image

Finse politie: bewaar slimme autosleutel in koelkast

donderdag 15 september 2016, 11:45 door Redactie, 17 reacties

De Finse politie adviseert eigenaren van een auto die met een 'slimme' sleutel kan worden geopend en gestart om de sleutel in de koelkast te bewaren. Het signaal van de sleutel zou namelijk door criminelen kunnen worden opgevangen, die zo toegang tot de auto kunnen krijgen, zo meldt het Finse Yle Uutiset.

De koelkast schermt dit signaal af. "Het klinkt misschien raar, maar het slaat echt ergens op", zegt Jari Tiiainen van de Finse politie. Hij krijgt bijval van Eero Heino van een Fins verzekeringsbedrijf. De verzekeraar adviseert echter niet het gebruik van koelkasten, aangezien aluminiumfolie ook volstaat. Daarnaast kunnen niet alle batterijen tegen de opslag in lage temperaturen, aldus Heino. Vorige maand demonstreerden onderzoekers hoe ze het draadloze signaal van Volkswagen-sleutels kunnen opvangen om vervolgens toegang tot het voertuig te krijgen.

Reacties (17)
15-09-2016, 11:58 door Anoniem
Meer info: https://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/fahrerassistenzsysteme/keyless/default.aspx?ComponentId=257251
15-09-2016, 12:08 door ROGGER
Ik heb onlangs een nieuwe auto gekocht, maar heb op het laatste moment toch afgezien van de slimme sleutel ofwel 'Keyless Entry' nadat ik dit filmpje zag: https://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/fahrerassistenzsysteme/keyless/default.aspx?ComponentId=257251

Het lijkt in Nederland nog mee te vallen met het aantal auto's dat op deze manier gestolen wordt, maar ik verwacht dat dit snel zal veranderen. Het ergste vind ik dat autodealers er nogal lacherig over doen... Waarschijnlijk omdat ze er weinig van snappen.
15-09-2016, 12:11 door Anoniem
Ik snap niet dat fabrikanten/bedrijven overal maar nfc chips in moeten stoppen. Passieve nfc chips kunnen tot 25 meter afstand uitgelezen worden! Je hoeft maar over straat te lopen en mensen kunnen al de gegevens van je bankpas, ov-chipkaart en autosleutel uitlezen en/of kopiëren. Uit de bankpas en ov-chipkaart is veel informatie te verzamelen. Van je bankpas is makkelijk je naam en rekeningnummer in te zien en van je ov-chipkaart een deel van je reisgeschiedenis.
15-09-2016, 12:12 door karma4 - Bijgewerkt: 15-09-2016, 12:13
Ouderwets klusje (Geen iot) als kooi van Faraday moet ook kunnen. Autodealers kunnen er lacherig over dien. Ze weten dat die machine een iot apparaat geworden is.
15-09-2016, 12:40 door ROGGER - Bijgewerkt: 15-09-2016, 12:43
Door karma4: Ouderwets klusje (Geen iot) als kooi van Faraday moet ook kunnen.
Leuk, maar de "Faraday Cage" is een tijdelijke work-around en geen oplossing.
Zie ook: http://www.fobguard.com

Daarnaast ben ik benieuwd hoe verzekeraars met gestolen auto's omgaan die voorzien zijn van 't brakke Keyless Entry. Keyless Entry wordt namelijk nog steeds gezien als een CLASS 3 alarmsysteem...
15-09-2016, 13:01 door Anoniem
De sleutel in een metalen trommel, kistje bewaren of in een sleutel kastje hangen. Wel de deksel of deurtje sluiten dan liggen/hangen ze er veilig bij.
15-09-2016, 14:34 door Anoniem
gmpffff... ga je dus een keer op bivak 's nachts in tentje slapen:
"He joh, wat is dat nou? Waarom loop je met die koelkast op je rug? We hebben hier toch helemaal geen stroom?"
"Jazeker, daar doe ik 's nachts mijn autosleutel in"....
15-09-2016, 16:42 door Anoniem
Begrijp ik het goed ? : ook al gebruik jij je autosleutel niet, kunnen ze hem alsnog uitlezen ?, dan gebruikt ie tog altijd stroom ?, wat een onzinnig ontwerp.
Zijn die ontwerpers nou echt zo dom ?
15-09-2016, 16:49 door Anoniem
1. Doe mobieltje in koelkast en bel: signaal gaat over.
2. Doe mobieltje in snelkookpan en bel: signaal gaat over.
3. Wikkel aluminiumfolie om mobieltje en bel: signaal gaat over.

Al die verhalen over de kooi van Faraday: probeer het en het blijkt gewoon niet te werken. Ik weet dat het in de schoolboekjes anders staat, maar kennelijk is niet iedere omhulling een adequate kooi van Faraday. Voordat je zegt dat ik onzin praat (je weet hoe dat gaat op het internet) wel eerst de proef op de som nemen, graag.
15-09-2016, 18:06 door Anoniem
1. Doe mobieltje in koelkast en bel: signaal gaat over.
2. Doe mobieltje in snelkookpan en bel: signaal gaat over.
3. Wikkel aluminiumfolie om mobieltje en bel: signaal gaat over.

4. Leg een vel alufolie op tafel, leg je mobiel of dect erop, leg een vel alu erover en netjes dichtvouwen: sinaal gaat niet over.
15-09-2016, 18:17 door Goeroeboeroe - Bijgewerkt: 15-09-2016, 18:18
En als je die slimme sleutel in 'n slimme koelkast legt, kunnen er vast de mooiste virtuele relaties gaan ontstaan...
Ik vraag me trouwens echt serieus af, wat het nut is van al die 'slimme' dingen. 'n Gewone ouderwetse sleutel lijkt me 'n stuk simpeler.
15-09-2016, 19:15 door Anoniem
Door Anoniem: Begrijp ik het goed ? : ook al gebruik jij je autosleutel niet, kunnen ze hem alsnog uitlezen ?, dan gebruikt ie tog altijd stroom ?, wat een onzinnig ontwerp.
Zijn die ontwerpers nou echt zo dom ?
Nee de ontwerpers zijn niet dom. De mensen hier soms wel.
Een autosleutel wordt geactiveerd door een laagfrekwent veld wat door de auto wordt uitgezonden en wat maar een heel
beperkt bereik heeft. Als je naast de auto staat dan ziet je sleutel dat en DAN pas gaat hij de code uitzenden, wat
uiteraard energie kost. Als de auto niet in de buurt is dan wordt er ook niet uitgezonden. Het detecteren van het veld
kost zo weinig stroom dat de batterij dat wel een aantal jaren volhoudt.

Wat je als boef kunt doen is zelf zo'n signaal uitzenden binnen 1-2 meter van de sleutel, en dan het antwoord opvangen.
Uiteraard heb je er niet heel veel aan want dit antwoord kun je maar 1 keer gebruiken, maar je zou een paar antwoorden
kunnen opslaan om in staat te zijn de auto te stelen en dan de boel om te bouwen.
Echter, behalve dit actief uitgezonden signaal zit er meestal in de sleutel ook nog een passieve RFID chip die je dan ook
zult moeten klonen, anders krijg je de auto wel open maar kun je de motor niet starten. Aangenomen dat het idee
was om de sleutels die op het rekje achter de voordeur of voor het raam op de keukentafel liggen te klonen heb je daar
nog wel een uitdaging, want op 1-2 meter afstand die RFID chip uitlezen zal niet meevallen.
15-09-2016, 19:58 door karma4
Door ROGGER: Leuk, maar de "Faraday Cage" is een tijdelijke work-around en geen oplossing.
Het bese zou zijn als er helemaal geen signaal uit zou gaan. Ik vraag me af waarom een sleutel constant contact zou moeten zoeken met ? ja met wat zou dat moeten. Dat de auto Moet uitluisteren is meer logisch.
Met het voorbeeld van smartphones het zelfde. je kunt de stekker uit het signaal halen.

Nu is zo'n signaal met zijn golflengtes in de buurt van een magnetron. Die zijn voor die straling naar buiten (ook naar binnen) aardig afgedekt. Het blijft echter bij meten is weten.


Daarnaast ben ik benieuwd hoe verzekeraars met gestolen auto's omgaan die voorzien zijn van 't brakke Keyless Entry. Keyless Entry wordt namelijk nog steeds gezien als een CLASS 3 alarmsysteem...
Maakt ze niet uit. Het gaat om de grotere aantallen. Uiteindelijk verhalen ze de kosten toch naar de verzekerden er moet winst gemaakt worden. Misschien hebben ze nog wat vriendjes her en der die geholpen moeten worden dan maak je wat slimme interne regels voor de voorwaarden.
15-09-2016, 20:20 door [Account Verwijderd]
Door Goeroeboeroe: En als je die slimme sleutel in 'n slimme koelkast legt, kunnen er vast de mooiste virtuele relaties gaan ontstaan...
Top!
Ik vraag me trouwens echt serieus af, wat het nut is van al die 'slimme' dingen. 'n Gewone ouderwetse sleutel lijkt me 'n stuk simpeler.
Als slimme dingen zijn bedoeld voor domme mensen kunnen er de meest....akelige relaties ontstaan.
Voorbeeld: Fietsers & Smartphones.... argghhhh!
15-09-2016, 21:48 door Anoniem
Door Anoniem: ...
2. Doe mobieltje in snelkookpan en bel: signaal gaat over.
....
De truc met de snelkookpan werkt, maar dan moet je het wel goed doen.
Bodempje water. Een half uur op het vuur en dan pas proberen in te bellen.
16-09-2016, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Begrijp ik het goed ? : ook al gebruik jij je autosleutel niet, kunnen ze hem alsnog uitlezen ?, dan gebruikt ie tog altijd stroom ?, wat een onzinnig ontwerp.
Zijn die ontwerpers nou echt zo dom ?
Nee de ontwerpers zijn niet dom. De mensen hier soms wel.
Een autosleutel wordt geactiveerd door een laagfrekwent veld wat door de auto wordt uitgezonden en wat maar een heel
beperkt bereik heeft. Als je naast de auto staat dan ziet je sleutel dat en DAN pas gaat hij de code uitzenden, wat
uiteraard energie kost. Als de auto niet in de buurt is dan wordt er ook niet uitgezonden. Het detecteren van het veld
kost zo weinig stroom dat de batterij dat wel een aantal jaren volhoudt.

Wat je als boef kunt doen is zelf zo'n signaal uitzenden binnen 1-2 meter van de sleutel, en dan het antwoord opvangen.
Uiteraard heb je er niet heel veel aan want dit antwoord kun je maar 1 keer gebruiken, maar je zou een paar antwoorden
kunnen opslaan om in staat te zijn de auto te stelen en dan de boel om te bouwen.
Echter, behalve dit actief uitgezonden signaal zit er meestal in de sleutel ook nog een passieve RFID chip die je dan ook
zult moeten klonen, anders krijg je de auto wel open maar kun je de motor niet starten. Aangenomen dat het idee
was om de sleutels die op het rekje achter de voordeur of voor het raam op de keukentafel liggen te klonen heb je daar
nog wel een uitdaging, want op 1-2 meter afstand die RFID chip uitlezen zal niet meevallen.

Kun je eenmaal in de auto dan sluit je je laptopje even aan op de onderhoudspoort en je meldt een nieuwe sleutel aan. En daarmee kun je de auto wel meenemen. En verkopen, want een andere sleutel staat een stuk netter dan een auto met losse draden uit het dashboard.
17-09-2016, 21:42 door Anoniem
Waarom wordt er niet pki toegepast? Of zie ik het nu te simpel? Maar alles waar de auto industrie mee kampt is toch grotendeels opgelost met tls infrastructuren?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.