6,7% van de 5.000 populairste websites op internet blokkeert bezoekers met een adblocker, zo blijkt uit onderzoek van verschillende universiteiten. Adblockers om advertenties mee te blokkeren worden steeds populairder. Volgens de onderzoekers komt dit doordat ze de privacy beschermen, bescherming tegen malware bieden en de internetervaring verbeteren.
Veel websites zijn voor hun inkomsten echter afhankelijk van advertenties. Sommige websites passen daarom anti-adblockingtechnologie toe. Bezoekers mogen de website bijvoorbeeld alleen bezoeken als ze hun adblocker uitschakelen of de website in kwestie op een whitelist zetten. Onderzoekers van de Universiteiten van Cambridge, Stony Brook, College London, Berkeley en Queen Mary en het International Computer Science Institute wilden zien hoeveel websites inmiddels anti-adblockingtechnologie toepassen.
Tenminste 6,7% van de volgens Alexa 5.000 populairste websites op internet maakt hier gebruik van. In veel gevallen maken de websites gebruik van dezelfde anti-adblockerscripts, afkomstig van twaalf verschillende partijen. Ook zijn er uitgevers die voor al hun websites een eigen oplossing hebben ontwikkeld. De ontwikkelaars van de adblockers zitten zelf ook niet stil, want zes van de twaalf partijen die anti-adblockingtechnologie leveren worden inmiddels omzeild.
"Het is lastig om te voorspellen hoe ver de adblocking-wedloop zal gaan. Hoewel anti-adblocking een tijdelijke oplossing voor uitgevers is, is het in principe een houtje-touwtje-oplossing om een dieper probleem te verbergen. Namelijk het evenwicht tussen advertenties, en dan met name het volgen van internetgebruikers, en informatie. Elke langetermijnoplossing moet de redenen aanpakken waarom gebruikers in de eerste plek adblockers besloten te gebruiken", zo concluderen de onderzoekers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.