image

Onderzoek: Meeste mensen hebben nooit hun router geüpdatet

dinsdag 19 juni 2018, 10:37 door Redactie, 25 reacties

De meeste mensen hebben nog nooit de firmware van hun router geüpdatet, zo blijkt uit twee onderzoeken. Anti-virusbedrijf Avast deed een onderzoek onder Amerikaanse internetgebruikers. 72 procent van de deelnemers had nog nooit zijn firmware geüpdatet en 51 procent had nog nooit op de router ingelogd om het standaard ingestelde wachtwoord te wijzigen.

De cijfers komen overeen met een onderzoek dat in april van dit jaar onder 2200 Britten werd uitgevoerd. Bij dit onderzoek had 86 procent nog nooit de firmware van zijn of haar router geüpdatet. Ook bleek dat 82 procent van de deelnemers nooit het beheerderswachtwoord had gewijzigd. Op de vraag waarom mensen de instellingen van hun router niet wijzigen stelt bijna de helft dat ze niet weten waarom ze dit moeten doen en 34 procent zegt niet te weten hoe het gedaan moet worden.

Image

Reacties (25)
19-06-2018, 10:50 door Anoniem
Hier in Nederland werken veel mensen met een door hun ISP geleverde en beheerde router.
Die hoeven dus niet zelf te updaten.

Nadeel is weer dat je dan van die idioten hebt die roepen dat ze niet WILLEN dat hun router door de ISP geupdate wordt.
19-06-2018, 10:55 door MathFox
Ik geef toe dat ik ook nog niet de firmware van mijn router geupdate heb... Xs4all geeft me daar geen kans toe, die pushen updates voordat ik door heb dat die er is.
Voor de rest: netwerknaam en beheerderswachtwoord aangepast, gecontroleerd wie er op het netwerk zit... of ik het wifi-wachtwoord aangepast heb weet ik niet; heb wifi helemaal uitgezet.
19-06-2018, 10:59 door Anoniem
Door MathFox: Ik geef toe dat ik ook nog niet de firmware van mijn router geupdate heb... Xs4all geeft me daar geen kans toe, die pushen updates voordat ik door heb dat die er is.
Voor de rest: netwerknaam en beheerderswachtwoord aangepast, gecontroleerd wie er op het netwerk zit... of ik het wifi-wachtwoord aangepast heb weet ik niet; heb wifi helemaal uitgezet.
Hoe ik het doe: de 'backdoor' van je FritzBox voor updates uitschakelen en zelf regelmatig en veelvuldig (handmatig) controleren op een update door in te loggen op je modem. Dat werkt namelijk ook.
19-06-2018, 11:01 door Anoniem
Als je naar de Nederlandse situatie kijkt, leveren providers vaak een voorgeprogrammeerde router/modem combi waarmee je zelf weinig kan.
Je kan alleen vaak via user mode inloggen (soms ook wel op admin mode) en een paar dingen wijzigen, maar firmware updates zijn daar vaak niet 1 van.

Zo hebben wij T-Mobile Thuis via glasvezel via een DrayTek Vigor.
Je krijgt usermode toegang, geen admin toegang. En je kan alleen je usermode wachtwoord wijzigen en je WIFI passphrase/SSID wijzigen.
De firmware is niet up to date (als in, er zijn nieuwere versies), maar alleen de provider kan ze op afstand updaten (voor zover ik weet).

Ik vermoed dat dat bij providers als Ziggo ook zo is. Zeker als TV via een andere kanaal gaat.
19-06-2018, 11:02 door Anoniem
Door MathFox: Ik geef toe dat ik ook nog niet de firmware van mijn router geupdate heb... Xs4all geeft me daar geen kans toe, die pushen updates voordat ik door heb dat die er is.
https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/firmware-updaten/hoe-kan-ik-de-automatische-update-uitschakelen.htm
19-06-2018, 11:12 door Anoniem
Ik had zelfs remote wachtwoord voor ISP beheer aangepast :D. Toen er problemen waren konden ze niet inloggen om te kijken wat er aan de hand was :).

TheYOSH
19-06-2018, 11:17 door Anoniem
Iedereen klaagt b.v. over de automatische updates van MS, maar als dat niet gebeurde werd er domweg door een hele grote groep niets aan gedaan.

Updaten is voor veel mensen te ingewikkeld en 'eng', wat als er iets misgaat weten ze niet hoe ze het op moeten lossen.
En zeker met wat meer 'onzichtbare' hardware als een router is updaten al helemaal niet aan de orde.

Tegenwoordig ben je wat routers betreft vaak aan je provider overgeleverd m.b.t. updates, en moet je maar hopen dat ze snel en adequaat reageren wanneer er problemen ontdekt worden.
Gelukkig zie je wel meer 'wizard' schermen die een nieuwe router door een aantal basis stappen heen sturen. Zodat er in ieder geval een wachtwoord ingesteld is, naast wat basis WiFi instellingen.

Maar updaten blijft echt een dingetje voor de meeste mensen.....
19-06-2018, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ik had zelfs remote wachtwoord voor ISP beheer aangepast :D. Toen er problemen waren konden ze niet inloggen om te kijken wat er aan de hand was :).

TheYOSH
Ja precies. En als de inlichtingenjongens binnen willen komen roepen ze de ISP erbij.
Handig, maar ik heb die functie uitgezet. Geen backdoors in mijn modem!
19-06-2018, 12:57 door Anoniem
Als je naar de Nederlandse situatie kijkt, leveren providers vaak een voorgeprogrammeerde router/modem combi waarmee je zelf weinig kan.
Op één ding na: Doe hem eens uit en na enkele seconden weer aan (power-cycle), zodat deze router/modem combi de laatste firmware weer eens volautomatisch van de provider op kan halen!!!

En tja, als er een werkende standby knop aanwezig is op de modem/router dan vraagt de provider er bijna zelf om dat hij nooit eens uit en aan wordt gezet... ;) Niet doen dus.

Gelukkig is er ook wel eens stroomuitval waarbij een nieuwe firmware deze standy knop buiten werking kan stellen,
maar dat zal wel niet zonder het nodige gemekker van klanten gaan "ik had een standby knop en nu werkt hij niet meer,
mor mor mor...."
19-06-2018, 13:17 door Anoniem
Of je hebt een Juniper router, waar je geen nieuwe firmware voor kan downloaden zonder service contract
19-06-2018, 13:38 door Anoniem
Ook een oplossing, zet achter de router van je ISP een eigen apparaat. Houd dit bij en je hebt meteen een DMZ tussen die twee. In die DMZ laat je dan bezoekers toe, zodat je eigen spullen altijd nog beveiligd zijn.
19-06-2018, 14:43 door Briolet
Door Anoniem:…Gelukkig is er ook wel eens stroomuitval waarbij een nieuwe firmware deze standy knop buiten werking kan stellen,
maar dat zal wel niet zonder het nodige gemekker van klanten gaan "ik had een standby knop en nu werkt hij niet meer,
mor mor mor...."

Gelukkig zijn deze ISP routers echt niet afhankelijk van een stroomuitval. Bij een herstart kijken ze wel eerst of er nieuwe firmware is, maar als hij aan blijft gaan ook de ISP's de firmware pushen.
19-06-2018, 15:05 door MathFox
Door Anoniem:
Door MathFox: Ik geef toe dat ik ook nog niet de firmware van mijn router geupdate heb... Xs4all geeft me daar geen kans toe, die pushen updates voordat ik door heb dat die er is.
Hoe ik het doe: de 'backdoor' van je FritzBox voor updates uitschakelen en zelf regelmatig en veelvuldig (handmatig) controleren op een update door in te loggen op je modem. Dat werkt namelijk ook.
Ik weet dat je de updates kunt uitschakelen; ik vind het niet erg om een stukje systeembeheer uit te besteden. ;)
19-06-2018, 15:14 door Anoniem
Door MathFox: Ik geef toe dat ik ook nog niet de firmware van mijn router geupdate heb... Xs4all geeft me daar geen kans toe, die pushen updates voordat ik door heb dat die er is.
Voor de rest: netwerknaam en beheerderswachtwoord aangepast, gecontroleerd wie er op het netwerk zit... of ik het wifi-wachtwoord aangepast heb weet ik niet; heb wifi helemaal uitgezet.

Die firmware malware komt niet eens bij je router als het goed is

https://www.security.nl/posting/559598/XS4ALL+voorziet+eigen+netwerk+van+opt-in+malwarefilter
19-06-2018, 15:40 door Anoniem
Door Briolet:
Gelukkig zijn deze ISP routers echt niet afhankelijk van een stroomuitval. Bij een herstart kijken ze wel eerst of er nieuwe firmware is, maar als hij aan blijft gaan ook de ISP's de firmware pushen.
Zo werkt het helemaal niet. De router vraagt regelmatig aan de ISP "is er misschien nieuwe firmware?" en als de ISP
dan zegt "ja" dan download die router die firmware, installeert deze en reboot.
Er is dus helemaal geen inkomende connectie vanaf de ISP. Je kunt in veel routers ook instellen dat ie zelf regelmatig
bij de fabrikant moet checken op nieuwe firmware en dan gebeurt er iets vergelijkbaars, alleen een ander protocol, en
het resultaat is hetzelfde met uitzondering van het feit dat dan de fabrikant bepaalt welke nieuwe versies je krijgt ipv
de ISP (die vaak nog wat meer zal testen en feedback uit lokale helpdesk calls zal verwerken).
Het is dus niet zo dat de ISP een backdoor in je router heeft zoals de paranoiden denken, hoewel het in dit soort
situaties natuurlijk wel op hetzelfde neerkomt omdat de ISP vrij simpel een dedicated firmware update voor jou zou
kunnen neerzetten die je dan bij de volgende check braaf ophaalt en installeert. Maar dat zou de fabrikant ook kunnen
doen!
19-06-2018, 16:41 door Anoniem
Moet er wel firmware updates beschikbaar zijn. Just saying de meeste frabrikanten rollen geen updates uit.
19-06-2018, 17:05 door Anoniem
Een isp wil graag steeds meer invloed en inzage d.m.v smart devices en smart update management en meer smart devices en zeggenschap in je eigen huis natuurlijk onder het argument (updaten&beveiliging is nodig)maar ze gaan veel verder dan dat.

En dit word de komende jaren alleen maar meer,want de huidige wetten onder kabinet rutte en minister grapperhaus,en de wet computercriminaliteit III,terrorisme,sleepwet geven een isp meer recht op argumenten om hun invloed te versterken.

ISP vertellen je heel graag door middel van reclame/folders en emails wat jij als klant nodig dient te hebben,
en welke producten je graag zou moeten hebben en hoe het zal moeten zijn en gaan in je eigen huis.

Eigen beheer:

Zet die zogenaamde twee-betunneling beveiligde wifi twee-kanalen (hotspot wifi delen met de buren onzin uit)
want daar hebben isp providers in nederland flink aan verdient (het hotspot beleid van de afgelopen 5jaar)

Wifi beheer op je router.

Stel je isp modem in op de "bridge-modus" zodat het wifi verkeer op je eigen isp modem stopt.

Zet je wifi op je eigen beheerde router aan
en beheer zelf je configuratie en update je eigen router.

Moderne routers hebben tegenwoordig een eigen wifi timer,zodat je een eigen tijd in kunt stellen
waneer je wifi online moet zijn en waneer je wifi offline moet zijn. (stroombesparing ook een voordeel).

Jack Ezel.
19-06-2018, 17:33 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:…Gelukkig is er ook wel eens stroomuitval waarbij een nieuwe firmware deze standy knop buiten werking kan stellen,
maar dat zal wel niet zonder het nodige gemekker van klanten gaan "ik had een standby knop en nu werkt hij niet meer,
mor mor mor...."

Gelukkig zijn deze ISP routers echt niet afhankelijk van een stroomuitval. Bij een herstart kijken ze wel eerst of er nieuwe firmware is, maar als hij aan blijft gaan ook de ISP's de firmware pushen.
Kan zijn, maar bij de modem die ik toe had was dat niet zo. Ik was namelijk iemand die de router nooit uitzette maar in standby. Totdat dus een keer de stroom uitviel met de logische reboot toen deze weer terugkwam
en toen werkte de standby knop niet meer.
Niet lang daarna bezocht ik vrienden en die bleek de zelfde provider en modem te hebben.
Ik zei hebben jullie vorige week ook gemerkt dat de standby knop niet meer werkte.
En ze antwoorden 'dat is volgens mij al veel langer zo'. Maar zij schakelden de modem vaker helemaal uit en weer aan.
Daarom dus.

Natuurlijk kan firmware ook pollen of de provider een update heeft klaargezet en deze dan automatisch downloaden,
maar misschien kwam het omdat het een modem beperkte firmware ruimte heeft.
En ook is de provider gebonden aan de firmwares die de fabrikant beschikbaar stelt.
19-06-2018, 17:37 door Anoniem
Wat een clickbait artikel. Gaat over amerikaanse en britse gebruikers. Wat doet dit zogenaamde onderzoek hier?
19-06-2018, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem: Een isp wil graag steeds meer invloed en inzage d.m.v smart devices en smart update management en meer smart devices en zeggenschap in je eigen huis natuurlijk onder het argument (updaten&beveiliging is nodig)maar ze gaan veel verder dan dat.

KUL! De volkomen totale ONZIN! Past goed in het beeld op dit forum maar heeft niks te maken met de werkelijkheid.

De ISP heeft er belang bij dat jouw verbinding goed blijft werken en de boel veilig is want dan ben jij als klant tevreden
en wellicht verlost van een actie die je zelf niet kunt of niet wilt doen, maar dat heeft niks te maken met invloed
verwerven ofzo.
19-06-2018, 19:52 door Anoniem
ziggo routers worden geleverd met ziggo firmware waarbij updaten onmogelijk is gemaakt. (goed bezig ziggo, not)
19-06-2018, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem: ziggo routers worden geleverd met ziggo firmware waarbij updaten onmogelijk is gemaakt. (goed bezig ziggo, not)
Ga je toch met je eigen router direct achter de Ziggo-router zitten. Wie doet je wat?
20-06-2018, 08:41 door Anoniem
router updaten is meestal een nieuwe kopen want het is niet alsof routers actief gepatch worden nadat ze weer een jaartje oud zijn, op dat betreft zou dat eerst geregeld moeten worden.

hoevaak ik wel niet na een zero day of exploit bericht weer erachter kwam dat er 0 patches voor waren en de laatste patch van x jaar geleden was

leuk apparaten slijten. kom maar op met wetgevening voor veiligheid betreft routers en IOT devices.


is er ergens een goed overzicht betreft welke merken/routers het best gepatched worden?
20-06-2018, 09:56 door spatieman
wat ook helaas een feit is, de mensen durven het niet, of denken, het werkt toch, waarom zou ik, gebeurd mij toch niet.
20-06-2018, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem: ziggo routers worden geleverd met ziggo firmware waarbij updaten onmogelijk is gemaakt. (goed bezig ziggo, not)

Het klopt dat Ziggo.nl de eindgebruiker ogenschijnlijk niet (meer) in staat stelt om zelf de wifi-modem router firmware te updaten. Dat is in ieder geval sinds de invoering van de "Connect Box" wifi-modem router, oftewel de Compal CH7465-LG.

De uitvoering van een firmware update van de Connect Box gaat automatisch om redenen van veiligheid. Juist vanwege het feit dat de meeste niet-technisch geschoolde gebruikers dat niet zelf kunnen (of anders zouden nalaten te doen).

Er is geen sprake van dat de firmware verouderd. Ziggo technici kunnen -- als daar reden toe is -- het modem op afstand een reset opdracht geven, waarna de Connect Box de laatste firmware automatisch download en zichzelf daarna bijwerkt.

Hetzelfde kan je bij de Connect Box -- bij mijn weten -- ook zelf bewerkstelligen, door eigenhandig de wifi-modemrouter hardware handmatig een reset te geven.

"Ziggo brengt update uit die problemen packet loss Connect Box moet oplossen" door Sander van Voorst, 13-07-2017
https://tweakers.net/nieuws/127135/ziggo-brengt-update-uit-die-problemen-packet-loss-connect-box-moet-oplossen.html

Lijst van Wifi-modems en routers van Ziggo
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/

Volgens Ziggo zouden de patches ook uitkomen voor de Ubee EVW3226 en een deel van de Horizon Mediabox-apparaten, die nu "Mediabox XL" heten, zo meldde Tweakers.net vorig jaar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.