Het updatebeleid van smartphone-fabrikanten moet op allerlei vlakken verbeterd worden, zo stelt de Amerikaanse telecomtoezichthouder FTC. De FTC startte in mei 2016 een onderzoek naar de manier waarop Apple, Blackberry, Google, HTC, LG, Microsoft, Motorola en Samsung hun smartphones updaten. Het onderzoek is nu afgerond.
Volgens de toezichthouder is het belangrijk dat smartphones tijdig beveiligingsupdates ontvangen, aangezien de apparaten een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van mensen spelen en voor allerlei zaken worden gebruikt.
In de praktijk blijkt echter dat er grote verschillen zijn hoe fabrikanten met het ontwikkelen en uitrollen van beveiligingsupdates omgaan. Het gaat dan onder andere om de frequentie waarmee updates verschijnen en de tijd dat een apparaat met updates wordt ondersteund. Sommige apparaten worden jaren ondersteund, terwijl andere nooit updates ontvangen. Ook geven fabrikanten weinig informatie over hoe lang ze een bepaald apparaat ondersteunen.
De FTC doet dan ook verschillende aanbevelingen om het updateproces te verbeteren. Zo moeten fabrikanten aangeven hoe lang ze een toestel blijven ondersteunen en gebruikers waarschuwen als de ondersteuning afloopt. Fabrikanten moeten daarnaast beveiligingsupdates loskoppelen van generieke software-updates. Verder pleit de FTC om security bij het ontwerp van een product te betrekken en particulieren te onderwijzen over het belang van updates en de rol die ze hierin spelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.