Google en MasterCard hebben een deal gesloten om verkopen in fysieke winkels aan online advertenties te kunnen koppelen, zo laat persbureau Bloomberg weten. De internetgigant betaalde MasterCard naar verluidt miljoenen dollars voor de creditcardgegevens van MasterCard-klanten.
Een selecte groep Google-adverteerders kreeg vervolgens toegang tot een tool waarmee ze konden zien of online advertenties voor hogere winkelverkopen zorgden, waarbij er gebruik werd gemaakt van de creditcardgegevens van MasterCard-klanten. De overeenkomst tussen Google en MasterCard is nooit openbaar gemaakt, waardoor MasterCard-klanten niet weten dat hun gegevens worden verkocht en gebruikt, aldus Bloomberg, dat zich op verschillende anonieme bronnen baseert. Google en MasterCard wilden niet op de overeenkomst reageren.
Vorig jaar kondigde Google een nieuwe dienst aan om verkopen in fysieke winkels te monitoren. Winkels die bij de verkoop e-mailadressen voor hun loyaliteitsprogramma verzamelen kunnen winkeltransacties direct in AdWords importeren, zodat de koppeling kan worden gemaakt. Google liet destijds weten dat wanneer winkels geen loyaliteitsprogramma's hadden ze gebruik konden maken van de partners van Google, die toegang tot 70 procent van de debit- en creditcardtransacties in de Verenigde Staten hadden. Er werden echter geen namen van partners genoemd. De dienst zorgde voor felle kritiek van privacy- en burgerrechtenorganisaties, die vonden dat Google moest stoppen met het volgen van aankopen in winkels.
MasterCard laat in een reactie aan Security.NL weten dat het gaat om "geanonimiseerde, geaggregeerde gegevens over algemene trends in (winkel)aankopen" en niet om individuele klantgegevens.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.