Google moet stoppen met het volgen van aankopen in fysieke winkels, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EPIC. De organisatie heeft een klacht bij de Amerikaanse toezichthouder FTC ingediend om de werkwijze van Google te onderzoeken.
In mei kondigde Google een nieuwe dienst aan om verkopen in fysieke winkels te monitoren. Informatie die de internetgigant weer met adverteerders zal delen. Op deze manier kunnen online advertenties aan verkopen in fysieke winkels worden gekoppeld. Winkels die bij de verkoop e-mailadressen voor hun loyaliteitsprogramma verzamelen kunnen winkeltransacties direct in AdWords importeren, zodat de koppeling kan worden gemaakt.
In het geval winkels geen loyaliteitsprogramma hebben kan er van Google-partners gebruik worden gemaakt. Deze partners hebben volgens Google inzicht in 70 procent van de credit- en debitcardtransacties in de Verenigde Staten. De transactiegegevens worden vervolgens gekoppeld aan informatie die Google over gebruikers heeft. Het is daarbij niet nodig voor winkels om klantgegevens te delen. Google ontwikkelde een algoritme om naar eigen zeggen de klantgegevens te beschermen. Dit algoritme is echter niet openbaar gemaakt.
"Google claimt dat het online privacy beschermt, maar het weigert om de details van het algoritme vrij te geven dat consumenten 'de-identificeert' terwijl hun aankopen worden gevolgd", aldus EPIC. De burgerrechtenbeweging heeft nu een klacht bij de FTC ingediend waarin het de toezichthouder vraagt om het volgen van aankopen in winkels door Google te stoppen. Ook moet de FTC bepalen of Google de privacy van consumenten wel voldoende beschermt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.