Internetcriminelen zijn er weer in geslaagd om klantgegevens bij webwinkel ReplaceDirect te stelen en die te gebruiken voor een phishingaanval. Dat heeft de webshop via de eigen website bekendgemaakt. Het gaat om namen, adressen, e-mailadressen, versleutelde wachtwoorden en de bestelhistorie van klanten.
Het datalek kwam aan het licht nadat verschillende klanten melding van een phishingmail hadden gemaakt. Hierop werd er een onderzoek ingesteld waaruit bleek dat door een menselijke fout de klantgegevens tijdelijk toegankelijk waren. Exacte details om wat voor probleem het precies ging is niet bekendgemaakt. Vervolgens zijn van alle klanten de wachtwoorden gereset.
Volgens de webwinkel zullen alle klanten een bericht ontvangen om een nieuw wachtwoord aan te maken. Het gaat dan om klanten die voor 26 april van dit jaar een bestelling hebben geplaatst. "Dan bestaat er een kans dat er persoonlijke gegevens inzichtelijk zijn geweest voor kwaadwillende personen. In die situatie heb je van ons een bericht gekregen dat wij je account wachtwoord hebben geblokkeerd."
In 2012 werd de klantendatabase ook al een keer bij ReplaceDirect gestolen en ook toen werden die gegevens gebruikt voor het uitvoeren van meerdere phishingaanvallen op klanten. De webwinkel vroeg destijds aan klanten om mee te helpen met het opsporen van de daders.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.