Vakbond FNV is tegen een proef van transportverzekeraar TVM waarbij eyetrackers en dashboardcamera’s in vrachtwagencabines worden geïnstalleerd om chauffeurs en hun rijgedrag te monitoren. Volgens de bond overtreedt TVM de privacywetgeving.
FNV heeft het bedrijf dan ook gesommeerd om hiermee onmiddellijk te stoppen. "Als TVM deze sommatie negeert, zullen wij een juridische procedure starten tegen TVM. Ook deelnemende werkgevers kunnen een procedure tegemoet zien", zegt Egon Groen van FNV Transport en Logistiek. FNV zegt een groot belang aan verkeersveiligheid te hechten, maar is tegenstander van de proef van TVM. Volgens de vakbond is er sprake van symptoombestrijding.
"Alhoewel ieder incident op zichzelf staat en steeds apart onderzocht moet worden, blijkt uit die onderzoeken dat vaak dezelfde achterliggende oorzaken een rol spelen, zoals vermoeidheid, afleiding en het gedrag van medeweggebruikers. TVM spant met zijn proef het paard achter de wagen. Het bestrijdt symptomen zoals dichtvallende ogen, in plaats van dat het iets aan de oorzaken doet, zoals vermoeidheid", stelt Groen.
FNV is daarnaast bang dat de gegevens later alsnog tegen de chauffeurs gebruikt zullen worden. "Te vaak is er in deze sector sprake van een afrekencultuur. Er is een reëel risico dat de chauffeur wordt afgerekend op basis van de gegevens die deze apparatuur genereert", merkt Groen op. Er is volgens FNV geen rechtvaardiging te vinden om deze apparatuur in vrachtwagencabines in te bouwen, terwijl daarmee wel de privacy van chauffeurs wordt geschonden.
Eerder liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten dat de proef moet uitwijzen of het ook daadwerkelijk effectief is en voldoet aan alle wettelijke kaders. Ook kan tijdens de proef aandacht geschonken worden aan de bezwaren van de bonden. "Het initiatief lijkt aan te sluiten bij de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid richting de sector om maatregelen te nemen tegen vermindering van alertheid als gevolg van vermoeidheid en afleiding. Deze aanbeveling is gedaan op basis van het onderzoek naar ongevallen met trucks op snelwegen", aldus de minister (pdf).
"Voor zover ik dit kan overzien gaat TVM zorgvuldig om met de privacyaspecten. Zo laat TVM een Privacy Impact Analyse opstellen door een gespecialiseerd bureau, als externe toets of de pilot geheel volgens de privacy wet- en regelgeving is ingericht. Onderdeel daarvan is een toets bij het CBP", liet de minister verder weten, die met het CBP waarschijnlijk de Autoriteit Persoonsgegevens bedoelt. "Samen met de chauffeurs en hun vakbondsorganisaties willen we zorgvuldig de proef evalueren en waar nodig aanpassen. Veiligheid en privacy moeten hand in hand kunnen gaan", zegt TVM-directeur Arjan Bos.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.