Minister Hoekstra van Financiën zegt de zorgen over het gebruik van persoonlijke bankgegevens van klanten voor commerciële doelen te begrijpen, maar ziet niets in een verbod hiervan. Dat laat de minister weten op Kamervragen van de PvdA over het plan van ABN Amro om gegevens van klanten voor gepersonaliseerde advertenties te gaan gebruiken.
De bank wil advertenties via het online huishoudboekje Grip aan klanten laten zien. Zo'n half miljoen mensen maken gebruik van deze dienst. ABN Amro zou eerst van plan zijn om alleen eigen producten te promoten, maar gaat ook kijken naar mogelijkheden om Grip-gebruikers door andere bedrijven te laten benaderen. PvdA-Kamerlid Nijboer vindt het "volstrekt onwenselijk" dat persoonlijke bankgegevens, die zijn verkregen uit de nutsfunctie van banken, worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties.
"Ik begrijp en deel de zorgen over het gebruik van persoonlijke bankgegevens van klanten voor commerciële doelen, zoals advertenties. Met deze gegevens moet zeer zorgvuldig worden omgegaan. Ik deel echter niet de mening dat dergelijk gebruik van persoonsgegevens op voorhand altijd onwenselijk is", antwoordt Hoekstra. Hij stelt dat het gebruik van persoonlijke bankgegevens voor commerciële doelen ook voordelen voor de klant kan bieden, zoals aanbiedingen voor producten of diensten.
Nijboer vroeg of de minister bereid is zijn initiatiefnota over te nemen waarin een verbod wordt voorgesteld op het delen van gegevens die banken via hun nutsfunctie hebben verkregen, maar dat ziet Hoekstra niet zitten. De minister is het wel met Nijboer eens dat banken zich de afgelopen jaren meer zijn gaan richten op het gebruik van persoonsgegevens van hun klanten voor commerciële doelen. Hierin verschillen banken niet van veel bedrijven in andere sectoren, gaat Hoekstra verder, die herhaalt dat gebruik van klantgegevens ook voordelen kan bieden. Wel moet hierbij voorop staan dat de bescherming van persoonsgegevens goed is gewaarborgd, aldus de minister (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.