Door Aha: Dus nogmaals mijn vraag: Hoe Hollands verloopt iets vergelijkbaars hier. Of beter gesteld: Is het hier juridisch net zo slecht onderbouwd dat met extreem magere ID- informatie - SLECHTS EEN IP-ADRES - iemand van zijn bed gelicht kan worden wegens verdenking van een crimineel feit?
Ja, dat kan. Ja, ook hier wil de jeugd"zorg" wel eens fouten maken met extreme gevolgen voor kind en ouder, op dezelfde "nou toch maar voor alle zekerheid"-non-gronden. (Om vervolgens echte noodgevallen compleet te negeren, maar daar hadden we het nu even niet over.) Dus ook hier zijn ze ietwat institutioneel neurotisch. Ook hier geloven rechters het woord des ambtenaars veel eerder dan het wederwoord des ouders, en daar wordt ook wel eens misbruik van gemaakt. Dit is bekend in het wereldje.
Maar we hebben hier minder "for the childrun!"-hysterie en minder sex-fixatie met allerlei clubjes die filteren (daar hebben ze er twee, eentje tegen kinderporno EN eentje tegen "extreme sex"--zie de relevante wet voor de gedetailleerde classificatie(!)--, de derde is een natte droom voor kuikmans) en ook nog allerlei clubjes die daartegen politioneren, zoals dit clubje amateurs met opsporingsbevoegdheid. En de overdaad aan databases hebben we sinds de afschaffing van dataretentie niet meer officieel, dus het gesleepnet waar dit een gevolg van is, is lastiger (vandaar sleepwet, vandaar dat we de sleepwet ook niet moeten willen met ons allen).
Maargoed, ook hier worden wel eens mensen met groot machtsvertoon van hun bed gelicht wegens, bijvoorbeeld, onwelgevallige mening (gregorius nekschot), alleen hebben we de uiterst brisante combinatie zoals dit in het VK nou niet precies hier.
Let wel, er wordt in dit bericht alleen over "oeps foutje" gerept, maar dat is echt maar het topje van de ijsberg. Het probleem is dat het hele gevaarte van prodedures erachter een acme-type contraptie is die moeiteloos burgers vermaalt, en alleen maar proberen "oepsjes" te verminderen is volstrekt ineffectief. Er zal op procedureel, organisatiecultuur, en wettelijk(!) gebied vanalles moeten veranderen.
Om ze zien hoeveel wij gevaar lopen, kijk naar hoe de wetten gesteld zijn, hoe de uitvoerders daarmee omgaan, hoe dat door bijvoorbeeld de rechterlijke macht getoetst en ingedamd wordt, en hoeveel moeite tijd, moeite, geld, stigma, en zo verder, het kost voor de burger om een ambtelijk foutje recht te zetten. Het kan hier ook goed misgaan, en gezien dat de rechterlijke macht ook "overwerkt" is kan pogen dat te herstellen makkelijk ook jaren duren, maar op een iets andere manier.