Het afgelopen jaar is er een stijging geweest van het aantal phishingsites dat zich voordoet als de website van een bekend Nederland merk, zo blijkt uit een analyse van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Van alle websites waarvan de domeinnaam lijkt op één van de merknamen uit de top 50 Nederlandse merken is 4 procent een phishingsite. Vorig jaar lag dit percentage nog op 2,2 procent.
Voor het onderzoek is de top 50 Nederlandse merken van Branddirectory als uitgangspunt genomen. Vervolgens is de .nl-zone gescand om alle domeinnamen in beeld te brengen die sterk lijken op de merknamen, of één van deze 50 merknamen bevatten. Deze domeinnamen zijn hierna onderverdeeld in verschillende categorieën, bijvoorbeeld redirect naar originele domeinnaam, normale site en phishingsite. In totaal heeft SIDN 964 websites aangeduid als (zeer waarschijnlijke) phishingsite. Vorig jaar lag dit aantal nog op 675, wat een toename van ruim 40 procent betekent.
SIDN heeft ook onderzocht welke sectoren binnen de 50 waardevolste Nederlandse merken het meest te kampen hebben met phishingsites. Zo blijkt 10,5 procent van de onderzochte domeinnamen waarin de merknaam van luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt te leiden naar een phishingsite. Ook bouwbedrijven (9 procent) en mediabedrijven (7 procent) zijn bovengemiddeld slachtoffer. In vergelijking met vorig jaar zijn bedrijven uit de financiële sector een minder populair doelwit voor phishingsites.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.