image

ANWB gaat rijgedrag monitoren voor premiekorting

maandag 13 juni 2016, 09:44 door Redactie, 30 reacties

Autorijders die hun rijgedrag door de ANWB laten monitoren kunnen nu korting op hun autoverzekering bij de Wielrijdersbond krijgen. Door het plaatsen van een dongel in de auto kan de ANWB zien hoe bestuurders zich in het verkeer gedragen. Aan de hand hiervan wordt er een premiekorting berekend.

De korting kan tot 30% van de verzekeringspremie oplopen. Bestuurders kunnen via de Veilig Rijden-app en een bij de verzekering behorend online account feedback op hun rijstijl bekijken, alsmede hun rijscore en bijbehorende korting. Na het afsluiten van de autoverzekering ontvangen bestuurders een dongel die ze in de auto kunnen plaatsen. Deze dongel verzamelt data tijdens alle ritten en houdt de rijstijl bij. Bestuurders moeten minimaal 65 kilometers rijden voordat er een rijscore kan worden berekend.

Privacy

De ANWB zegt dat bestuurders de eigenaar van hun gegevens blijven. "Wij gebruiken uw persoonlijke gegevens alleen voor jouw rijstijl en het berekenen van je korting. Daarnaast gebruiken wij de gegevens anoniem voor statistische analyses", aldus de Wielrijdersbond. Gegevens worden niet voor snelheidscontroles of het afwijzen van schadeclaims gebruikt waarbij er boven de wettelijke maximale snelheidslimiet is gereden. Ook worden de gegevens niet andere partijen doorverkocht.

Wel kunnen de data worden gebruikt om te onderzoeken of een andere weggebruiker onterecht schade op de bestuurder probeert te verhalen. Daarnaast kunnen de gegevens worden gebruikt als de ANWB vermoedt dat het ten onrechte een claim heeft ontvangen. Verder zegt de ANWB geen data aan de politie of andere autoriteiten te verstrekken, tenzij er fraude wordt vermoed, de bestuurder fraude heeft gepleegd of de rechter dwingt de gegevens aan de autoriteiten te verstrekken.

Reacties (30)
13-06-2016, 10:03 door Anoniem
En op de achtergrond de kosten laten stijgen van niet-gebruikers zeker... zo heb je alsnog een illegaal iets wat je via een maas bemiddelt... Rechter?!?
13-06-2016, 10:34 door Happy Linux User
Eigenlijk wel een goed systeem.
Beloond worden voor net rijgedrag. Alleen het privacy stukje blijft een hekel punt.
Nee, we geven geen gegevens door en nee, de gegevens worden niet gebruikt etc.
De tijd zal leren wat er later gebeurd met de data.

En betekend dit dan ook, gezien ik eigenaar blijft van de data ik deze ook mag laten verwijderen?
Zijn er nog kosten aan verbonden (dongel)
Hoelang wordt de data bewaard?
GA je weg bij de verzekering, wordt de data dan ook verwijderd?

Eigenlijk zijn er nog wel wat vragen.
13-06-2016, 10:40 door Anoniem
Door Vriendje: Eigenlijk wel een goed systeem.
Beloond worden voor net rijgedrag.

En helaas is mijn vrees dat dit op korte termijn zal omgedraaid worden naar 'gestraft worden voor sub-optimaal rijgedrag' of erger 'gestraft worden voor het niet instemmen met monitoring'.
13-06-2016, 10:44 door Anoniem
Dus de nette mensen worden weer gestraft. De premies gaan omhoog, omdat er mensen zijn die schade maken / claimen. Maar dit aanpakken ho maar. We gaan liever de privacy van de nette mensen schaden, want die zijn al zo makkelijk in het alles maar afstaan.

ANWB was heel goed bezig met hun hoesjes over de rijbewijs en ID kaart ter beveiliging van ID fraude. Nu gaan ze zelf lekker hun leden volgen met trackers.

Verzekeraars pak nu eens de bron van het probleem aan. Dat is minder hoge salarissen voor de top en notoire schade claimers aanpakken ipv de nette burger steeds verder uit te kleden.

Want ik vermoed dat er een stukje buitenlands software wordt gebruikt, en dus is de data daar ook in te zien. Zoals zoveel nieuwe auto's krijgen leveranciers ook de data in handen.

TheYOSH
13-06-2016, 10:51 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
13-06-2016, 10:57 door Anoniem
Bijzonder slechte zaak. Het valt me ook erg tegen dat de ANWB ermee komt.
Nog 5 jaar en je moet het elke dag aan de Roverheid melden. Hoeven ze geen snelheidscontroles meer te doen, krijg je de bekeuring zo thuis :(
13-06-2016, 11:02 door Anoniem
Dan nog de definitie van 'net rijgedrag'....

60 rijden waar je 80 mag, met een hele sliert auto's achter je? Maar he, je rijdt niet te hard!
Dat vervolgens achter je mensen nodeloos remmen en daardoor op elkaar botsen, dat is dan voor hun verzekering...

En dan hebben we het nog niet over de economische schade voor (vracht)verkeer door alle hinder die het zogenaamde 'nette gedrag' veroorzaakt...

Want stel je voor dat je verzekeraar ziet dat je 131 rijdt waar je 130 mag.... Nee, dan is 110 op links beter! Kijk eens hoe 'netjes'....
13-06-2016, 11:04 door karma4 - Bijgewerkt: 13-06-2016, 11:14
De anwb die beweert zich druk te maken over privacy https://www.security.nl/posting/473617/ANWB+wil+verbod+op+afgeven+paspoort+aan+hotels+of+campings gaat zelf aan de slag met sleepnet techniek en profiling.

Die dongel gaat in de obd aansluiting waar zeer veel toegang tot alle computeronderdelen van de auto waaronder het motormanagement zit. De terugkoppeling van de data gaar vanzelf je hoeft er niets voor te doen. Je account laat zien welke data ze daar ontvangen hebben. Mogelijk draadloos gsm.
Dan zijn ze bij de anwb dan wel een Hacker ook in staat de auto op afstand onklaar te maken (lease betaling).

http://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2015/01/15/researcher-says-progressive-insurance-dongle-totally-insecure/#7e2525387c9f
13-06-2016, 12:40 door SimonS
Mmm hoe zat het ook al weer met ParkMobile en de belastingdienst? PM heeft dat toch verloren bij de rechter? Juist ja....
13-06-2016, 12:52 door Anoniem
"De ANWB zegt dat bestuurders de eigenaar van hun gegevens blijven. "Wij gebruiken uw persoonlijke gegevens alleen voor jouw rijstijl en het berekenen van je korting."

Deze data wordt opgeslagen op servers van ANWB. Dus, zijn de gegevens eigendom van de ANWB. Trieste zaak, ik dacht dat de ANWB met hun passportcovers opkwamen voor onze privacy? Niet dus! Fatsoenlijke autorijders zonder zo'n dongle betalen natuurlijk meer premie straks. En legaal gezien komen ze daar onder uit, omdat ze natuurlijk kunnen beweren dat "autobestuurders met een dongle korting krijgen, en niet andersom".

Ach, ANWB is toch al verleden tijd. Tegenwoordig heb je genoeg alternatieven en krijg je zo goed als altijd mobiliteitsgarantie zolang je je auto laat onderhouden bij de dealer.
13-06-2016, 13:20 door Anoniem
Dit is een idee tot een hogere macht van het kilometerprijs systeem.
Niet alleen weten ze dan waar je rijdt, maar ook nog hoe je rijdt. Ze kunnen dit combineren met eventuele medicijnen die je gebruikt. Want de stap van de schade verzekeraars database is maar klein in de richting van de zorg database.
En dat alles onder het mom van een korting. Goed verzonnen van de ANWB. Hier gaan we met open ogen intrappen, kan niet missen.
1984 wordt tot in detail uitgewerkt. Toch wel bijzonder dat ze het iedere keer weer een grens verder weten te zetten. Het doel is natuurlijk om langzaamaan het gevoel neer te zetten dat het asociaal is om hier NIET aan mee te doen. Daar is ook al een boek over geschreven, The Circle, van Dave Egglers. Een subtiele beschrijving van een subtiel proces naar de totale opheffing van privacy dat hier door de ANWB gestart wordt.
13-06-2016, 13:23 door Anoniem
Door Anoniem: Deze data wordt opgeslagen op servers van ANWB. Dus, zijn de gegevens eigendom van de ANWB.
Dat klopt niet. Als ik jou een boek uitleen blijf ik eigenaar van dat boek. Het eigendom ergens van wordt niet bepaald door waar het zich bevindt.
13-06-2016, 13:52 door Anoniem
"Eigenlijk wel een goed systeem. Beloond worden voor net rijgedrag."
Want?
Er wordt toch al gestraft voor verkeerd rijgedrag? Boete meer premie.
Ik zie hetzelfde bij andere aangelegenheden. Roken bijvoorbeeld
Niet rokers belonen dan ook maar en mensen die gezonder eten.
Hoe? Vastleggen wat ze kopen bij Appie (gebeurd al) en andere supers.
Zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
mensen laten hun privacy erg gemakkelijk schieten als er wat te verdienen valt.
Typisch nederlands wellicht?
13-06-2016, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat vervolgens achter je mensen nodeloos remmen en daardoor op elkaar botsen, dat is dan voor hun verzekering...
Afstand houden, is gewoon eigen verantwoordelijkheid.

Want stel je voor dat je verzekeraar ziet dat je 131 rijdt waar je 130 mag.... Nee, dan is 110 op links beter! Kijk eens hoe 'netjes'....

130 rijden is geen recht.
13-06-2016, 14:03 door Anoniem
Laat je niks wijs maken het gaat alleen maar om monitoren en data inzamelen, iedereen doet
het en daarbij, het levert veel geld op.
Ja facebook krijgt er veel concurrentie bij.
13-06-2016, 14:20 door Anoniem
Dus als ik hard moet remmen of plots moet uitwijken, omdat anderen niet op zitten te letten gaat mij dat geld kosten......
En ik maar denken dat de ANWB voor Privacy was (herinnert u zich het rekeningrijden nog??).
13-06-2016, 14:41 door Anoniem
Dit is het laatste waar ANWB mee moet komen. Volkomen tegen het belang op korte termijn en lange termijn van de leden.
Van tegenstander van rekeningrijden slaan ze om naar voorstander. Heeft heto ntslag van de directeur hier iets mee te maken?
13-06-2016, 15:19 door Anoniem
Heel simpel, een niet daarvoor door de auto fabrikant vrijgegeven apparaat wordt op de obd poort aangesloten. Wat gebeurt er bij storingen? Schade door uitval van het voertuig? Diefstal doordat iemand de dongle hackt? En straks, u reed over de middenpelweg (oid), daar ontstaat veel schade, uw korting wordt minder/vervalt. Had u maar de snelweg moeten nemen?
13-06-2016, 16:02 door Anoniem
Het grootste probleem van dit soort dingen is dat ze gebracht worden alsof de stand van vandaag de stand altijd zal zijn.

#1 nu is het zo dat het grootste aantal het NIET doet, dus nu krijg je korting..... straks doet het grootste aantal het WEL, en dan ga je dus een 'boete' betalen als je het (nog) niet doet. Je wordt dus gedwongen om mee te doen.

Dat moet je niet willen. En dat het zo werkt blijkt wel uit de groei van toko's als linkedin, facebook, twitter en instagram... niet mee doen is voor veel mensen (uitgezonderd mensen met afwijkingen zoals ik) niet meer denkbaar.
Waarschijnlijk dezelfde mensen die 15 jaar geleden vonden dat ik raar was toen ik een portable telefoon had... "je kunt toch wel wachten totdat je thuis bent om te bellen?" of "der zijn toch overal KPN telefoonhokjes?"...

Ja, nou, die KPN hokjes met een telefoon erin, al dan niet met doorgesneden hoorn kabel, heb ik al de afgelopen vijf jaar niet meer gezien...

#2 de ANWB bepaalt niet wie er bij mag... De data is niet van 'jou' zoals ze je voorliegen, maar van de organisatie die hier het meeste energie in stopt om het te bemachtigen. Of dat nu de verzekeringsmaatschappij is waar ANWB mee samenwerkt, de belastingdienst (heb jij echt wel <500km prive gereden dit jaar?) of de politie (dit is goedkoper dan een trajectcontrole, en die mensen vergeten vast wel eens dat ze dat kastje cq OBD2 stekker in hun auto hebben zitten...

Of dat nu gaat via inbraak bij ANWB, een wet die aangeeft dat alles bij de belastingdienst voor 5 jaar geparkeerd mag worden (pun intended richting park mobile) of dat over 1 jaar ANWB het alsnog besluit te verkopen... Je weet niet wie de scepter zwaait over 1 jaar, of 2 jaar, of hoe lang deze data bewaard gaat worden en bij wie.

Kortom, als je mee doet, chanteer je alle andere nederlanders. is dat niet direct, dan wel zeker binnen 5 jaar.
13-06-2016, 16:09 door Anoniem
Wij berekenen op basis van jouw rijstijl een rijscore en bijbehorende veilige rijderskorting. Na afloop van ieder kwartaal bepalen wij je eindscore en betalen wij jouw korting uit. Heb je een kwartaal geen korting verdiend? Dan betaal je de 10% korting aan ons terug.

Dus je weet niet eens wat je gaat betalen...
Je wordt voorgeschoteld dat je 30% korting krijgt, maar dat krijg je niet, dat krijg je pas na 1 jaar feitelijk.
ook kan het zijn dat de 10% korting die je in begin krijgt, dus na 1 kwartaal niet 'groen' gereden te hebben (je hebt net je zwangere vrouw naar het ziekenhuis gebracht, je hebt een 4x4 cursus gedaan in duitsland, whatever), je dat terug moet gaan betalen..
verder is er geen enkele inzicht in hoe ze aan die score komen. en hoe flexibel die scores zijn..

straks wil de ANWB effe geld binnen harken voor een nieuwe gouden fontijntje en een marmeren toilet voor de directeur, en dan heeft ineens 90% van Nederland niet groen gereden... Krijgen ze dus van 90% dus 10% korting TERUG, en de prijs gaat met 10-30% omhoog... dus 40% extra vangen...

Heel erg eng... en hard weg lopen bij die hobby-maar-een-uur-aan met mijn nieuwe auto, ipv gewoon wegslepen naar de garage waar ze wel verstand hebben van het merk.
13-06-2016, 17:37 door Reinder
pfff...als je op de site naar het screenshot van de app kijkt, zie je dat die een item "optrekken" heeft met daarbij als advies "trek zo rustig mogelijk op". Ik word nu al doodmoe van al die trage bejaarden in van die hele trage kleine autotjes waar de wegen tegenwoordig vol mee staan, maar straks gaat iedereen met een anwb verzekering dus ook optrekken alsof ze onderweg zijn naar een kerstdiner met hun schoonmoeder.
13-06-2016, 19:40 door skynet-84
hum, es denken.

+ De ANWB is volgens mij verplicht deze informatie te overhandigen als er een sterk vermoeden bestaat bij een misdrijf. dat zijnde 30kmh te hart, controle op naleving van een rijverbod.
afgaande dat providers dat ook moeten aan BREIN, en dat is een civiele aangelegenheid.
+ Inderdaad, wie bepaalt wat veilig en verantwoordt reiden is? buiten de wetgever krijg je dus nu ook de regels van de ANWB er bij. En wat als deze besluiten dat alles 'groen' moet? jij zult je er aan moeten houden of meer premie betalen.
+ Is er rekening gehouden met context? sneller auto trekt zuiniger op naar de 100kmh dan mijn Jimny zal doen.
+ te hart reiden gaat waarschijnlijk wel degelijk onder gevaarlijk reiden vallen aangezien het wettelijk een overtreding is. misschien dat de politie de data niet (direct) krijgt, maar de boeten komt in de vorm van een premie verhoging. Als het in de Algemene Voorwaarden staat mag de ANWB je er voor straffen.
13-06-2016, 20:42 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-06-2016, 20:52
[Verwijderd]
13-06-2016, 21:10 door Anoniem
Door skynet-84: hum, es denken.

+ De ANWB is volgens mij verplicht deze informatie te overhandigen als er een sterk vermoeden bestaat bij een misdrijf. dat zijnde 30kmh te hart, controle op naleving van een rijverbod.
afgaande dat providers dat ook moeten aan BREIN, en dat is een civiele aangelegenheid.
+ Inderdaad, wie bepaalt wat veilig en verantwoordt reiden is? buiten de wetgever krijg je dus nu ook de regels van de ANWB er bij. En wat als deze besluiten dat alles 'groen' moet? jij zult je er aan moeten houden of meer premie betalen.
+ Is er rekening gehouden met context? sneller auto trekt zuiniger op naar de 100kmh dan mijn Jimny zal doen.
+ te hart reiden gaat waarschijnlijk wel degelijk onder gevaarlijk reiden vallen aangezien het wettelijk een overtreding is. misschien dat de politie de data niet (direct) krijgt, maar de boeten komt in de vorm van een premie verhoging. Als het in de Algemene Voorwaarden staat mag de ANWB je er voor straffen.
Lijkt iemand die een laatste restje persoonlijke vrijheid (of vreihijt) opzoekt! Maar communicatie mislukt.
13-06-2016, 21:22 door Ignitem
We hebben al een prima beloningssysteem voor mensen die keurig rijden. Dat noemen we schadevrije jaren.

Het is de ANWB met dit systeem enkel om de data te doen. Stel je voor wat je met gegevens over locatie (GPS), snelheid, rijtijden niet allemaal kunt analyseren. En vervolgens deze resultaten voor goudgeld verkopen aan bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen. De ANWB blijft uiteindelijk toch een commerciële organisatie.
13-06-2016, 22:36 door Anoniem
[
Door Reinder: pfff...als je op de site naar het screenshot van de app kijkt, zie je dat die een item "optrekken" heeft met daarbij als advies "trek zo rustig mogelijk op". Ik word nu al doodmoe van al die trage bejaarden in van die hele trage kleine autotjes waar de wegen tegenwoordig vol mee staan, maar straks gaat iedereen met een anwb verzekering dus ook optrekken alsof ze onderweg zijn naar een kerstdiner met hun schoonmoeder.
't Is K.T!! op de Nederlandse wegen. Ik heb van iedereen last en het zijn er zoveel! Vooral in de spits!
13-06-2016, 22:40 door Anoniem
Big Data graaien is om het Sales en Marketing makkelijker te maken aan wat knoppen te draaien om tot winstmaximalisatie te komen zonder al te veel ophef. Veel bedrijven werken zo. De ANWB zal niet anders geadviseerd zijn door een of andere gladde jakker.

Regeringen doen niet anders. Die willen ook graag weten aan welke knoppen te draaien zonder dat er hooivorken en fakkels op het Binnenhof verschijnen. Is ze heel veel geld van anderen waard.

Big Data graaiers zijn in feite manipulators die maximale baten willen tegen minimale risico's voor eigen belang. De kosten van al dat moois worden afgeschoven op hen die gemanipuleerd gaan worden. Driedubbel genaaid dus.

Want maak mij wijs dat die investeringen worden gedaan vanwege een of ander nobel doel. Welnee, investeringen worden gemaakt omdat het meer oplevert dan het kost. Hun meer oplevert dan het hun kost. Helemaal als kosten gesocialiseerd worden en winsten geprivatiseerd. Immers, koeien mag je ook melken en daarna slachten voor winstmaximalisatie.

Treffend voorbeeld: het vluchtelingenprobleem. Dat probleem is binnen 1 week afgelopen zodra hulp aan vluchtingen geen winst mag opleveren. Alles enkel en alleen tegen kostprijs. En het maximale verschil tussen de minst verdienende en de meest verdienende interim/inhuurder/verhuurder/bemiddelaar/expert/consultant/leidinggevende/medewerker/stagiaire/vrijwilliger/leverancier/dienstverlener/enz is factor twee. Overtreding daarvan wordt bestraft met maximaal 20000% van het geschatte theoretische privevermogen van de overtreder (tot aan de waarde van de huisdieren toe), diens leidinggevenden/bestuurders/wethouders en diens aandeelhouders. Hetgeen wordt afgedwongen met onmiddellijke in gijzelneming en beslaglegging op alles (gelijk terrorisme, misdaden tegen de maatschappij). Geen overgangsregeling. Onmiddellijk ten volle geldig voor alles en iedereen die ook maar iets te maken heeft met die industrie. En iedere maand dat de boetes niet volledig zijn betaald extra naheffingen, boetes, enzovoorts. Zo ongeveer hetzelfde dus als je als braaf belastingbetalende hardwerkende burger met gezin buiten je schuld om op straat bent geschopt, niet veel later in de Bijstand komt en je je Belasting niet meer kunt betalen die met een naheffing komt over jaren terug toen je nog wel geld had. Als het in die gevallen gerechtvaardigd is dan zeker in die gevallen waar iemand er puur en alleen voor zichzelf zit en maatschappelijk geld in eigen zakken schept.
Doe dat en binnen 1 maand is duidelijk wie er voor eigenbelang in zit en wie echt onbaatzuchtig hulpverlenend is.
Dan wordt duidelijk wie eigenlijk Maffia is en wie niet.

Hetzelfde geldt voor Big Data graaiers. Men zegt dat het niet voor de winst is, maar voor klantbelang, maatschappelijke belang, veiligheid, blah, blah, blah. Prima, put your own money where your mouth is. Doe wat je wilt maar 1 misstap en leidinggevenden en aandeelhouders zijn 20000% persoonlijk aansprakelijk, stuk voor stuk, voor de zeer heftige boete die dan volgt.

Opeens hoeft het dan niet meer.
Want ja, stiekem ging het toch om winst en eigen belang.
Maar dat wordt pas duidelijk als je ze spijkerhard persoonlijk verantwoordelijk maakt voor hun eigen (wan)daden. En dan nog zo dat ze echt niet onder hun straf uit kunnen komen. Hoeveel "vrindjes" ze ook hebben.
Tot die tijd is het grootspraak, bluf, bedrog en keihard liegen.

Oh ja, wachtgeld. Onmiddellijk opheffen. Geen overgangsregeling. En ex-bewindslieden die na hun politieke carriere in rijk beloonde zetels terechtkomen met terugwerkende kracht naheffen voor terugbetaling van die royale uitkeringen die zij voor die tijd ontvingen. Gelijk studenten die met studieschuld in een royaal betaalde baan terechtkomen. Want kennelijk heeft hen dat persoonlijk goed geholpen dus terugbetalen al dat gratis geld. Ten volle.

Wat goed is voor een ander is zeker goed voor hen die die regel in werking hebben gesteld.
Iedereen is toch gelijk voor de wet? Oh wacht, alleen in gelijke gevallen. Maar niemand is een gelijk geval (afhankelijk van hoe duur de advocaat is die men kan betalen; het recht van de rijkste). Dus wellicht tijd voor een andere definitie van "gelijke gevallen".
14-06-2016, 08:18 door Anoniem
Geen goed systeem. korting bij hoog aantal schadevrije jaren werkt in de praktijk prima. Met dit soort data kan je meer dan je wil weggeven, denk aan marketing rond onderhoudsbeurt, behalen bepaalde km stand daarnaast kan je achterhalen hoe het dagelijkse gebruik is, wanneer op vakantie etc. kortom je geeft meer weg dan je lief is.
14-06-2016, 10:30 door Anoniem
Verder gevens ze aan dat ze de data "anoniem" maken. Wat ze er mee bedoelen dat ze alle data van een klant voorzien van unieke code (per klant), want je moet het tot 1 klant herleiden. Echter daarmee is de data niet anoniem meer, je kan daaruit achter halen waar iemand woont, waar iemand werkt. Da kan je snel leiden tot de identiteit van iemand...
14-06-2016, 10:36 door Anoniem
Gat in de markt voor handige jongens die een tussen-kastje maken die ANWB-dongel voorziet
van valse maar voor jou gunstige informatie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.