Tien jaar geleden in 2006 verschenen de eerste besmette advertenties op internet die internetgebruikers automatisch via ongepatchte kwetsbaarheden met malware infecteerden en sindsdien wordt het probleem alleen maar groter. Dat laat anti-malwarebedrijf Malwarebytes weten.
In een overzicht stelt Malwarebytes dat de eerste besmette advertenties in 2007 werden ontdekt, maar het blijkt dat Windowsgebruikers al een jaar eerder in 2006 via online banners werden aangevallen. Het ging destijds om advertenties op MySpace en andere websites die van het WMF-lek in Windows gebruik maakten om een Trojaans paard te installeren. Deze Trojan installeerde vervolgens adware en spyware. Het gebruik van drive-by downloads op kwaadaardige websites om internetgebruikers automatisch te infecteren gaat nog verder terug.
Hoewel besmette advertenties al 10 jaar lang bestaan groeit het aantal nog steeds. Zo steeg het aantal besmette advertenties in 2015 ten opzichte van 2014 met 260%. Ook komt het regelmatig voor dat besmette advertenties op populaire websites verschijnen. Zo werden in maart van dit jaar nog besmette advertenties op de websites van MSN, BBC, AOL en New York Times waargenomen. Ook in Nederland was het raak met besmette advertenties op onder andere nu.nl, kieskeurig.nl, startpagina.nl, marktplaats.nl, sbs6.nl, rtlz.nl en rtlnieuws.nl.
Tegenwoordig maken de besmette advertenties voornamelijk gebruik van kwetsbaarheden in Adobe Flash Player. Naar schatting verspreidt 70% van de besmette advertenties tegenwoordig ransomware. Om zich tegen dergelijke aanvallen te beschermen krijgen internetgebruikers het advies om hun software te patchen en niet meer gebruikte programma's te verwijderen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.