De grootste bank van Australië is in 2016 de persoonlijke financiële geschiedenis van 12 miljoen klanten verloren, maar besloot dit niet aan klanten te melden. Een leverancier van de Commonwealth Bank verloor tapes met namen, adresgegevens, rekeningnummers en transactiegegevens van 2000 tot en met begin 2016.
De financiële overzichten kunnen zeer gevoelige informatie bevatten en een gedetailleerd beeld van iemands financiële en persoonlijke leven geven. Op de tapes stonden geen wachtwoorden, pincodes of andere informatie waarmee accounts kunnen worden gecompromitteerd, zo laat de bank in een verklaring weten. Leverancier Fuji Xerox besloot in 2016 een opslagcentrum waar de gegevens van Commonwealth Bank-klanten waren opgeslagen buiten gebruik te stellen.
Er werd aangenomen dat de tapes met de jaarrekeningen waren verstuurd om vernietigd te worden. De bank ontving echter geen certificaat dat de tapes ook daadwerkelijk vernietigd waren en startte op 9 mei 2016 een onderzoek. Elf dagen later werd de Australische privacytoezichthouder geïnformeerd. Het onderzoek naar de tapes leverde niets op. Volgens de bank is het meest waarschijnlijke scenario dat ze toch vernietigd zijn. BuzzFeed meldt dat de bank overwogen heeft om klanten te waarschuwen, maar dit niet heeft gedaan omdat het risico dat de data werd gevonden en misbruikt klein was.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.