Banken zouden slachtoffers van internetfraude niet moeten vergoeden, omdat dit mensen verkeerd gedrag aanleert, zo stelt de Britse politietopman Sir Bernard Hogan-Howe in een interview met de Britse krant de Times. "Als je steeds beloond wordt voor slecht gedrag blijf je dit waarschijnlijk vertonen, maar als het tegenovergestelde geldt, zul je misschien je gedrag gaan veranderen."
Het huidige systeem zou mensen dan ook niet aanmoedigen om zichzelf te beschermen. "Als iemand je zou vertellen dat als je geen software-updates installeert je maar de helft terugkrijgt, dan zou je dat doen", laat Hogan-Howe weten. De uitspraken van de politiecommissaris van de Londense politie zorgden voor veel kritiek in Groot-Brittannië. De politie stelt in een reactie tegenover de Guardian dat de opmerkingen van Hogan-Howe vooral waren gericht op particulieren die geen basale voorzorgsmaatregelen treffen, zoals een goed wachtwoord en andere beveiligingsmaatregelen, en het niet om een algemeen voorstel voor alle fraudeslachtoffers gaat.
De Britse consumentenorganisatie Which? is echter verbijsterd over de uitspraken van de politietopman. "Nu internetfraude toeneemt is het een zeer slecht voorstel van de politiecommissaris. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat banken nog altijd te vaak verzuimen als het om fraude gaat. Banken zouden juist als prioriteit moeten hebben om hun klanten beter te beschermen, in plaats van de schuld bij de fraudeslachtoffers neer te leggen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.