image

CBS: veel Nederlanders niet handig met software

woensdag 27 juli 2016, 09:32 door Redactie, 10 reacties

In vergelijking met inwoners van andere EU-landen kunnen Nederlanders goed overweg met computers en internet, maar de omgang met software is voor veel mensen nog altijd een probleem, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Samen met Luxemburg, Denemarken en Finland behoort Nederland tot de EU-landen waarvan de inwoners relatief veel ict-vaardigheden hebben. Van de 16- tot 75-jarige Nederlanders had vorig jaar ruim 40 procent meer dan basisvaardigheden, tegen minder dan 30 procent in de EU als geheel. Oost-Europese landen en ook Frankrijk en Italië scoren lager dan het Europese gemiddelde. De ict-vaardigheden zijn afgeleid van de antwoorden op de vraag welke computer- en internetactiviteiten men recent heeft uitgevoerd.

Het leeuwendeel van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bezit ict-vaardigheden op minimaal basisniveau: in 2015 had ongeveer 30 procent basisvaardigheden en 40 procent meer dan basisvaardigheden in de omgang met computer en internet. Ruim 20 procent had weinig of geen vaardigheden en 10 procent had recent geen internet gebruikt. Wat mensen kunnen met ict verschilt sterk naar leeftijd en opleiding. Zo is het percentage met meer dan basisvaardigheden onder jongeren ruim zes keer zo groot als bij ouderen, en bij hoogopgeleiden bijna drie keer zo groot als onder laagopgeleiden. Tussen mannen en vrouwen zijn de verschillen veel kleiner.

Software

De meeste Nederlanders kunnen goed overweg met informatie en communicatie op internet. Op het gebied van software is dat echter minder: krap de helft beschikte vorig jaar over meer dan basisvaardigheden. Een op de vijf had helemaal geen vaardigheden in de omgang met software. Het gaat bijvoorbeeld om het gebruik van programma’s voor tekstverwerking of het maken van presentaties.

Op het gebied van informatie, zoals zoeken via internet, bestanden verplaatsen, en foto’s opslaan in de cloud had 80 procent van de Nederlanders meer dan basisvaardigheden. Ook met communicatie (zoals e-mailen, sociale netwerken, bellen via internet) en 'computers/online diensten', bijvoorbeeld online winkelen, apps installeren, online cursus volgen, had een ruime meerderheid vaardigheden die het basisniveau ontstijgen.

Image

Reacties (10)
27-07-2016, 10:35 door Anoniem
Een waardeloos onderzoek..

Ik als 35 jaar ervaringsdeskundige niet mijn foto's upload naar de cloud, ben ik ineens een digibeet?
Dit onderzoek is het papier niet waard... Maarja, subsidie sponzen he..
27-07-2016, 11:01 door Anoniem

Een op de vijf had helemaal geen vaardigheden in de omgang met software. Het gaat bijvoorbeeld om het gebruik van programma’s voor tekstverwerking of het maken van presentaties.

Omdat niet iedreen een Manager is die een presentatie moet geven??

Het is een feit dat de meeste mensen simpelweg niet met computers om weten te gaan of totaal geen idee hebben wat een computer (gaat ook op voor telefoons en tablets) allemaal meer kan dan alleen Facebook, Marktplaats, bankzaken en wat rondsurfen. Dat is ook waar het vaak mis gaat als het aankomt op het klikken van leuke mails, plaatjes en linkjes of mensen die hun systeem niet updaten (omdat er ooit iets is mis gegaan, of verhalen hier over), geen AV draaien of op ze minst gebruik maken van cloudbased scanners als Housecall etc etc.
27-07-2016, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem:Het is een feit dat de meeste mensen simpelweg niet met computers om weten te gaan of totaal geen idee hebben wat een computer (gaat ook op voor telefoons en tablets) allemaal meer kan dan alleen Facebook, Marktplaats, bankzaken en wat rondsurfen.

Volgens het onderzoek kunnen ze dus wel goed met computers omgaan, maar niet met de software erop.

Weten ze dan wel de aan/uit-knop te vinden, maar niet de start-knop?

Peter
27-07-2016, 14:24 door Anoniem
Dit soort onderzoeksresultaten levert meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Ben wel benieuwd naar de opzet/vragen van het onderzoek.
27-07-2016, 17:59 door karma4
Het resultaat van dat onderzoek klopt met de neiging om het nog steeds in OS flames te zoeken.
Als je applicaties leest als hoe je ICT gebruikt dan is er het bekende hiaat tussen de gebruikers en de nerds.
27-07-2016, 20:20 door Anoniem
Heb net ook even een statistiekje gemaakt van centrale statistiekburo's:

België......: <statbel.fgov.be>..: nog nooit van https gehoord.
Nederland: <www.cbs.nl>.......: nog nooit van Forward Secrecy gehoord (iOS9 gebruikers hebben een probleem...)
Duitsland.: <www.destatis.de>: alleen maar Forward Secrecy, met bij de gratie één matig ciphertje voor de achterblijvers

Verklaring???

Goeroehoedjes
27-07-2016, 20:44 door Anoniem
Door karma4: Het resultaat van dat onderzoek klopt met de neiging om het nog steeds in OS flames te zoeken.
Jouw vermogen om dingen te lezen die er niet staan blijft me verbazen.
Als je applicaties leest als hoe je ICT gebruikt dan is er het bekende hiaat tussen de gebruikers en de nerds.
Wat is een gebruiker? Iemand die iets gebruikt, in dit geval computers en software. Wie gebruiken dat bovengemiddeld veel? Precies, de mensen die jij nu nerds noemt. Er is geen hiaat tussen nerds en gebruikers, nerds zijn gebruikers pur sang. Suggereren dat nerds geen gebruikers zijn is zoiets als suggereren dat taxichauffeurs geen auto's besturen.

Er is wél een groot verschil tussen verschillende computergebruikers in interesse en vaardigheden, en de nerds zitten daarin ver van het gemiddelde. Dat kan je een hiaat noemen (al lijkt mij het een continue schaal zonder hiaten), maar dan is het geen hiaat tussen nerds en gebruikers maar tussen de vaardigheden en interesses.
27-07-2016, 21:32 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens het onderzoek kunnen ze dus wel goed met computers omgaan, maar niet met de software erop.
Onder omgaan met computers verstaan ze:
Computerproblemen oplossen
• bestanden overzetten tussen apparaten, bijvoorbeeld van een smartphone, camera of muziekspeler naar een laptop*
• software of apps installeren*
• de instellingen van software veranderen, inclusief het besturingssysteem of veiligheidssoftware*
Ik zou alle drie die punten niet onder "computerproblemen oplossen" scharen maar onder dagelijks gebruik van software. En als je ergens nog onhandig in bent dan is iets nieuws leren niet een probleem op je computer oplossen maar een probleem met je eigen kennisniveau oplossen. Computerproblemen oplossen doe je als je iets wat hoort te werken maar dat niet doet te lijf gaat. En natuurlijk zijn alle genoemde zaken net zo goed op software gebaseerd als tekstverwerken.
Door Anoniem: Ik als 35 jaar ervaringsdeskundige niet mijn foto's upload naar de cloud, ben ik ineens een digibeet?
Nee, je kiest er net als ik bewust voor dat niet te doen nadat en omdat je er goed over hebt nagedacht.

Het onderzoek is gedaan door mensen die zelf onvoldoende snappen wat termen als "software" betekenen om ze goed te gebruiken en die dan ook nog eens de vergissing maken te denken dat een aantal modieuze pakketten en diensten gebruiken gelijk staat aan kennis over ICT in het algemeen. Dat is jammer.
Dit onderzoek is het papier niet waard... Maarja, subsidie sponzen he..
Het CBS wordt gefinancierd door de Rijksoverheid maar dat moet je niet met subsidie verwarren. Het is een zelfstandig bestuursorgaan, de uitvoerder van een overheidstaak. Als je dat subsidie noemt maak je hetzelfde soort semantische fouten als het CBS in dit onderzoek maakt.
28-07-2016, 08:11 door Anoniem
Alleen softwaremakers en drugsdealers noemen hun klanten 'gebruikers'.
28-07-2016, 17:31 door Anoniem
Begonnen in DOS 3.2, alle ontwikkelingen van Windows3.11, 95, 98, ME, XP, W7, W8.1 & W10 daarna eigen gemaakt, zelfs begonnen aan Linux. Maar o wacht even, ik doe niets in de klauwt...

Leuk onderzoekje ;)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.