Een menselijke fout was de oorzaak van een datalek bij softwarebedrijf Veeam waardoor miljoenen records van huidige en potentiële klanten voor iedereen toegankelijk waren, zo heeft het bedrijf zelf bevestigd. Veeam is een bedrijf dat back-up- en datarecovery-oplossingen biedt. Onderzoeker Bob Diachenko ontdekte onlangs via de zoekmachine Shodan een database van het bedrijf die voor iedereen toegankelijk was.
Het ging om een 200 gigabyte grote database die 445 miljoen records bevatte, aldus Diachenko. Veeam-topman Peter McKay stelt in een verklaring dat het om een marketingdatabase ging die tijdens onderhoudswerkzaamheden door een menselijke fout voor derde partijen toegankelijk was. De database bevatte 4,5 miljoen unieke e-mailadressen, alsmede namen en ip-adressen van klanten, partners en potentiële klanten.
Volgens McKay bevatte de database veel records die meerdere keren stonden vermeld, wat het aantal van 445 miljoen verklaart. Naar aanleiding van het incident heeft het bedrijf de veiligheid van alle databases gecontroleerd en het incident bij verschillende toezichthouders gemeld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.