Door de opkomst van smartphones en tablets hebben steeds meer eigenaren van oudere laptops en desktops geen plannen meer om hun oude machine te upgraden. Dat stelt analist Carolina Milanesi van Creative Strategies. Deze week werd bekend dat de pc-verkopen weer zijn afgenomen.
Marktvorser Gartner zag in het derde kwartaal van dit jaar een daling van 5,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl onderzoeksbureau IDC het op een daling van 3,9% houdt. "Consumenten doen steeds minder met hun pc", aldus Milanesi tegenover Computerworld. Veel van de taken die voorheen nog op de computer werden uitgevoerd worden nu via de smartphone of tablet gedaan. Alleen voor de vervelende taken wordt de computer nog ingeschakeld.
"Hoe langer ze over een smartphone beschikken, des te minder ze doen met hun pc. En de taken die ze op hun pc doen zijn vaak de saaiere dingen", gaat Milanesi verder. Het gaat dan om zaken als de belastingaangifte, bestandsbeheer en werkgerelateerde zaken. "Dat houdt in dat ze niet meer zo betrokken met de pc zijn." Eerder dit jaar voerde Milanesi nog een onderzoek in de Verenigde Staten uit. Daaruit kwam naar voren dat met name eigenaren van een oudere computer minder met het apparaat doen.
Iets dat volgens Milanesi gevolgen voor Microsoft en diens partners zal hebben. Hoe minder mensen van hun pc gebruikmaken, des te kleiner de kans dat ze de machine zullen upgraden. "Als je iets niet vaak genoeg gebruikt om het een noodzakelijk voorwerp te maken, dan denk je er niet over na om het up-to-date te houden", aldus de analist. Van de onderzochte Amerikanen met een desktop of laptop van meer dan 5 jaar oud gaf 61% aan geen plannen te hebben om de machine te upgraden.
Milanesi krijgt bijval van Gartner-analist Mikako Kitagawa. "Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste consumenten nu over drie verschillende apparaten beschikken. Van deze apparaten is de pc voor de meeste consumenten geen belangrijk apparaat, dus zien ze niet de noodzaak om hun computer te upgraden zoals ze in het verleden vaak deden. Sommige zullen mogelijk nooit meer naar een pc upgraden."
Ook in opkomende markten is de vraag naar pc's laag, omdat consumenten daar voornamelijk smartphones en phablets gebruiken. De noodzaak voor een computer is dan ook veel lager dan in volwassen markten, merkt Kitagawa op. De analist ziet echter ook teruglopende verkopen in de Verenigde Staten, terwijl het derde kwartaal juist hier altijd voor goede verkopen zorgde. Iets dat het gevolg zou zijn van ouders die hun oude pc's aan hun kinderen geven in plaats van een nieuwe machine te kopen. Volgens Milanesi is er dan ook werk aan de winkel voor Microsoft, dat mensen weer voeling met hun computer moet geven, zodat ze ook weer de wens krijgen om de machine te upgraden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.