image

Minister: namen geslaagde leerlingen publiceren mag onder AVG

maandag 20 augustus 2018, 14:12 door Redactie, 23 reacties

De nieuwe Europese privacywetgeving AVG maakt het niet onmogelijk voor scholen om de namen van geslaagde leerlingen te publiceren, zo stelt minister Slob van Onderwijs op Kamervragen van het CDA. Wel geldt er een belangrijke voorwaarde, de leerlingen moeten toestemming geven.

Slob reageerde op vragen van CDA-Kamerlid Rog dat schoolbesturen hadden besloten om de namen van leerlingen die geslaagd zijn voor hun eindexamen niet meer te publiceren, als gevolg van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). "Deelt u de mening dat we totaal doorslaan met het beschermen van persoonsgegevens, op het moment dat scholen de namen van hun leerlingen niet eens meer mogen publiceren bij zo'n feestelijke mijlpaal als het behalen van een eindexamen?", aldus de vraag van Rog.

De minister zegt er begrip voor te hebben dat scholen in eerste instantie moeten wennen aan de naleving van de nieuwe privacywetgeving. "De AVG beoogt bepaalde fundamentele waarden in onze samenleving te beschermen, zoals de privacy van kinderen. Dat belang kan botsen met andere belangen, zoals de wens van scholen om hun geslaagde leerlingen te feliciteren en in het zonnetje te zetten. De AVG maakt hen dat ook niet onmogelijk. Wel geldt er een belangrijke voorwaarde: zij hebben daarvoor toestemming nodig. Als leerlingen niet genoemd willen worden, kunnen zij ook nee zeggen. Ik begrijp dat dit voor scholen een extra administratieve last met zich brengt", antwoordt Slob.

Het CDA-Kamerlid stelt dat eerdere publicaties van leerlingen die geslaagd zijn ook niet als datalek worden beschouwd. Volgens de minister heeft de Autoriteit Persoonsgegevens hier nog niet eerder op gehandhaafd. Door de komst van de AVG en de uitgebreidere bevoegdheden van de toezichthouder is er nu meer aandacht voor naleving van de regels, merkt Slob op. Rog vroeg de minister of hij ervoor kan zorgen dat schoolbesturen die de namen van leerlingen publiceren niet worden beboet. Slob zegt dit niet te kunnen, aangezien de Autoriteit Persoonsgegevens een onafhankelijke toezichthouder is (pdf).

Reacties (23)
20-08-2018, 14:53 door Anoniem
Het mag, maar dat betekent niet dat het altijd mag. Alleen na voorafgaande gegeven geinformeerde expliciete toestemming.

Dus niet in de trant van "U heeft uw kind aangemeld bij onze school. U moet onze privacy voorwaarden accepteren." Dat is niet expliciet toestemming voor het doel van feliciteren, wat er ook in die voorwaarden staat. Men moet nog veel leren op dat gebied. Gek genoeg doen sommige Amerikaanse sites dat wel weer goed, waar je per doel of voor alles ineens toestemming kan geven. In de EU doet men soms alsof men water ziet branden. Het respect voor wetgeving is ver te zoeken. Het helpt ook niet als AP de afgelopen 2 jaar dingen toestond die duidelijk niet volgens de AVG mogen.
20-08-2018, 15:06 door Anoniem
Minister: namen geslaagde leerlingen publiceren mag onder AVG

Rare kop. Het mag immers niet, tenzij leerlingen toestemming geven, onder de AVG. Zoals in het artikel wel staat vermeld.
20-08-2018, 15:26 door oalie
Ik vraag me even af of ihkv Journalistiek de AVG alsnog omzeild kan worden?
20-08-2018, 15:36 door Anoniem
Door oalie: Ik vraag me even af of ihkv Journalistiek de AVG alsnog omzeild kan worden?
Dat zou kunnen als het 'algemeen belang' zwaarder weegt dan de bescherming van de privacy. Dat lijkt me niet het geval in deze situatie.
20-08-2018, 16:14 door oalie
Door Anoniem:
Door oalie: Ik vraag me even af of ihkv Journalistiek de AVG alsnog omzeild kan worden?
Dat zou kunnen als het 'algemeen belang' zwaarder weegt dan de bescherming van de privacy. Dat lijkt me niet het geval in deze situatie.

correct! art. 6.1 (e) en (f),
20-08-2018, 16:23 door Mr. Sauertopf
Dat AVG is een lachertje (duh!). Onlangs bij een theater gezien (helaas naam kwijt) die onnodig naar je adres vraagt (e-tickets). Als reden geven ze op dat ze dat nodig hebben om jouw per post te kunnen 'informeren' en hop ze voldoen aan de AVG.

Sowieso mogen bedrijven nog steeds onbeperkt jouw persoonsgegevens opslaan, zolang er maar een reden is. Die is natuurlijk altijd wel te verzinnen.
20-08-2018, 16:40 door Anoniem
De vraag is in hoeverre het fenomeen "groepsdruk" hier bepalend is voor wat je kiest.
Daarbij kan iemand die geslaagd is nog minderjarig zijn. Volgens mij beslissen de ouders dan.
20-08-2018, 17:26 door Anoniem
Zou dit ook betekenen dat wij vanuit onze zwemvereniging de namen mogen publiceren zonder akkoord?
20-08-2018, 17:59 door karma4
Vreemd uitgangspunt dat elke leerling toestemming moet geven. Nog even en elke handhaver is brodeloos want de crimineel heeft geen toestemming gegeven.

Je gaat een studie doen om er trots op te zijn.
Tegenwoordig is er een register voor opleiding en beroepsuitoefening zodat een ieder kan controleren of het allemaal klopt.
De naaste omgeving weet vanzelf of je geslaagd bent of niet. Je kan dat niet geheim houden. Wat verder weg horen ze het ook wel. Ik zie geen dj of entertainer die zijn naam en beroep kan en wil geheim houden.
We zijn volledig aan het doorslaan met "wat privacy".
20-08-2018, 19:45 door Eric-Jan H te D
Door Mr. Sauertopf: ... Als reden geven ze op dat ze dat nodig hebben om jouw per post te kunnen 'informeren' en hop ze voldoen aan de AVG.,,,.

Geef het adres van de plaatselijke politiebureau op. Wedden dat het gauw afgelopen is.
20-08-2018, 19:56 door Briolet
Door Anoniem:
Minister: namen geslaagde leerlingen publiceren mag onder AVG

Rare kop. Het mag immers niet, tenzij leerlingen toestemming geven, onder de AVG. Zoals in het artikel wel staat vermeld.

Dat was ook mijn mening. De kop suggereert precies het tegenovergesteld dan de feiten:

Titel moet zijn: "Namen geslaagde leerlingen publiceren mag niet, tenzij…"
20-08-2018, 22:05 door root
Ik zou niet weten waarom dit gepubliceerd moet worden, dus waarom zou je het risico lopen?

Ik vind dat het niet mag, er is geen grondslag.
20-08-2018, 22:57 door Anoniem
Als dit niet zou mogen, dan mag je ook niet sportuitslagen vermelden op je verenigings website,


Slaan we nou niet een beetje door?
20-08-2018, 23:40 door Anoniem
Door root: Ik zou niet weten waarom dit gepubliceerd moet worden, dus waarom zou je het risico lopen?

Ik vind dat het niet mag, er is geen grondslag.

Ben je niet wat kort door de bocht?

Je zou zelfs gerechtvaardig belang kunnen aanhalen, zoals eerder genoemd, waarom mag een school niet benoemen wie geslaagd zijn? Het heeft immers ook meerwaarde voor de school en misschien ook wel de leerling. Zo zou je ook kunnen redeneren over bijvoorbeeld sportuitslagen, gaan we dat ook verbieden?
Daarnaast ben je leerling van een school, daar hoort verwerking van persoonsgegevens bij, neemt niet weg dat je dan ook bezwaar kunt maken tegen het noemen van je naam.
21-08-2018, 01:44 door Anoniem
Door root: Ik zou niet weten waarom dit gepubliceerd moet worden, dus waarom zou je het risico lopen?

Ik vind dat het niet mag, er is geen grondslag.

Mee eens.
21-08-2018, 01:45 door Anoniem
Door Anoniem: Zou dit ook betekenen dat wij vanuit onze zwemvereniging de namen mogen publiceren zonder akkoord?

Nee. Lezen.
21-08-2018, 01:49 door Anoniem
Door karma4: Vreemd uitgangspunt dat elke leerling toestemming moet geven. Nog even en elke handhaver is brodeloos want de crimineel heeft geen toestemming gegeven.

Je gaat een studie doen om er trots op te zijn.
Tegenwoordig is er een register voor opleiding en beroepsuitoefening zodat een ieder kan controleren of het allemaal klopt.
De naaste omgeving weet vanzelf of je geslaagd bent of niet. Je kan dat niet geheim houden. Wat verder weg horen ze het ook wel. Ik zie geen dj of entertainer die zijn naam en beroep kan en wil geheim houden.
We zijn volledig aan het doorslaan met "wat privacy".


Nee, je studeert om wat te leren, niet om anderen ongevraagd je gegevens online te laten zetten. Niemand heeft er wat mee te maken wat, waar, wanneer en of je studeert.
21-08-2018, 12:25 door Anoniem
Door Mr. Sauertopf: Dat AVG is een lachertje (duh!). Onlangs bij een theater gezien (helaas naam kwijt) die onnodig naar je adres vraagt (e-tickets). Als reden geven ze op dat ze dat nodig hebben om jouw per post te kunnen 'informeren' en hop ze voldoen aan de AVG.

Sowieso mogen bedrijven nog steeds onbeperkt jouw persoonsgegevens opslaan, zolang er maar een reden is. Die is natuurlijk altijd wel te verzinnen.

Ja, maar het moet wel een goede reden zijn. Zo niet dan kan je minimaal bezwaar maken bij de uitbater en als dat niet helpt bij de AP.
21-08-2018, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem:

Nee, je studeert om wat te leren, niet om anderen ongevraagd je gegevens online te laten zetten. Niemand heeft er wat mee te maken wat, waar, wanneer en of je studeert.

Met één uitzondering: Een diploma is een openbaar document. Dus op het moment dat je met je diploma gaat zwaaien heeft men wel degelijk iets te maken met waar, waneer en of je studeert (gestudeerd hebt)... Dan is putten uit een 'openbare bron' een mogelijkheid. Het scheelt de school namelijk ook een berg domme referentievragen.

Laat onverlet dat de leerling (of diens verantwoordelijke ouder/verzorger/voogd bij minderjarigheid) nog steeds toestemming moet geven om opgenomen te worden in de lijst.
21-08-2018, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Minister: namen geslaagde leerlingen publiceren mag onder AVG

Rare kop. Het mag immers niet, tenzij leerlingen toestemming geven, onder de AVG. Zoals in het artikel wel staat vermeld.

Het mag wel, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Net als iedereen auto mag rijden, als er maar aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Peter
21-08-2018, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Nee, je studeert om wat te leren, niet om anderen ongevraagd je gegevens online te laten zetten. Niemand heeft er wat mee te maken wat, waar, wanneer en of je studeert.

Met één uitzondering: Een diploma is een openbaar document. Dus op het moment dat je met je diploma gaat zwaaien heeft men wel degelijk iets te maken met waar, waneer en of je studeert (gestudeerd hebt)... Dan is putten uit een 'openbare bron' een mogelijkheid. Het scheelt de school namelijk ook een berg domme referentievragen.

Laat onverlet dat de leerling (of diens verantwoordelijke ouder/verzorger/voogd bij minderjarigheid) nog steeds toestemming moet geven om opgenomen te worden in de lijst.

Dat is nieuw voor mij, dat een diploma een openbaar document is? En kun je die categorie ook even toelichten, wat zijn nog meer openbare documenten en wat betekent dat dan precies?
21-08-2018, 20:08 door Werkezel
Die,n van mij is ook geslaagt. As k d,r naam in zo ene lijst zie dan slaat ik er op!
21-08-2018, 20:49 door karma4
Door Anoniem:
Dat is nieuw voor mij, dat een diploma een openbaar document is? En kun je die categorie ook even toelichten, wat zijn nog meer openbare documenten en wat betekent dat dan precies?
http://www.recruitingroundtable.nl/2013/11/24/diploma-checken/ ER is een gerechtvaardigd belang voor anderen
Ter bescherming van die personen en de werkgever https://duo.nl/zakelijk/diploma/diplomaregister-werkgevers.jsp
Dacht je dat je zonder diploma een beschermd beroep mag uitoefenen?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.