-02-2016, 15:17 door User2048
Blijkbaar kunnen de Amerikaanse diensten de iPhone niet zelf kraken. Een goed beveiligd apparaat dus.
17-02-2016, 17:05 door Anoniem
Door Anoniem: Baas over eigen hardware, iedereen zou z'n "eigen" hardware moeten kunnen burte forcen imho. Wil je daar tegen beveiligen dan moet je sterkere wachtwoorden gebruiken. Dit is gewoon een slap excuus van Apple om niet de gebruiker in controle van de hardware te stellen.

Heb je uberhaupt meer van het artikel gelezen dan alleen de kop voordat je deze reactie plaatste?
17-02-2016, 17:41 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 17-02-2016, 17:41
Donald Trump:

"We moeten ons gezond verstand gebruiken. Ons land heeft zoveel problemen."

Inderdaad, en Trump is een.

(Excuses, Off-Topic, maar ik kon het niet laten)
17-02-2016, 19:36 door SPlid
Merkwaardig dat er schijnbaar achteraf een backdoor te ontwikkelen is , niet dat Apple zo hardnekkig weigert in plaats van te zeggen dat het onmogenlijk is, spreekt boekdelen.
17-02-2016, 19:38 door ph-cofi
Ik kan me voorstellen dat Apple/FBI een image van de telefoon maakt richting een PC en daarop los gaat?

Als Trump een iPhone heeft, vraagt die man dus om verzwakking van zijn eigen bescherming. Wordt het niet eens tijd dat iemand ontdekt dat de heer Trump privé mailt vanaf een XP PC oid? Of zijn de verkiezingen nog niet in dat stadium beland...
17-02-2016, 20:25 door Anoniem
Door SPlid: Merkwaardig dat er schijnbaar achteraf een backdoor te ontwikkelen is , niet dat Apple zo hardnekkig weigert in plaats van te zeggen dat het onmogenlijk is, spreekt boekdelen.

Die backdoor zal dan vast te openen zijn door een update.

Ik vind dit een hele zorgelijke ontwikkeling. Ben nooit echt fan geweest van Apple maar prijs deze actie. Goed dat er nou eindelijk eens een groot bedrijf voet bij stuk houdt. Dit is ook gelijk de gelegenheid voor bv Yahoo en Google om Apple te steunen. Wie zwijgt....
17-02-2016, 20:43 door Anoniem
Door SPlid: Merkwaardig dat er schijnbaar achteraf een backdoor te ontwikkelen is , niet dat Apple zo hardnekkig weigert in plaats van te zeggen dat het onmogenlijk is, spreekt boekdelen.

Neem eens de moeite om dat geloofwaardig te onderbouwen in plaats van boekdelen te suggereren.
17-02-2016, 21:06 door Anoniem
De Amerikaanse overheid heeft al de mogelijkheid om op individuele basis alle data te onderscheppen. Het hele encryptiedebat gaat puur en alleen over de mogelijkheid om het op grote schaal te kunnen uitvoeren.
17-02-2016, 22:43 door davita - Bijgewerkt: 17-02-2016, 22:44
best slim wat de rechter poogt te doen en apple en de feds een vrijbrief geeft om te hacken. maar wettelijk mag het niet, daarvoor zou eerst de Federal Information Processing Standards (FIPS) regulering moeten worden aangepast en we weten allemaal dat dit nooit zal gebeuren om systemen onveiliger te maken, dus tot nu toe is dit is meer een vriendelijk doch dringend verzoek aan apple om mee te werken, ik geef apple daarom haar gelijk als ze de iphone toch niet willen kraken.
17-02-2016, 23:34 door karma4
Door Anoniem: [Neem eens de moeite om dat geloofwaardig te onderbouwen in plaats van boekdelen te suggereren.
a/ Begin eens met de informatie in het artikel: "which requires a passcode and cannot be accessed by Apple, unlike earlier operating systems or older phone models." Het was dus gewoon voor Apple om overal bij te kunnen en dat was bekend.
b/ Eerder in het nieuws Apple met afgesloten phone overhandigd vanuit backup de gevraagde data
c/ dat boekdelen suggeren ok daar heb je en punt. Echter het blijkt de normale taktiek te zijn hier op postings om je gelijk te halen. Als dat je argument is moet je alle postings hier eens doorlopen en op elke suggestieve post gaan reageren.
d/ allerlei nieuwtjes de laatste tijd gaan over hardcoded passwords welke overall in apparaten ingebouwd zijn. Ze worden gevonden en lekken. Laten we wantrouwend ( en suggestief) blijven.
e/ Bewijs nu eens dat Apple zoiets NIET gedaan heeft. Natuurlijk is dat niet goed mogelijk, het enige bewijs dat mogeljik is juist om die achterdeur te vinden en bekend te maken. Kennelijk is de betreffende rechter overtuigd dat zoiets er is..

f/ Overigens, ik zou voor de destructieve onderzoeksmethode gaan. memory chips er gecontroleerd af halen vervolgens elders uitlezen. Best mogelijk dat het onder de lab-condities intern Apple zoiets bij ontwikkel/bouw process al iets dergelijks gedaan is. Uitlezen / kopieren en vermenigvuldigen voor nader onderzoek.
De tijd zal het leren.
18-02-2016, 00:10 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: [Neem eens de moeite om dat geloofwaardig te onderbouwen in plaats van boekdelen te suggereren.
a/ Begin eens met de informatie in het artikel: "which requires a passcode and cannot be accessed by Apple, unlike earlier operating systems or older phone models." Het was dus gewoon voor Apple om overal bij te kunnen en dat was bekend.
b/ Eerder in het nieuws Apple met afgesloten phone overhandigd vanuit backup de gevraagde data
c/ dat boekdelen suggeren ok daar heb je en punt. Echter het blijkt de normale taktiek te zijn hier op postings om je gelijk te halen. Als dat je argument is moet je alle postings hier eens doorlopen en op elke suggestieve post gaan reageren.
d/ allerlei nieuwtjes de laatste tijd gaan over hardcoded passwords welke overall in apparaten ingebouwd zijn. Ze worden gevonden en lekken. Laten we wantrouwend ( en suggestief) blijven.
e/ Bewijs nu eens dat Apple zoiets NIET gedaan heeft. Natuurlijk is dat niet goed mogelijk, het enige bewijs dat mogeljik is juist om die achterdeur te vinden en bekend te maken. Kennelijk is de betreffende rechter overtuigd dat zoiets er is..

f/ Overigens, ik zou voor de destructieve onderzoeksmethode gaan. memory chips er gecontroleerd af halen vervolgens elders uitlezen. Best mogelijk dat het onder de lab-condities intern Apple zoiets bij ontwikkel/bouw process al iets dergelijks gedaan is. Uitlezen / kopieren en vermenigvuldigen voor nader onderzoek.
De tijd zal het leren.

Veel te veel moeite gedaan om namens een ander het vervolgens nog niet geloofwaardig te onderbouwen maar juist nog meer boekdelen te suggereren.
De grap is dat je dat nota bene nog zelf erkent ook " c/ dat boekdelen suggeren ok daar heb je en punt.".

Punt en basta bij een verloren punt.
Maar ja je hebt ook helemaal geen verstand van Apple producten, niet in de laatste plaats omdat je ze niet gebruikt en er ook geen ervaring mee hebt.
Als je daarop gewezen wordt stap je daar elke keer weer overheen en blijf je steken en stoken op merk en OS niveau.

Onzinnige moeite dus om je maar in Apple topics te blijven roeren en helemaal om voor een ander te gaan lopen antwoorden met vooral veel letters in een volgorde die als zodanig weinig inhoudelijk nuttige boodschappen opleveren.
19-02-2016, 17:08 door karma4
Door Anoniem: Maar ja je hebt ook helemaal geen verstand van Apple producten, niet in de laatste plaats omdat je ze niet gebruikt en er ook geen ervaring mee hebt.
Als je daarop gewezen wordt stap je daar elke keer weer overheen en blijf je steken en stoken op merk en OS niveau.
Het gaat om logisch redeneren met een security insteek. Het gaat om een juridisch steekspel welke gegevens onder welke condities toegankelijk gemaakt mogen worden en of de leverancier/maker verplicht tmoet meewerken.
Bij volwassen technologieen is zoiets niet meer een vraag maar een normale gangbare verplichting.

Omdat juist jij blijft hangen in je geloof/verslaving bij een bepaald merk (jij komt er mee). Dan heb je al bij voorbaat verloren.
Ik zeg er dus wat van omdat ik zoiets een heelverkeerde houding en de grootste bedreiging vindt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.