Facebook, Google Plus en Twitter passen onder druk van Europese toezichthouders hun algemene voorwaarden aan, zo laat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag weten. Uit onderzoek van de Europese consumententoezichthouders bleek dat gebruikers via 'de kleine lettertjes' vaak akkoord gaan met voorwaarden die hun rechten beperken op een manier die niet mag.
Het gaat dan bijvoorbeeld om het recht om een koop te ontbinden, de gang naar een lokale in plaats van een Amerikaanse rechter en ruimere aansprakelijkheid ten gunste van de gebruiker. Google heeft deze aanpassingen voor Google Plus naar tevredenheid doorgevoerd, aldus de ACM. Facebook en Twitter schieten volgens de toezichthouder nog op verschillende punten tekort, bijvoorbeeld rond het verwijderen van accounts. Facebook schrapt daarnaast uit de algemene voorwaarden dat reclame niet als zodanig herkenbaar hoeft te zijn.
De socialmediaplatforms hebben toegezegd de wijzigingen in alle taalversies uiterlijk aan het eind van het eerste kwartaal dit jaar door te voeren. "Dit betekent voor consumenten dat zij te maken krijgen met eerlijkere algemene voorwaarden bij deze online platforms", aldus de ACM. Afhankelijk van de uiteindelijke aanpassingen beraadt de ACM zich met de andere toezichthouders op vervolgacties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.