Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Bulkmail / Spammers

07-08-2016, 09:31 door JanAnoniem, 21 reacties
Laatst bijgewerkt: 07-08-2016, 09:33
Zoals bekend staan providers niet toe dat je veel e-mails (bulkmail) tegelijk verstuurt, bv. een nieuwsbrief, dit om spammers te weren. Zo kan je bij provider Hosting2GO maximaal 49 berichten verzenden en moet daarna minimaal 15 minuten gewacht worden voor je weer 49 berichten kunt verzenden. Er bestaan diensten zoals MailChimp, en desktop programma's als SendBlaster waarmee WEL grote aantallen mails verstuurd kunnen worden. Hoe werkt dit? Wat doen MailChimp en SendBlaster anders dan een gewoon e-mail programma?
Reacties (21)
07-08-2016, 11:12 door Anoniem
Die grenzen worden niet bepaald door het internet maar door providers, en iedere provider gaat hier anders mee om.
MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf, en heeft geen beperkingen op dat gebied.
Als je ook zelf meer mail wilt kunnen sturen moet je ofwel met je provider gaan praten, ofwel naar een andere gaan.

Overigens zal die grens waarschijnlijk alleen gelden als je verzendt via de mailserver van Hosting2Go. Als je rechtstreeks
verzendt (dan moet je wel software hebben die dat kan) dan zal die limiet vast niet gelden. Echter, het kan wel zijn
dat Hosting2Go dat rechtstreeks verzenden tegenhoudt.
07-08-2016, 11:17 door Anoniem
Door WebmasterT: Zoals bekend staan providers niet toe dat je veel e-mails (bulkmail) tegelijk verstuurt, bv. een nieuwsbrief, dit om spammers te weren. Zo kan je bij provider Hosting2GO maximaal 49 berichten verzenden en moet daarna minimaal 15 minuten gewacht worden voor je weer 49 berichten kunt verzenden. Er bestaan diensten zoals MailChimp, en desktop programma's als SendBlaster waarmee WEL grote aantallen mails verstuurd kunnen worden. Hoe werkt dit? Wat doen MailChimp en SendBlaster anders dan een gewoon e-mail programma?

Heb je misschien wel eens die sites bekeken? Hier staat een heel hoop uitgelegd.
Waarschijnlijk al je vragen....

Maar om het kort te zeggen, je verzend de Email via hun. Waarschijnlijk niet vie je email client. Maar via een webinterface of API. Hun regelen daarna de verzending, inclusief tracking en informatie en "SPAM" management,

https://connect.mailchimp.com/browse?_ga=1.67860245.585925116.1470561263
07-08-2016, 11:21 door Anoniem
Als je van plan bent veel mails te gaan versturen, moet je zorgen dat je tevoren toestemming hebt van de ontvanger. Dat heet opt in. Je mag niet ongevraagd een bericht sturen en daarin vragen om toestemming. Alleen als er daadwerkelijk een bestaande klantrelatie is mag je zonder toestemming bulk mail sturen. Daarin moet dan wel een opt out link staan.

Aangezien klanten boos zullen worden als ze ongevraagd mail ontvangen en waarschijnlijk weg zullen lopen, is het zeer onverstandig ongevraagd bulk marketing mail te versturen. Het is altijd sterk aan te bevelen toestemming te vragen.

Als je ongevraagd bulk email verstuurt kom je op een blacklist. Dan wordt al je mail geblokkeerd, en is het feestje over. Je kunt ook een forse boete verwachten van de ACM.

Internet access providers staan zeer onwelwillend tegenover bulk emailers en veel ervan blokkeren poort 25. Verder ga ik je niet vertellen hoe bulk emailers werken. Als je dat niet begrijpt ben je zeker nog niet klaar om legaal massa mail te versturen.

Je bent nogal sterk bezig de beveiliging te omzeilen in plaats van na te denken waarom die beveiliging er is. Denk eerst eens na of wat je wilt doen wel zo verstandig en volledig legaal is.
07-08-2016, 11:24 door Anoniem
MailChimp en SendBlaster hebben gewoon geen limiet op aantal verzonden emails erop gezet en de rest is code taal.

Met code taal bedoel ik scripten met php/html/mysql/etc.

Kijk bijvoorbeeld naar het forum van security.nl en naar andere forums. Security.nl is 1 van de weinige sites waar je niet hoeft te registeren om te reageren. Dat is ook door de manier hoe het forum is gescript.
07-08-2016, 15:15 door Erik van Straten
07-08-2016, 09:31 door WebmasterT: Zo kan je bij provider Hosting2GO maximaal 49 berichten verzenden en moet daarna minimaal 15 minuten gewacht worden voor je weer 49 berichten kunt verzenden.
Ik weet niets van Hosting2GO, maar als zij haar zaken op orde heeft, kun je als klant vanuit hun IP-adres reeks(en) op geen enkele manier meer e-mails verzenden. Logisch, want als jij dat toch doet en veel mail verzendt die door ontvangers als spam wordt aangemerkt (of jouw server wordt daarvoor misbruikt, al dan niet gehacked), lopen zij het risico dat de OPTA zich meldt en/of zitten zij met een of meer IP-adressen die op blacklists belanden. En daar kom je sneller op dan eraf...

Een voordeel van de schaarste aan IPv4 adressen is dat ze geen wegwerpproduct meer zijn; bezitters worden er steeds zuiniger op. Dat leidt er wel toe dat spammers steeds meer hun heil zoeken in botnets.

07-08-2016, 09:31 door WebmasterT: Er bestaan diensten zoals MailChimp, en desktop programma's als SendBlaster waarmee WEL grote aantallen mails verstuurd kunnen worden. Hoe werkt dit? Wat doen MailChimp en SendBlaster anders dan een gewoon e-mail programma?
Geloof om te beginnen niet "alles wat in de folder beloofd wordt".

Er bestaat maar 1 betrouwbare manier om veel legitieme bulk mail te verzenden: dat doen vanaf een IP-adres dat niet op blacklists staat en daar, als gevolg van jouw e-mails, ook niet op komt, en waarbij de hoster jou op dit punt geen beperkingen oplegt.

De kans dat je al over zo'n IP-adres beschikt is erg klein. Dit is precies de behoefte waar gespecialiseerde bedrijven (in het verzenden van bulk e-mail) op inspringen. Dergelijke bedrijven hebben een bepaalde reputatie hoog te houden om een bepaald percentage aan geadresseerden te bereiken, en zullen echt niet lukraak alles voor jou verzenden. Aan hun diensten hangt natuurlijk wel een prijskaartje.
07-08-2016, 16:27 door JanAnoniem
Beste 11:21 door Anoniem,

Over alles wat je schrijft gaat mijn vraag niet, bovendien zijn het voor mij allemaal open deuren. En zo'n lap extra tekst maakt het topic voor mij minder overzichtelijk bovendien.
07-08-2016, 16:29 door JanAnoniem
Door Anoniem: Die grenzen worden niet bepaald door het internet maar door providers, en iedere provider gaat hier anders mee om.
MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf, en heeft geen beperkingen op dat gebied.
Als je ook zelf meer mail wilt kunnen sturen moet je ofwel met je provider gaan praten, ofwel naar een andere gaan.

Overigens zal die grens waarschijnlijk alleen gelden als je verzendt via de mailserver van Hosting2Go. Als je rechtstreeks
verzendt (dan moet je wel software hebben die dat kan) dan zal die limiet vast niet gelden. Echter, het kan wel zijn
dat Hosting2Go dat rechtstreeks verzenden tegenhoudt.

Hosting2GO raadt zelf mailChimp aan.

Wat bedoel je met rechtstreeks verzenden van e-mail?
07-08-2016, 17:09 door Anoniem
Door Vandaag, 11:21 Anoniem :
bla blaa blaaaa
Wat een voorbarige veronderstellingen allemaal.
Alleen al daarom, maar niet alleen, is de pedante toon van je reactie volstrekt misplaatst.

Webt stelt op zich een hele normale vraag, dat limiteren is al jaren een vervelend probleemin sommige situaties.

Het is vervelend omdat het ook kan zijn dat je met een club van meer dan 49 mensen bent die bijvoorbeeld een nieuwsbrief willen ontvangen over de club waar zij bij aangesloten zijn.
Voor de verstuurder van die nieuwsbrief is het dan vrij irritant om dan steeds de mailing op te moeten splitsen.

Spam versturen mag niet, maar om die conclusie hier al te trekken naar aanleiding van de beginpost van topic starter is voorbarig en daarmee niet het zwaartepunt van de vraag en de discussie.
07-08-2016, 17:51 door Anoniem
Door WebmasterT:
Wat bedoel je met rechtstreeks verzenden van e-mail?

Als dat je niks zegt kun je daar beter niet aan beginnen (dwz voor jou is het geen optie)
07-08-2016, 22:27 door JanAnoniem
Kan iemand anders mij uitleggen wat hier bedoeld wordt met "rechtstreeks" verzenden van e-mail?
07-08-2016, 23:18 door Erik van Straten
Door WebmasterT: Kan iemand anders mij uitleggen wat hier bedoeld wordt met "rechtstreeks" verzenden van e-mail?
De meeste eindgebruikers, die geen webmail gebruiken, doen het volgende:

Zendende user => MUA => zendende MTA [IP-adres] => | => [TCP/25] ontvangende MTA <= MUA <= ontvangende user

MUA is Mail User Agent, e-mail programma zoals Outlook of Thunderbird
MTA = Mail Transfer Agent, zendende of ontvangende mailserver
Het verticale streepje geeft de begrenzing aan tussen de zender en een of meer ontvangers.

Ontvangende MTA's nemen SMTP verbindingen aan op TCP poort 25, en de meeste controleren of het IP-adres van de zendende mailserver niet op blacklists staat. Maar er zijn ook mailservers die whitelists gebruiken - zie daar maar eens op te komen.

Met "rechtstreeks" wordt bedoeld dat de e-mail zendende software op de zendende MTA draait, als volgt dus:

zendende MTA [IP-adres] => | => [TCP/25] ontvangende MTA <= MUA <= ontvangende user

Dit is trouwens exact hoe spammende botnet PC's werken. Als het je lukt om ervoor te zorgen dat jouw bulkmail niet met dergelijke spam wordt verward en daardoor "aan de poort" wordt geweigerd, zul je wellicht nog moeite moeten doen om te voorkomen dat jouw bulkmail door ontvangende MTA's in spamfolders van gebruikers wordt geplaatst.
08-08-2016, 02:05 door Anoniem
Door WebmasterT: Beste 11:21 door Anoniem,
Over alles wat je schrijft gaat mijn vraag niet, bovendien zijn het voor mij allemaal open deuren. En zo'n lap extra tekst maakt het topic voor mij minder overzichtelijk bovendien.

Beste WebmasterT, aangezien je helemaal niets zegt over vooraf verkregen toestemming, doel van je mailing en het gebrek aan kennis van zaken heb je deze voorlichting nodig.

@Gisteren, 17:09 door Anoniem

Iets zegt me dat je dezelfde bent als de TS, je hebt kennelijk precies hetzelfde probleem. Als je het vrij irritant vind mailings op te moeten splitsen begrijp je niet waarom de regels er zijn zoals ze zijn. Het is de bedoeling dat je niet zomaar massa mail kunt sturen. Het is veel beter dat je door de beperkingen eerst eens kijkt naar wat je doet. Als je daarmee 100% goed zit is het niet zo'n probleem meer dat je wat meer moeite moet doen om massamail te versturen. Dat is precies het probleem van massa mail: het is te makkelijk en kost te weinig moeite. Probeer dus niet onder beperkingen uit te komen, die zijn er voor een goed doel dat ons allemaal dient, namelijk mail servers van een blacklist houden. Mail servers die er ook zijn voor een groot aantal anderen, niet alleen voor jou.
08-08-2016, 06:25 door JanAnoniem - Bijgewerkt: 08-08-2016, 06:26
Je hebt me een hoop wijzer gemaakt, dit wist ik allemaal niet. Omdat ik wel wist dat het verzenden van bulkmail (het betreft een nieuwbrief) voor problemen kan zorgen, ben ik toentertijd het programma CCMail gaan gebruiken en dat gaf tot op heden gelukkig nooit problemen. Ik hield en houd me daarbij voorzichtigheidshalve wel aan de door provider Hosting2GO gehanteerde grens van maximaal 49 mails in minimaal 15 minuten - het betreft een beperkt aantal van 130 inschrijvers van die nieuwsbrief. Bij de keuze een aantal jaren geleden van CCMail wist ik nog niet van het bestaan van diensten als MailChimp. Ik begrijp nu dat het misschien verstandig is om bij het stijgende aantal inschrijvers over te stappen op een dienst als MialChimp. Je moet weten dat ik er over het algemeen niet zo van houd om zaken uit handen te geven, maar het liever zelf doe. Ik denk hierbij aan risico's als data mining, privacy schending en wie weet wat de andere partij allemaal nog in zijn schild voert, hierdoor in de loop der jaren mede door security.nl wijzer gemaakt.
08-08-2016, 07:32 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 08-08-2016, 07:35
Ik heb geen idee over hun tarieven, maar ik zou eerst eens bij verzenders actief op de NL markt informeren.

Bijv. een bedrijf als mailplus.nl beschikt al over alle e-mail adressen van Ziggo klanten (voor zover Ziggo over e-mail adressen van hun klanten beschikt, niet elke klant heeft internet bij hen). Zij hebben er baat bij om heel zorgvuldig met NL e-mail adressen om te springen, bij een mogelijk vage club moet je dat maar afwachten.

Bovendien speelt de reputatie een rol: hoe meer dubieuze mails een bedrijf verzendt, hoe kleiner de kans dat jouw mails aankomen.

Overigens kun je bij zo'n vraag beter meteen schrijven wat jouw doelgroep is, dat voorkomt negatieve reacties van mensen die niet weten of jij een spammer bent die hier advies komt vragen, danwel iemand die nieuwsbrieven wil verzenden aan mensen die daarom gevraagd hebben, dat houdt de zaken hier wat vrolijker :)
08-08-2016, 08:19 door JanAnoniem - Bijgewerkt: 08-08-2016, 08:20
Door Erik van Straten: Overigens kun je bij zo'n vraag beter meteen schrijven wat jouw doelgroep is, dat voorkomt negatieve reacties van mensen die niet weten of jij een spammer bent die hier advies komt vragen, danwel iemand die nieuwsbrieven wil verzenden aan mensen die daarom gevraagd hebben, dat houdt de zaken hier wat vrolijker :)

Dat had ik me dus niet gerealiseerd. Maar ik stel me voor dat een spammer over zijn doelgroep kan liegen en dan zegt zijn informatie niets.
08-08-2016, 10:01 door devias
Op http://downloads.mailchimp.com/guides/Guide_Deliverability.pdf kan je zien wat er allemaal gebeurt voordat er in zulke bulk verzonden kan worden. Courtesy of Mailchimp.

Naast het in bulk versturen zorgen dit soort bedrijven ook voor het makkelijk opmaken van de email, beheer van doelgroepen, afhandelen van de bounces/klachten en het opstellen van rapportages.
08-08-2016, 10:18 door JanAnoniem
Door Anoniem: Iets zegt me dat je dezelfde bent als de TS,

Ik, TS, post hier alleen als WebmasterT.
09-08-2016, 21:48 door wy83
Ik verstuur geen bulkmail en ben onbekend met al die regels.
Wel, als gewone e-mailklant van Gmail ontvang ik sinds ±1 1/2 jaar plots dagelijks een massa bulkmail of spam dus, voor die datum nooit, ze komen wel allemaal netjes en automatisch terecht in de map Spam van Gmail.
Ik krijg er zo 10 tot 20 per dag binnen (vandaag 14) en het lijken allemaal zuiver commerciële reclameberichten van gekende merke, firma's en diensten.
Maar als Google/Gmail die behandelt als spam is, dan is dat natuurlijk correct, en ik open dus ook nooit geen enkele van die spamberichten.
Bij Google zeggen ze ook dat het gewoon normaal is en ik moet me zeker geen zorgen maken en die map Spam negeren, die wordt ook automatisch leeggemaakt na 1 maand of zo.
Toch vind ik die spamberichten beetje storend, heb liever geen spam natuurlijk.
09-08-2016, 22:34 door superglitched - Bijgewerkt: 09-08-2016, 22:38
Door Anoniem: Die grenzen worden niet bepaald door het internet maar door providers, en iedere provider gaat hier anders mee om.
MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf, en heeft geen beperkingen op dat gebied.
Als je ook zelf meer mail wilt kunnen sturen moet je ofwel met je provider gaan praten, ofwel naar een andere gaan.

Overigens zal die grens waarschijnlijk alleen gelden als je verzendt via de mailserver van Hosting2Go. Als je rechtstreeks
verzendt (dan moet je wel software hebben die dat kan) dan zal die limiet vast niet gelden. Echter, het kan wel zijn
dat Hosting2Go dat rechtstreeks verzenden tegenhoudt.
Het spijt me heel erg, maar dit verhaal is gewoon onjuist. Mailservers mailen naar elkaar, maar sturen ook door naar andere mailservers weer als tussenstop, een client doet in feite niets behalve op de mailserver aanvragen welke mail er voor een bepaald account is. Een client logt dus in op een mailserver, en vertelt die mailserver om de huidige mails te geven (afhankelijk van IMAP/POP3 settings te bewaren of niet op de server, of om zelf een mail te verzenden).

Mailchimp en Sendblaster zijn niet hetzelfde. Ze zijn wel allebei op het zakenleven gericht.

Mailchimp is voor transactionele e-mail. Dit kun je ook makkelijk via een eigen server doen, omdat het geen honderden dezelfde e-mails zijn, maar e-mails specifiek gericht op een gebruiker en die hoofdzakelijk ook via die gebruiker is getriggerd. Het enige nadeel is via een eigen server dat je weinig autoriteit hebt als goed IP adres voor e-mail verzenden. Maar ook een stel belangrijke instellingen mist, die verifiëren dat je een betrouwbare zender bent.

Sendblaster is een nieuwsbrief oplossing, hier mag je dus wel één en dezelfde e-mail duizenden keren versturen naar andere adressen.

Dan heb je ook nog een eigen mailserver van je provider bijv. mijnnaam@kpn-planet.nl. Maar normale consumenten hebben geen enkele reden om enorm veel mails te versturen. Daarom ga ik er vanuit dat ze dit limiet van 50 per dag bijv. ook nooit zullen verhogen.
10-08-2016, 11:01 door Erik van Straten
Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched:
07-08-2016, 11:12 door Anoniem: Die grenzen worden niet bepaald door het internet maar door providers, en iedere provider gaat hier anders mee om.
MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf, en heeft geen beperkingen op dat gebied.
Als je ook zelf meer mail wilt kunnen sturen moet je ofwel met je provider gaan praten, ofwel naar een andere gaan.

Overigens zal die grens waarschijnlijk alleen gelden als je verzendt via de mailserver van Hosting2Go. Als je rechtstreeks
verzendt (dan moet je wel software hebben die dat kan) dan zal die limiet vast niet gelden. Echter, het kan wel zijn
dat Hosting2Go dat rechtstreeks verzenden tegenhoudt.
Het spijt me heel erg, maar dit verhaal is gewoon onjuist.
Wat Anoniem 07-08-2016, 11:12 schrijft is misschien niet voor iedereen even begrijpelijk, maar ik kan er geen speld tussenkrijgen.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Mailservers mailen naar elkaar, maar sturen ook door naar andere mailservers weer als tussenstop, een client doet in feite niets behalve op de mailserver aanvragen welke mail er voor een bepaald account is. Een client logt dus in op een mailserver, en vertelt die mailserver om de huidige mails te geven (afhankelijk van IMAP/POP3 settings te bewaren of niet op de server, of om zelf een mail te verzenden).
In deze thread gaat het over het verzenden van e-mail, 1 van de 2 hoofdtaken van een MUA. Vreemd dat je die taak pas op het einde noemt, notabene tussen ronde haken.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Mailchimp en Sendblaster zijn niet hetzelfde. Ze zijn wel allebei op het zakenleven gericht.
Wat hebben we aan deze info?

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Mailchimp is voor transactionele e-mail.
Wat is "transactionele" e-mail? Verzenden van e-mail gebeurt altijd via transacties.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Dit kun je ook makkelijk via een eigen server doen, omdat het geen honderden dezelfde e-mails zijn, maar e-mails specifiek gericht op een gebruiker en die hoofdzakelijk ook via die gebruiker is getriggerd.
De TS wil een nieuwsbrief verzenden, waarschijnlijk veel meer dan 100 identieke e-mails naar ontvangers die zich daarvoor hebben aangemeld.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Het enige nadeel is via een eigen server dat je weinig autoriteit hebt als goed IP adres voor e-mail verzenden. Maar ook een stel belangrijke instellingen mist, die verifiëren dat je een betrouwbare zender bent.
Ik neem aan dat je doelt op protocollen als SPF, DKIM en DMARC. Maar die geven niet aan dat je een betrouwbare afzender bent.

Voorbeeld: gisteren ontving ik dezelfde 419 scam als getoond in [1] - met SPF, DKIM en DMARC allemaal in orde.
[1] http://report-spam.email/gary.meyers/tdsb.on.ca

Je hebt overigens wel gelijk dat bulkmail verzonden zonder authenticatie van het zendende domein in veel gevallen geweigerd zal worden of in spamfolders zal belanden.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Sendblaster is een nieuwsbrief oplossing, hier mag je dus wel één en dezelfde e-mail duizenden keren versturen naar andere adressen.
Wat ik van Sendblaster begrijp is dat het een MUA is voor bulkmail. Vanzelfsprekend moet je geen MUA gebruiken die jou beperkt in het aantal kort achter elkaar te verzenden e-mails, maar dat is hier niet het probleem; beperkingen en zelfs blokkades worden jou buiten jouw invloedsfeer opgelegd omdat jouw provider en beheerders van ontvangende MTA's jou niet van een spammer kunnen onderscheiden.

In elke MUA (en zo te zien ook in Sendblaster) moet je, om e-mail te kunnen verzenden, de domainname of een IP-adres van een SMTP server invullen. Daarbij heb je in principe de volgende mogelijkheden:
1) Een mailserver (MTA) van jouw provider die mail voor jou relayt. Vermoedelijk past Hosting2Go hier haar policy toe (max 49 mails per tijdseenheid).
2) Localhost: als je op dezelfde computer ook een MTA draait (zoals Sendmail, Postfix, Exim, Kerio etc). Problemen: jouw provider zal waarschijnlijk uitgaand verkeer (vanuit jouw MTA software) naar remote MTA's (TCP poort 25) blokkeren waardoor je hier niets aan hebt. Als dat niet geblokkeerd wordt, bestaat de kans dat het door jou gebruikte IP-adres op blacklists staat.
3) Eigen mailserver binnen jouw IP-adresreeks bij jouw provider: zelfde problemen als bij 2.
4) Third party MTA die voor jou relayt (ESP = E-mail Service Provider): mail bied je niet aan op TCP poort 25 van die relay MTA, maar op een andere poort waarbij je jezelf moet authenticeren (om te voorkomen dat anderen misbruik kunnen maken van de door jou betaalde dienst).
5) Bijv. voor alle gmail ontvangers: direct een ontvangende MTA van gmail (die servers zullen niet voor jou willen relayen naar andere dan gmail accounts). Door dit te herhalen met een ontvangende Outlook.com MTA voor Microsoft accounts, voor een Ziggo MTA voor Ziggo accounts etc. kun je wellicht een boel mail verzenden. Echter ook hier gelden de problemen genoemd bij 2.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Dan heb je ook nog een eigen mailserver van je provider bijv. mijnnaam@kpn-planet.nl. Maar normale consumenten hebben geen enkele reden om enorm veel mails te versturen. Daarom ga ik er vanuit dat ze dit limiet van 50 per dag bijv. ook nooit zullen verhogen.
Het ontgaat mij volledig waarom de bijdrage van Anoniem waar jij naar refereert niet zou kloppen en daarnaast zie ik niet wat jouw bijdrage toevoegt voor de TS. Wat is precies jouw punt?
19-08-2016, 12:04 door superglitched - Bijgewerkt: 19-08-2016, 12:06
Door Erik van Straten:
Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched:
07-08-2016, 11:12 door Anoniem: Die grenzen worden niet bepaald door het internet maar door providers, en iedere provider gaat hier anders mee om.
MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf, en heeft geen beperkingen op dat gebied.
Als je ook zelf meer mail wilt kunnen sturen moet je ofwel met je provider gaan praten, ofwel naar een andere gaan.

Overigens zal die grens waarschijnlijk alleen gelden als je verzendt via de mailserver van Hosting2Go. Als je rechtstreeks
verzendt (dan moet je wel software hebben die dat kan) dan zal die limiet vast niet gelden. Echter, het kan wel zijn
dat Hosting2Go dat rechtstreeks verzenden tegenhoudt.
Het spijt me heel erg, maar dit verhaal is gewoon onjuist.
Wat Anoniem 07-08-2016, 11:12 schrijft is misschien niet voor iedereen even begrijpelijk, maar ik kan er geen speld tussenkrijgen.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Mailservers mailen naar elkaar, maar sturen ook door naar andere mailservers weer als tussenstop, een client doet in feite niets behalve op de mailserver aanvragen welke mail er voor een bepaald account is. Een client logt dus in op een mailserver, en vertelt die mailserver om de huidige mails te geven (afhankelijk van IMAP/POP3 settings te bewaren of niet op de server, of om zelf een mail te verzenden).
In deze thread gaat het over het verzenden van e-mail, 1 van de 2 hoofdtaken van een MUA. Vreemd dat je die taak pas op het einde noemt, notabene tussen ronde haken.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Mailchimp en Sendblaster zijn niet hetzelfde. Ze zijn wel allebei op het zakenleven gericht.
Wat hebben we aan deze info?

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Mailchimp is voor transactionele e-mail.
Wat is "transactionele" e-mail? Verzenden van e-mail gebeurt altijd via transacties.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Dit kun je ook makkelijk via een eigen server doen, omdat het geen honderden dezelfde e-mails zijn, maar e-mails specifiek gericht op een gebruiker en die hoofdzakelijk ook via die gebruiker is getriggerd.
De TS wil een nieuwsbrief verzenden, waarschijnlijk veel meer dan 100 identieke e-mails naar ontvangers die zich daarvoor hebben aangemeld.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Het enige nadeel is via een eigen server dat je weinig autoriteit hebt als goed IP adres voor e-mail verzenden. Maar ook een stel belangrijke instellingen mist, die verifiëren dat je een betrouwbare zender bent.
Ik neem aan dat je doelt op protocollen als SPF, DKIM en DMARC. Maar die geven niet aan dat je een betrouwbare afzender bent.

Voorbeeld: gisteren ontving ik dezelfde 419 scam als getoond in [1] - met SPF, DKIM en DMARC allemaal in orde.
[1] http://report-spam.email/gary.meyers/tdsb.on.ca

Je hebt overigens wel gelijk dat bulkmail verzonden zonder authenticatie van het zendende domein in veel gevallen geweigerd zal worden of in spamfolders zal belanden.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Sendblaster is een nieuwsbrief oplossing, hier mag je dus wel één en dezelfde e-mail duizenden keren versturen naar andere adressen.
Wat ik van Sendblaster begrijp is dat het een MUA is voor bulkmail. Vanzelfsprekend moet je geen MUA gebruiken die jou beperkt in het aantal kort achter elkaar te verzenden e-mails, maar dat is hier niet het probleem; beperkingen en zelfs blokkades worden jou buiten jouw invloedsfeer opgelegd omdat jouw provider en beheerders van ontvangende MTA's jou niet van een spammer kunnen onderscheiden.

In elke MUA (en zo te zien ook in Sendblaster) moet je, om e-mail te kunnen verzenden, de domainname of een IP-adres van een SMTP server invullen. Daarbij heb je in principe de volgende mogelijkheden:
1) Een mailserver (MTA) van jouw provider die mail voor jou relayt. Vermoedelijk past Hosting2Go hier haar policy toe (max 49 mails per tijdseenheid).
2) Localhost: als je op dezelfde computer ook een MTA draait (zoals Sendmail, Postfix, Exim, Kerio etc). Problemen: jouw provider zal waarschijnlijk uitgaand verkeer (vanuit jouw MTA software) naar remote MTA's (TCP poort 25) blokkeren waardoor je hier niets aan hebt. Als dat niet geblokkeerd wordt, bestaat de kans dat het door jou gebruikte IP-adres op blacklists staat.
3) Eigen mailserver binnen jouw IP-adresreeks bij jouw provider: zelfde problemen als bij 2.
4) Third party MTA die voor jou relayt (ESP = E-mail Service Provider): mail bied je niet aan op TCP poort 25 van die relay MTA, maar op een andere poort waarbij je jezelf moet authenticeren (om te voorkomen dat anderen misbruik kunnen maken van de door jou betaalde dienst).
5) Bijv. voor alle gmail ontvangers: direct een ontvangende MTA van gmail (die servers zullen niet voor jou willen relayen naar andere dan gmail accounts). Door dit te herhalen met een ontvangende Outlook.com MTA voor Microsoft accounts, voor een Ziggo MTA voor Ziggo accounts etc. kun je wellicht een boel mail verzenden. Echter ook hier gelden de problemen genoemd bij 2.

Laatst bijgewerkt 09-08-2016, 22:38 door superglitched: Dan heb je ook nog een eigen mailserver van je provider bijv. mijnnaam@kpn-planet.nl. Maar normale consumenten hebben geen enkele reden om enorm veel mails te versturen. Daarom ga ik er vanuit dat ze dit limiet van 50 per dag bijv. ook nooit zullen verhogen.
Het ontgaat mij volledig waarom de bijdrage van Anoniem waar jij naar refereert niet zou kloppen en daarnaast zie ik niet wat jouw bijdrage toevoegt voor de TS. Wat is precies jouw punt?

Erik, het is een reactie op Anoniem. Ik snap uw punt ook niet precies, ik zou mezelf ook eerst inlezen als ik u was want Transactionele mail is een veelgebruikt begrip in het wereldje. Ik zal die spelden dan wel even ertussen steken:

"MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf" -> Dat klopt niet, ze zijn zelf een provider, ze gebruiken geen mailprovider.
"Als je rechtstreeks verzendt (dan moet je wel software hebben die dat kan) dan zal die limiet vast niet gelden" -> Dat klopt gewoonweg niet, tenzij je zelf een linux of windows server hebt staan, is het niet simpelweg een kwestie van de juiste software hebben.
"MailChimp en SendBlaster hebben kennelijk een andere provider dan jijzelf, en heeft geen beperkingen op dat gebied." -> Dat klopt niet, beide zijn heel anders, en het verschil is dat de ene transactionele email toelaat en de ander gericht is op nieuwsbrieven. MailChimp heeft tegenwoordig ook Mandrill geïntegreerd en staat ook transactionele mail toe.

Kortom, het klopt allemaal gewoon niet, geeft het verkeerde beeld van hoe massa e-mail werkt, en daar bent u nu dus ook medeplichtig van met uw onkunde.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.