image

FNV tegen camera's in vrachtwagens wegens privacy

zondag 29 mei 2016, 08:56 door Redactie, 19 reacties

Vakbond FNV is tegen een proef van transportverzekeraar TVM waarbij eyetrackers en dashboardcamera’s in vrachtwagencabines worden geïnstalleerd om chauffeurs en hun rijgedrag te monitoren. Volgens de bond overtreedt TVM de privacywetgeving.

FNV heeft het bedrijf dan ook gesommeerd om hiermee onmiddellijk te stoppen. "Als TVM deze sommatie negeert, zullen wij een juridische procedure starten tegen TVM. Ook deelnemende werkgevers kunnen een procedure tegemoet zien", zegt Egon Groen van FNV Transport en Logistiek. FNV zegt een groot belang aan verkeersveiligheid te hechten, maar is tegenstander van de proef van TVM. Volgens de vakbond is er sprake van symptoombestrijding.

"Alhoewel ieder incident op zichzelf staat en steeds apart onderzocht moet worden, blijkt uit die onderzoeken dat vaak dezelfde achterliggende oorzaken een rol spelen, zoals vermoeidheid, afleiding en het gedrag van medeweggebruikers. TVM spant met zijn proef het paard achter de wagen. Het bestrijdt symptomen zoals dichtvallende ogen, in plaats van dat het iets aan de oorzaken doet, zoals vermoeidheid", stelt Groen.

FNV is daarnaast bang dat de gegevens later alsnog tegen de chauffeurs gebruikt zullen worden. "Te vaak is er in deze sector sprake van een afrekencultuur. Er is een reëel risico dat de chauffeur wordt afgerekend op basis van de gegevens die deze apparatuur genereert", merkt Groen op. Er is volgens FNV geen rechtvaardiging te vinden om deze apparatuur in vrachtwagencabines in te bouwen, terwijl daarmee wel de privacy van chauffeurs wordt geschonden.

Proef

Eerder liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten dat de proef moet uitwijzen of het ook daadwerkelijk effectief is en voldoet aan alle wettelijke kaders. Ook kan tijdens de proef aandacht geschonken worden aan de bezwaren van de bonden. "Het initiatief lijkt aan te sluiten bij de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid richting de sector om maatregelen te nemen tegen vermindering van alertheid als gevolg van vermoeidheid en afleiding. Deze aanbeveling is gedaan op basis van het onderzoek naar ongevallen met trucks op snelwegen", aldus de minister (pdf).

"Voor zover ik dit kan overzien gaat TVM zorgvuldig om met de privacyaspecten. Zo laat TVM een Privacy Impact Analyse opstellen door een gespecialiseerd bureau, als externe toets of de pilot geheel volgens de privacy wet- en regelgeving is ingericht. Onderdeel daarvan is een toets bij het CBP", liet de minister verder weten, die met het CBP waarschijnlijk de Autoriteit Persoonsgegevens bedoelt. "Samen met de chauffeurs en hun vakbondsorganisaties willen we zorgvuldig de proef evalueren en waar nodig aanpassen. Veiligheid en privacy moeten hand in hand kunnen gaan", zegt TVM-directeur Arjan Bos.

Reacties (19)
29-05-2016, 10:29 door Anoniem
Jaren terug was er eens een zeer groot treinongeluk in Canada met veel doden en gewonden. Uit onderzoek bleek dat de machinisten onvoldoende konden slapen en rusten, zodat deze oververmoeid op hun werk verschenen. Mogelijk is de machinist in slaap gevallen en heeft de z.g. dodemansknop niet gewerkt. Na dit ongeluk (u weet wel: iets met kalf en gedempte put) werden de procedures aangepast: de machinisten mogen nu langer slapen en zich meer ontspannen waardoor ze nu uitgerust op hun werk verschijnen. Een camera had dit niet beter kunnen doen.
29-05-2016, 11:19 door Anoniem
Zolang je de privacy kan borgen (door bijvoorbeeld niet elk moment van de dag de actuele status/beelden door te sturen, 100% uitzetten in de pauze van de chauffeur, geen geluidsopnames in de cabine, etc), en slechts achteraf te kunt toetsen bij zwaarwegende bedrijfsbelangen (ernstig ongeluk bijvoorbeeld), dan vind ik dit geen gek idee.
29-05-2016, 12:25 door Anoniem
Ik denk dat meneer Groen niet in de gaten heeft hoe belangrijk het is dat een vrachtwagenchauffeur zijn werk op
verantwoordelijke wijze doet. Als er weer eens een truck op een file is ingereden of op de vluchtstrook een voertuig
met pech geramd heeft dan zal meneer Groen wellicht willen dat de privacy van de chauffeur in acht wordt genomen
maar de maatschappij wil dat dit probleem wordt opgelost doordat chauffeurs hun aandacht op de weg houden.

Dit vind ik belangrijker dan de privacy van de chauffeur. Als de chauffeur hier niet mee kan leven dan kan hij een andere
baan zoeken. De onschuldige weggebruiker die invalide of dood gereden wordt door die chauffeur heeft die keuze niet.

Goed initiatief van TVM! Doorgaan daarmee. Vakbonden zijn toch al marginaal, trek je daar vooral niks van aan.
29-05-2016, 14:06 door Anoniem
Het privacy-argument wordt beperkt doordat het om werksituaties gaat. En het vervalt helemaal zodra je een gevaar ben voor anderen - wat de praktijk bijna iedere dag bewijst. Het gaat dan om de vrijheid om niet op te letten van de één tegenover de kans om veilig thuis te komen van de ander.
29-05-2016, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat meneer Groen niet in de gaten heeft hoe belangrijk het is dat een vrachtwagenchauffeur zijn werk op
verantwoordelijke wijze doet. Als er weer eens een truck op een file is ingereden of op de vluchtstrook een voertuig
met pech geramd heeft dan zal meneer Groen wellicht willen dat de privacy van de chauffeur in acht wordt genomen
maar de maatschappij wil dat dit probleem wordt opgelost doordat chauffeurs hun aandacht op de weg houden.

Dit vind ik belangrijker dan de privacy van de chauffeur. Als de chauffeur hier niet mee kan leven dan kan hij een andere
baan zoeken. De onschuldige weggebruiker die invalide of dood gereden wordt door die chauffeur heeft die keuze niet.

Goed initiatief van TVM! Doorgaan daarmee. Vakbonden zijn toch al marginaal, trek je daar vooral niks van aan.

Jij hebt duidelijk geen idee wat het werk van een chauffeur inhoud en wat het werkelijke gezicht is van de transportbedrijven.
29-05-2016, 16:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat meneer Groen niet in de gaten heeft hoe belangrijk het is dat een vrachtwagenchauffeur zijn werk op verantwoordelijke wijze doet.
Daar hebben we het rijbewijs voor uitgevonden.

TVM is een private verzekeraar. Een dergelijk bedrijf gaat het niet om de veiligheid maar om de winst. Voor de marketig klinkt veiligheid heel mooi, maar daar verdienen ze geen centen mee. Waar verzekeraars aan verdienen is zo veel mogelijk premie innen en vervolgens zo veel mogelijk claims van hun klanten en derden juridisch afwentelen. En dat heeft niets te maken met werkelijke veiligheid op de weg.

De technologie is niet bedoeld om iemands onschuld te bewijzen, enkel om extra verdachte omstandigheden te kunnen aandragen die in het voordeel van de verzekeraar kunnen werken. Als de technologie niet waarneemt dat je afwijkt van de norm maakt het je als klant van TVM niet minder verdacht, terwijl als die waarneming er wel is je extra verdacht bent.

De meerwaarde van deze technologie is niet bewezen en daarmee is er geen goede onderbouwing om het maar een goed middel te vinden terwijl de nadelen evident zijn. Dat afgezet tegen de vraag wat TVM nu met deze technologie wil bereiken versus andere beschikbare middelen zet het helemaal op losse schroeven.

Laat TVM eerst maar aantonen dat deze technologie die zwaar inbreekt op de privacy echt noodzakelijk is en waarom er geen alternatieven zijn voor we hier een precedent gaan scheppen om het normaal te vinden dat we iedereen preventief gaan ten faveure van een commerciele partij die daarop met name zichzelf financieel verrijkt.
29-05-2016, 16:47 door Anoniem
Tja,en ook terecht dat de fnv tegen is,een chauffeur raakt er alleen maar extra van gestresst als hij constant wordt bespioneert e.d,daardoor gebeuren er alleen maar meer ongelukken juist,omdat die chauffeur constant bezig is in zijn gedachte van dat hij in de gaten wordt gehouden.
29-05-2016, 18:05 door Anoniem
"Dit vind ik belangrijker dan de privacy van de chauffeur..."

Ik neem aan dat u niets heeft te verbergen? U heeft daarmee ook geen problemen met een camera op een lichaam zodat iedere stap en elke beweging wordt vastgelegd? Toiletbezoek, uw auto, fiets, openbaarvervoersreis? Lijkt mij geen enkel probleem. En wel zo veilig, toch? Doen we gelijk ook een camera in uw huis, denk aan het slaapvertrek, de douche, het toilet en natuurlijk de keuken. Verzekeraars willen immers graag weten wat u precies doet. Omdat u zo fijn meewerkt krijgt u 10% korting op de premie, okay? Die premieverlaging wordt dan weer betaald door mensen die wél zijn gesteld op hun privacy.
29-05-2016, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Jij hebt duidelijk geen idee wat het werk van een chauffeur inhoud en wat het werkelijke gezicht is van de transportbedrijven.

Het werk van een chauffeur of het gezicht an de transportbedrijven interesseert me HELEMAAL NIKS.
Als die maar geen anderen doodrijdt met als excuus dat ie vermoeid was of met andere dingen bezig.

Ik vind dat er wetgeving moet worden ingesteld die bij constatering dat een chauffeur met 2 wielen op de vluchtstrook
rijdt deze een aanzegging krijgt en paar duizend euro boete, en bij 2e herhaling zijn rijbewijs CDE voor zijn leven kwijt is.
Als hij met alle wielen op de vluchtstrook rijdt of als hij iets raakt op de vluchtstrook dan mag deze maatregel meteen
ingaan. Ga maar ander werk doen, je bent niet geschikt als je dit doet.
29-05-2016, 20:43 door Anoniem
Door Anoniem: ... maar de maatschappij wil dat dit probleem wordt opgelost doordat chauffeurs hun aandacht op de weg houden.

En daarvoor moeten ze voldoende rust krijgen, wat door de opgelegde werkdruk vaak niet mogelijk is. Dat bedoelt Ego Groen met het aanpakken van het probleem (vermoeidheid) en niet het symptoom (knikkebollen achter het stuur).
29-05-2016, 22:24 door karma4
Door Anoniem: En daarvoor moeten ze voldoende rust krijgen, wat door de opgelegde werkdruk vaak niet mogelijk is. Dat bedoelt Ego Groen met het aanpakken van het probleem (vermoeidheid) en niet het symptoom (knikkebollen achter het stuur).
Je hebt gelijk een onderzoek naar risico's met rijtijden rust etc is een overheidstaak (wetgeving) waaraan controles handhaving) gehangen kunnen worden. Het is van de zotte dat zoiets gebruikt wordt door een private door winst gedreven verzekeraar gestart wordt. Daarmee faalt de minister Schultz van Hagen is die meent dat het wel private aangelegenheden zijn dan wel de uitgangspunten van onze democratie worden geschonden.
29-05-2016, 23:41 door Anoniem
De onschuldige weggebruiker die invalide of dood gereden wordt door die chauffeur heeft die keuze niet.
Discussies bij voorbaat dood maken heet dat.
30-05-2016, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem: Het privacy-argument wordt beperkt doordat het om werksituaties gaat. En het vervalt helemaal zodra je een gevaar ben voor anderen - wat de praktijk bijna iedere dag bewijst. Het gaat dan om de vrijheid om niet op te letten van de één tegenover de kans om veilig thuis te komen van de ander.
Veel vrachtwagen chauffeurs zijn lange ronderweg, dan een werkdag. Dan bevinden de camera's zich in zijn "hotel"kamer. Ik denk dat Anoniem het daar ook niet mee eens zou zijn.
30-05-2016, 11:22 door _R0N_
Bouw de camera in de gril en niet in de cabine, audio van buiten en ik dnek dat de chauffeur er ook baat bij heeft..
Hoevaak zie je niet een auto nog net voor de vrachtwagen willen duiken om de afslag te halen.
Ik zou er geen probleem mee hebben wanneer een verzekeraar korting geeft bij gebruik van een camera, bij een groot aantal ongelukken kan dan aangetoond worden dat de standaard aangewezen schuldige niet de veroorzaker is.
30-05-2016, 11:22 door PietdeVries - Bijgewerkt: 30-05-2016, 11:23
Door Anoniem:
Ik vind dat er wetgeving moet worden ingesteld die bij constatering dat een chauffeur met 2 wielen op de vluchtstrook
rijdt deze een aanzegging krijgt en paar duizend euro boete, en bij 2e herhaling zijn rijbewijs CDE voor zijn leven kwijt is.

Strak plan! Maar dan niet alleen voor vrachtwagenchauffeurs, maar voor iedereen in of op een motorvoertuig! Rijden over de vluchtstrook = vette boete. Oh - en rijden door rood ook, en rijden met drank op. Een chauffeur op een vrachtwagen doet dat voor z'n werk - al die andere gasten op de weg zijn hobbyisten. Die zijn veel gevaarlijker!

Wat me in het algemeen opvalt in de reacties hier is dat op het moment dat iets of iemand een persoonlijke bedreiging voor onze veiligheid wordt (slapende vrachtwagen chauffeur) zijn privacy best wat ingeperkt mag worden. Maar als het gaat om de veiligheid van een soortgelijke chauffeur (overvallen want contant geld in de bus) dan gaat ineens ONS recht op privacy voor zijn veiligheid. We meten hier met dubbele maten! Zolang webcams op de werkvloer niet mogen is het ook niet nodig om die in een cabine op te hangen. Controle op de rijtijdenwet kan worden afgedwongen met de tachograaf, daar hoef je niet voor naar uit-de-neus pulkende webcambeelden te gaan zitten kijken.
30-05-2016, 11:45 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-05-2016, 13:44 door Anoniem
https://www.security.nl/posting/461284/Transportbedrijf+stopt+met+filmen+chauffeurs+in+vrachtwagen
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft toch al in een heel vergelijkbaar geval al geoordeeld dat continu cameratoezicht niet kan? Het lijkt mij dat de FNV gewoon een zaak heeft.
30-05-2016, 16:29 door Anoniem
Gewoon dichtlijmen die lens dan komen er geen fotonen meer doorheen en registreert ie alleen maar geluid. Vliegtuig zwarte dozen registreren ook alleen maar geluid zover ik weet.

Beeld materiaal is inbreuk op de persoonlijke sfeer en verziekt alleen maar het wederzijds vertrouwen. Ik kan me wel voorstellen dat een partij dit er door wil drukken om een werknemer die ze niet mogen er op die manier uit het bedrijf te pesten. Dat is mij gebeurt vroeger op een verlijkbare manier.Iemand die weet dat ie bekeken word gaat ook fouten maken, precies wat ze willen zodat je makkelijker te wippen bent. Omdat 2 dingen rekening moeten gaan houden flink wat van je vraagt mentaal.
02-06-2016, 19:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat meneer Groen niet in de gaten heeft hoe belangrijk het is dat een vrachtwagenchauffeur zijn werk op
verantwoordelijke wijze doet. Als er weer eens een truck op een file is ingereden of op de vluchtstrook een voertuig
met pech geramd heeft dan zal meneer Groen wellicht willen dat de privacy van de chauffeur in acht wordt genomen
maar de maatschappij wil dat dit probleem wordt opgelost doordat chauffeurs hun aandacht op de weg houden.

Dit vind ik belangrijker dan de privacy van de chauffeur. Als de chauffeur hier niet mee kan leven dan kan hij een andere
baan zoeken. De onschuldige weggebruiker die invalide of dood gereden wordt door die chauffeur heeft die keuze niet.

Goed initiatief van TVM! Doorgaan daarmee. Vakbonden zijn toch al marginaal, trek je daar vooral niks van aan.

Erg kort door de bocht meneer of mevrouw anoniem ik zou zeggen verdiep u meer in deze materie voordat u een uitermate ongenuanceerde mening op tafel legt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.