Ruim 3600 Nederlanders verloren vorig jaar 7,3 miljoen euro door internetfraude en rapporteerden dit aan de Fraudehelpdesk, zo laat de organisatie aan Security.NL weten. Het aantal slachtoffers bleef nagenoeg gelijk ten opzichte van 2015, maar de financiële schade daalde wel aanzienlijk.
In 2015 maakten 3625 Nederlanders bij de Fraudehelpdesk melding dat ze slachtoffer van internetfraude waren geworden. In totaal waren ze voor een bedrag van 12,2 miljoen euro benadeeld, wat neerkomt op een kleine 3400 euro per slachtoffer. Dit jaar trokken 3649 slachtoffers aan bel en bedroeg de schade 7,3 miljoen euro. Dat is 2000 euro per slachtoffer. Het gaat hier niet om de totale schade door internetfraude, aangezien niet alle slachtoffers dit bij de Fraudehelpdesk melden.
De organisatie onderscheidt zo'n 20 verschillende categorieën voor internetfraude, zoals datingscams, cybercrime en voorschotfraude. In de categorie cybercrime, waar de Fraudehelpdesk zaken als malware, ransomware spam, phishing en telefoonscams onder verstaat, daalde het aantal slachtoffers van 477 naar 329. Het totale schadebedrag ging van 822.000 euro naar 358.000 euro.
Datingscams zijn nog altijd de categorie waar slachtoffers het meeste geld verloren. Vorig jaar gingen 128 slachtoffers voor een bedrag van 2,2 miljoen euro het schip in. Per slachtoffer zo'n 17.000 euro. In 2015 werden op deze manier nog 133 mensen voor een bedrag van 2,7 miljoen euro opgelicht, wat zo'n 20.000 euro per slachtoffer is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.