image

Bill Gates wil debat over ontgrendelen iPhone

dinsdag 23 februari 2016, 10:42 door Redactie, 19 reacties
Laatst bijgewerkt: 25-02-2016, 15:10

Bill Gates wil dat er een debat komt over het verzoek van de FBI om de smartphone van één van de aanslagplegers in San Bernardino te ontgrendelen, zo heeft hij in een interview met de Financial Times laten weten. Volgens de Microsoft-oprichter gaat het om een specifiek geval en vraagt de FBI niet om een generieke oplossing.

De afgelopen dagen schaarden verschillende technologiebedrijven, waaronder Facebook, Google, Mozilla en Twitter, zich achter Apple. Ze stelden dat het verzoek van de FBI een precedent zou scheppen, maar daar is Gates het niet mee eens. Verder pleit hij voor het opstellen van regels wanneer informatie toegankelijk moet zijn. "Ik hoop dat we hierover in gesprek kunnen gaan, zodat er beschermingsmaatregelen worden ontwikkeld, zodat mensen niet zeggen dat het beter is dat de overheid geen toegang tot enige informatie krijgt."

Het Pew Research Center vroeg 1000 Amerikanen naar hun mening over de zaak. 510 mensen vinden dat Apple de iPhone in kwestie moet ontgrendelen. 380 vinden dat Apple dit niet moet doen en 110 mensen hebben geen mening. Met name ouderen zijn voorstander van het FBI-onderzoek, terwijl bij de tegenstanders het vooral jongvolwassenen zijn die dit een slecht plan vinden.

Update

Gates noemt tegenover Bloomberg de berichtgeving van de Financial Times teleurstellend en stelt dat het artikel niet overeenkomt met zijn mening over het onderwerp. Het bovenstaande artikel is daarop aangepast.

Reacties (19)
23-02-2016, 10:46 door Anoniem
Haatreacties over win 10 incoming :)
23-02-2016, 10:49 door donnerd
Welke backdoors bevat Windows is dan mijn vraag..
Zij vragen namelijk wel om een generieke oplossing en presedent waardoor Apple voortaan alles moet ontsleutelen, er is immers techniek beschikbaar dan.
Dat moeten wij miet willen.
23-02-2016, 10:57 door Anoniem
Door donnerd: Welke backdoors bevat Windows is dan mijn vraag.(..).
Dat is niet relevant aangezien Windows standaard niet versleuteld is.
23-02-2016, 11:00 door Anoniem
Door donnerd: Welke backdoors bevat Windows is dan mijn vraag..
Zij vragen namelijk wel om een generieke oplossing en presedent waardoor Apple voortaan alles moet ontsleutelen, er is immers techniek beschikbaar dan.
Dat moeten wij miet willen.

Backdoor heet Windows automatische updaten.
Als ze updates kunnen pushen, kunnen ze ook andere dingen installeren.
Onder met mom van een update. Dit geldt overigens ook voor andere OSen.
23-02-2016, 11:16 door Anoniem
Een ander woord voor Gates... Backdoors.
23-02-2016, 11:48 door Fwiffo
Bill Gates steunt FBI in zaak over ontgrendelen iPhone
... Omdat hij zelf geen iPhone heeft?
23-02-2016, 11:55 door Anoniem
En hier zien we waarom Gates het mis heeft:
https://www.security.nl/posting/462043/VS+wil+Apple+dwingen+om+dozijn+iPhones+te+ontgrendelen
23-02-2016, 11:58 door Anoniem
Vraag is wat er was gebeurd als het geen iPhone, maar een versleutelde Windows-phone was geweest.
Zou hij dan ook publiekelijk achter een decryptiebevel hebben gestaan?
23-02-2016, 12:11 door Anoniem
Door Fwiffo:
Bill Gates steunt FBI in zaak over ontgrendelen iPhone
... Omdat hij zelf geen iPhone heeft?
Zal wel te duur voor hem zijn.
23-02-2016, 13:18 door Anoniem
Dit is geen ethiek maar politiek. En vooral heel voorspelbaar.
Iets met aandelenkoersen + er heel veel van hebben.

Carriers, providers, social media / diensten zijn allemaal pro-Apple, de old boys zijn pro-FBI.
Want allemaal centjes (publieke opinie voor de pro-Appel, opdrachten = omzet voor de old boys).
Centjes centjes centjes.

Ik ben dan ook vooral benieuwd naar de mening van Samsung als direct concurrent van Appel, én als direct belanghebbende bij encryptie voor eindgebruikers. Maar daar blijft het ijzig stil natuurlijk...

Wat wij als BURGER / consument vinden doet natuurlijk helemaal niet ter zake, zoveel mag duidelijk zijn.
23-02-2016, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag is wat er was gebeurd als het geen iPhone, maar een versleutelde Windows-phone was geweest.
Zou hij dan ook publiekelijk achter een decryptiebevel hebben gestaan?

Uitaard en dan was dit nooit in het nieuws gekomen. Laten we eerlijk zijn alle privacy shit over Windows 10 zegt al genoeg over hoe het bedrijf uit Redmond over zijn gebruikers denkt.
23-02-2016, 16:47 door Anoniem
Door donnerd: Welke backdoors bevat Windows is dan mijn vraag..
Zij vragen namelijk wel om een generieke oplossing en presedent waardoor Apple voortaan alles moet ontsleutelen, er is immers techniek beschikbaar dan.
Dat moeten wij miet willen.

Intel verkoopt geen CPU's zonder Active Management Technology: https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Active_Management_Technology wat functioneert zonder welk consumer OS dan ook.
23-02-2016, 17:48 door Anoniem
Sjongejonge... *diepe* zucht... iemand al eens het interview op de FT site echt bekeken?

Gates zegt werkelijk niets dat lijkt op de uitspraken die de Financial Times in het artikel zogenaamd aanhaalt.

Ordinaire sensatiezucht en clickbait.
23-02-2016, 18:15 door Anoniem
wow. dat een persoon als Bill Gates niet snapt wat een precedent scheppen inhoudt.
de FBI heeft het in deze zaak over 1 voorbeeld, maar in een andere zaak hebben ze het alweer over 12 voorbeelden.

zodra een rechter een uitspraak doet, in het voordeel van de FBI, zal dat resulteren in het feit dat de FBI deze uitspraak kan gebruiken bij alle rechtszaken die daarna zullen volgen.

beetje raar en hypocriet van Billy Boy.
23-02-2016, 19:06 door Anoniem
Volgens de Microsoft-oprichter gaat het om een specifiek geval en ...

https://www.security.nl/posting/462043/VS+wil+Apple+dwingen+om+dozijn+iPhones+te+ontgrendelen

De afgelopen dagen schaarden verschillende technologiebedrijven, waaronder Facebook, Google, Mozilla en Twitter, zich achter Apple. Ze stelden dat het verzoek van de FBI een precedent zou scheppen, maar daar is Gates het niet mee eens...

https://www.security.nl/posting/462043/VS+wil+Apple+dwingen+om+dozijn+iPhones+te+ontgrendelen

Ik hoop dat we hierover in gesprek kunnen gaan, zodat er beschermingsmaatregelen worden ontwikkeld, zodat mensen niet zeggen dat het beter is dat de overheid geen toegang tot enige informatie krijgt.

Dat ben ik op zich met hem eens, maar in een tijd waarin de organisaties zelfs het woordenboek opnieuw uitvinden om onder toezeggingen uit te komen (https://www.eff.org/deeplinks/2013/06/director-national-intelligences-word-games-explained-how-government-deceived), waarin men zo maar 3,8 miljoen kwijt kan zijn om en verkeerd vinkje succesvol aan te vechten en dergelijke, kan een open gesprek pas tot constructieve resultaten leiden wanneer het weer mogelijk is op voet van min of meer gelijke kracht en zelfbewustzijn te spreken. De eerste stap daartoe is verwerving van een sterke meerderheid, en gezien de voortzettende groei van mensen die deze mensenrechtenbeweging steunen is dat niet ver af meer.
23-02-2016, 21:34 door Anoniem
Door Anoniem: Vraag is wat er was gebeurd als het geen iPhone, maar een versleutelde Windows-phone was geweest.
De boef heeft een smartphone. Wat is de kans dat het een Windows-phone is?
Zijn er eigenlijk wel eens mensen die geheel vrijwillig een Windows-phone kopen voor zichzelf?
Of worden die alleen in bedrijven aan medewerkers verstrekt....
23-02-2016, 23:17 door Anoniem
Gefopt!

http://www.bloomberg.com/news/videos/2016-02-23/gates-disputes-report-that-he-backs-fbi-in-apple-dispute
24-02-2016, 12:21 door Anoniem
Op één persoon na heeft niemand van de reaguurders de bron gecheckt. Ga je schamen security.nl
24-02-2016, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: Op één persoon na heeft niemand van de reaguurders de bron gecheckt. Ga je schamen security.nl

Precies, het niveau begint hier het laatste half jaar verdacht veel naar het bedenkelijke niveau op de fora van Webwereld en dergelijke af te dalen. Heel erg jammer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.