Het is de bedoeling dat er een wettelijk recht op ondersteuning bij de digitalisering van de overheid komt, zo heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken tegenover de Tweede Kamer laten weten. Verschillende Kamerleden hadden vragen gesteld naar aanleiding van een rapport van de Nationale ombudsman. Volgens de ombudsman raken burgers in de problemen omdat ze post in MijnOverheid missen.
De overheid communiceert steeds meer via MijnOverheid. Hieraan is de Berichtenbox gekoppeld. Als mensen deze activeren, krijgen ze daarin voortaan berichten van de overheid. Maar regelmatig activeert men de Berichtenbox onbewust, of vergeet men dat men die heeft geactiveerd. Hierdoor missen burgers belangrijke berichten. Volgens de ombudsman is het van belang om de verschillende groepen gebruikers en hun behoeften te onderscheiden en daar MijnOverheid en de Berichtenbox op af te stemmen.
Het rapport krijgt bijval van Kamerleden. "De overheid heeft een blinde vlek voor mensen die niet mee kunnen of willen gaan in de digitalisering, en moet een stap terug zetten", aldus SP-Kamerlid Leijten. Volgens VVD-Kamerlid Middendorp moet het niet draaien om systemen maar om mensen. Omtzigt van het CDA laat weten dat de burger altijd centraal moet staan in digitale overheidscommunicatie.
Knops antwoordt dat de conclusies en aanbevelingen uit het rapport van de ombudsman serieus worden genomen. De staatssecretaris stelt dat de overheid wel door moet gaan met de digitalisering, want dat is de toekomst. Mensen die daardoor in de problemen komen moeten worden geholpen. De bedoeling is volgens Knops dan ook dat er een wettelijk recht op ondersteuning komt.
Alle burgers zouden het recht moeten krijgen om zich eenmaal te vergissen, betoogt Den Boer (D66). De overheid moet volgens haar uitgaan van vertrouwen. Dit betekent dat er geen boete zou moeten worden opgelegd als mensen niet reageren omdat ze een bericht op MijnOverheid missen. Ook Özütok (GroenLinks) wil voorkomen dat mensen buiten hun schuld tegen boetes oplopen. Burgers die onbedoeld een fout maken, zegt Knops, kunnen meestal al een beroep doen op coulanceregelingen.
Omtzigt stelt dat de Belastingdienst geen kennis heeft welke belastingplichtigen berichten uit de Berichtenbox wel of niet geopend hebben. Hij roept de regering in een motie (pdf) dan ook op om te monitoren welke belastingplichtigen berichten uit de Berichtenbox niet binnen drie weken geopend hebben, zodat ze herinnerd kunnen worden aan het bericht. Tevens verzoekt Omtzigt de regering om jaarlijks te rapporteren over hoeveel berichten tijdig geopend zijn door de gebruikers en welke maatregelen genomen zijn om ervoor te zorgen dat mensen hun berichten lezen.
Özütok diende een motie (pdf) in over het verbeteren van de Berichtenbox door mensen die minder digitaal vaardig zijn als ervaringsdeskundigen te betrekken. Den Boer (pdf) wil dat de regering een oplossing zoekt om ervoor te zorgen dat mensen die hun account al geactiveerd hebben en geen e-mailadres hebben achtergelaten dit alsnog doen. Leijten (pdf) verzoekt de regering om digitale overheidspost via MijnOverheid.nl alleen digitaal te verzenden als mensen daar zelf een actieve keuze voor hebben gemaakt. De Kamer stemt op 6 februari over de ingediende moties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.