Google heeft vorig jaar 1,7 miljard schadelijke advertenties verwijderd die internetgebruikers met malware probeerden te infecteren, illegale producten aanboden of persoonlijke informatie probeerden te ontfutselen. Het gaat om meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2015, aldus de internetgigant.
Om schadelijke advertenties sneller uit te schakelen breidde Google het advertentiebeleid uit. Zo kwamen er nieuwe regels om gebruikers tegen misleidende advertenties te beschermen. Daarnaast werd de detectietechnologie aangepast. Door deze aanpassing moeten advertenties die zich voordoen als systeemmeldingen of -waarschuwingen, en mensen vervolgens malware of andere schadelijke software laten downloaden, sneller worden herkend en verwijderd. Vorig jaar verwijderde Google 112 miljoen van dergelijke advertenties. Een verzesvoudiging ten opzichte van 2015.
Een andere categorie waar Google tegen optrad waren advertenties die Android-gebruikers zonder waarschuwing apps vanuit Google Play lieten downloaden. In 2015 vond Google een paar duizend van deze advertenties. Vorig jaar waren het er meer dan 23.000. "Als we in betere detectie investeren zullen de scammers nog verder gaan om onze systemen te misleiden. Het blijven bestrijden van ze is essentieel om mensen op internet te beschermen en ervoor te zorgen dat je onbezorgd van het web kunt genieten", zegt Scott Spencer van Google.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.