Zowel Apple als Google hebben plannen aangekondigd hoe ze in de toekomst met online advertenties zullen omgaan, waaruit blijkt dat Apple de privacy van internetgebruikers beschermt, terwijl Google trackers beschermt, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF.
Google kondigde aan dat het vanaf volgend jaar advertenties in Chrome gaat blokkeren die niet aan de Better Ads-standaarden van de Coalition for Better Ads (CBA) voldoen. Dit moet opdringerige en vervelende advertenties voorkomen en zo het gebruik van adblockers tegengaan. Volgens de EFF negeren de standaarden echter een belangrijke reden waarom mensen adblockers gebruiken, namelijk het beschermen van hun privacy tegen tracking en surveillance die wijdverbreid is in het advertentie-ecosysteem van de CBA.
Apple komt daarentegen met een nieuwe "intelligente" methode voor Safari om tracking door derde partijen tegen te gaan. Zo worden websites die zelden opzettelijk worden bezocht maar wel voor advertentiedoeleinden op websites worden aangeroepen geblokkeerd. Safari zal daarnaast machine learning binnen de browser toepassen om te bepalen welke cookies een trackingdreiging vormen en die vervolgens neutraliseren.
De EFF zegt dat het begrijpt dat advertenties nodig zijn om websites in de lucht te houden, maar de burgerrechtenbeweging is ook van mening dat gebruikers het recht hebben om zichzelf tegen tracking te beschermen. "Adverteren is gebouwd rondom een surveillance-architectuur en dat moet veranderen. Tot dan blijven gebruikers extensies tegen tracking installeren", aldus Alan Toner van de EFF. Volgens Toner negeren Google en de CBA het privacyprobleem dat advertenties vormen en kunnen ze in dit geval een voorbeeld aan Apple nemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.