Steeds meer bedrijven voeren analyses uit op big data, met name in de telecomsector, zo laat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag weten. Big-data-analyse is het gebruik van technieken en softwaretools om vaak grote en ongestructureerde gegevensbestanden te analyseren.
Enerzijds gaat het daarbij om eigen datasets, afkomstig van bijvoorbeeld apparaten of sensoren van het bedrijf. Eén op de elf bedrijven analyseert deze. Anderzijds voeren bedrijven ook analyses uit op big-databronnen buiten het eigen bedrijf, zoals sociale media (10 procent van de bedrijven). Bij grote bedrijven is big-data-analyse gebruikelijker dan bij kleine bedrijven. Van de bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen analyseert 15 procent big data; onder bedrijven met 500 of meer werknemers is het aandeel met 42 procent bijna drie keer zo groot.
Vooral in de informatie- en communicatiesector analyseren veel bedrijven big data: bijna één op de drie. Bij telecombedrijven is het aandeel zelfs 44 procent. Bedrijven in de telecommunicatiesector beschikken over grote hoeveelheden eigen data, en 30 procent van hen voert daarop big-data-analyses uit. Ook veel verzekeraars analyseren hun eigen big data. Van de reisbureaus voeren drie op de tien big-data-analyses uit. Zij gebruiken vooral sociale media als bron.
Van alle bedrijven voert 17 procent big-data-analyses uit met eigen medewerkers. Vooral in de telecombranche, bij verzekeraars en onder researchinstellingen zetten veel bedrijven eigen medewerkers hiervoor in. Verzekeraars besteden dit soort werkzaamheden daarnaast ook vaak uit: 28 procent deed dit vorig jaar. Van alle bedrijven liet één op de tien big-data-analyses uitvoeren door derden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.