Door Anoniem: Door Anoniem: Een overheid hoort zich sowieso niet afhankelijk te maken van een commerciële partij, en al helemaal niet als die commerciële partij een bedrijf uit het buitenland is.
De overheid gebruikt ook telefonie en dat wordt ook door commerciële partijen geleverd.
Nu, ja. De PTT was toch echt een staatsbedrijf. De telefoniestandaarden en de internationale infrastructuur zijn ook gebouwd op die situatie. Er wordt eigenlijk vanuitgegaan dat het netwerk wel te vertrouwen is want (semi-)overheid.
Wat problematisch is aan Facebook is dat het een gesloten wereldje is, je kan niet voor Facebook-communicatie geen andere provider kiezen, dan zit je meteen niet meer op Facebook. Telefonie is een standaard die door meerdere partijen geïmplementeerd wordt, Facebook is dat niet.
Inderdaad.
Ik zou het dus iets anders uitdrukken: een overheid hoort zich niet afhankelijk te maken van iets dat maar door één commerciële partij wordt geleverd, maar moet zich richten op standaarden die door meerdere partijen worden geïmplementeerd.
Dat is wellicht een argument om facebook op te breken en de stukjes te dwingen alleen nog met open standaarden met elkaar te praten. (Ik verwacht dan situaties als redmond's "open standaarden" waar gewoon
geen software aan voldoet, ook de eigen niet, dus dit doen levert niet automatisch een panacea op.)
Door Anoniem: Eigenlijk zouden ze gewoon een eigen site moeten ontwikkelen, waar je berichten kunt ontvangen. Zodra je een nieuw bericht hebt, krijg je dat netjes via mail te horen. Misschien nog een app erbij.
Zelf wil ik opperen voor iets in de vorm van "mijn.overheid.nl". Is maar een idee ;)
Je ziet gelijk wat er misgaat als de overheid iets wil: In plaats van iets maken dat populair wordt door functionaliteit, stellen ze broddelwerk verplicht en zetten ze de eigen burger ermee op rechtsachterstand. Heel grappig.
Dus wat mij betreft is dat ook gelijk een groot risico hier, dat ze dat nog eens een keertje overdoen maar dan zonder zelf de faalICT aan te leveren.
Door Briolet: 1) De overheid communiceert nu ook via de krant. (Op gemeentelijk niveau b.v. aanvragen bouwvergunning) Een krant is ook een commerciële partij. IK zie geen belangen verstrengeling.
Dat is tegenwoordig vaak een advertentie waar alle nuttige zaken uit gestript zijn dus moet je toch weer naar hun website om te zien wat er nou eigenlijk te zien is. Ik heb met studie zitten kijken hoe ze het voorelkaar kregen nog steeds zoveel woorden vuil te maken aan expres zo nutteloos mogelijk te zijn. Het is gewoon alweer stuitende ambtelijke arrogantie.
Maargoed, wetten zijn pas wetten als ze in de
staatscourant worden uitgegeven. Dat doet de overheid niet zelf, besteden ze uit. Of dat een goed idee is laat ik in het midden. Het verschil met facebook is wel dat die lettertjes op papier ook gewoon leesbaar zijn voor iedereen die kan lezen.
Dat is met facebook helemaal geen gegeven. Daar kun je vaak de lettertjes niet eens lezen als je niet bent ingelogd; ook als de data "publiek" is wordt je doodgegooid met herhaaldelijk gezeur om een account aan te maken. Wat dan vervolgens evenzogoed geweigerd kan worden omdat je naam niet echt genoeg zou zijn volgens facebook.
Ondertussen krijg ik overigens vooral witte paginas te zien als ik linkjes naar "iets op facebook" volg. Dat is een separaat maar vergelijkbaar probleem, dat ze niet alleen arbiters van echte namen willen zijn, arbiters van de waarheid (wat als een nieuwe wet "perongeluk" tot fake news wordt bestempeld?), maar ook arbiters van welke software die lettertjes op je scherm mag zetten. (En gezien hun "internet.org"-web-only initiatief, zelfs ook nog arbiters van wat "het internet" is, en wat hen betreft is dat vooral de website "facebook".) Dus zelfs zonder dat we opmerken dat het een buitenlands bedrijf is, is al snel duidelijk dat het een dichtgetikt bedrijf is dat in arrogantie niet voor de overheid onderdoet. Ze zijn monopolist en dus zeer zeker niet inwisselbare leveranciers van een algemene dienst.
2) Als het bericht niet zo overgebracht wordt, als de overheid het aanbied aan FB, zijn ze de overheid snel als klant kwijt.
Dat weet ik niet. Bijvoorbeeld want monopolist.
3) De burgers hebben zeker die verantwoordelijkheid, maar als je als overheid ook een mentaliteitsverandering wilt sturen. (b.v. meer respect voor elkaar promoten), dan zul je toch moeten zorgen dat deze informatie onder de aandacht van de doelgroep komt. Dus actief daar plaatsen waar je doelgroep zit. Lezen ze kranten dan plaats je daar de berichten. Gebruiken ze veel FB dan zet je daar de informatie. (Lees: Je betaalt FB dat bepaalde informatie naar specifieke doelgroepen gestuurd wordt)
Campagne voeren is wel even iets heel anders dan bijvoorbeeld officieele publicaties officieel maken door ze te publiceren.
Niet dat de overheid nou zo geweldig is met dat "bijvoorbeeld respect promoten", maar dit terzijde.