De overheid is dit jaar digitaal volwassener geworden ten opzichte van vorig jaar, zo heeft demissionair minister Plasterk van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer laten weten. Onder digitale volwassenheid wordt verstaan hoe geavanceerd de digitale toepassingen zijn voor de meest gebruikte producten op websites van overheidsorganisaties.
Plasterk stuurde de resultaten in een eindrapport over de kabinetsdoelstelling 'Digitaal 2017' van het kabinet Rutte II naar de Tweede Kamer. Volgens Plasterk was het in 2012 rond de start van Rutte II al zichtbaar dat de samenleving aan het veranderen was en dat de manier waarop burgers en overheden met elkaar communiceren mee veranderde. "Digitale communicatie nam ook toen al een hoge vlucht met als voordelen dat digitale communicatie vaak sneller gaat en makkelijker en goedkoper is dan communicatie via papier", aldus de minister.
In juli van dit jaar liet Plasterk onderzoeken hoe digitaal volwassen de overheid is. Tegelijkertijd werd onderzocht of de meest gebruikte overheidsproducten in digitale vorm worden aangeboden. Dit wordt de digitale beschikbaarheid genoemd. De combinatie van gemeten beschikbaarheid en volwassenheid moet inzicht geven in de mogelijkheden van burgers om voor digitale kanalen te kiezen en de kwaliteit van het aanbod.
De gemiddelde digitale volwassenheid van de hele overheid is dit jaar 75 procent. Dit is een stijging van 4 procentpunt ten opzichte van 2016 en een stijging van 17 procentpunt ten opzichte van de eerste meting in 2014 toen alleen medeoverheden werden onderzocht. De gemiddelde digitale beschikbaarheid van de gehele overheid is dit jaar 90 procent tegenover 88 procent in 2016.
Plasterk stelt in zijn conclusie dat de digitale dienstverlening van overheidsorganisaties dit jaar een goed peil heeft bereikt, waarmee de doelstelling van het kabinet in hoge mate is behaald. "De in 2012 gesignaleerde urgentie van het kabinet om als overheid sterk in te zetten op digitalisering is niet afgenomen. Integendeel, door de snelheid van de technologische ontwikkelingen neemt de urgentie voor de overheid om de dienstverlening verder te verbeteren juist toe", schrijft Plasterk. Hij pleit dan ook voor het ontwikkelen van plannen en acties in de aankomende periode om de overheidsdienstverlening verder te verbeteren (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.