Poll
image

Draai jij anti-virussoftware op je telefoon en pc?

maandag 24 september 2018, 12:11 door Redactie, 18 reacties
Op beide
30.31%
Alleen op pc
45.74%
Alleen op telefoon
1.63%
Op geen van beide
18.91%
Geen idee
3.41%
Reacties (18)
24-09-2018, 13:05 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 24-09-2018, 13:07
Met goede firewalls heb je geen resource-hugging anti4 nodig. (al moeten die wel per app en niet systemwide ingesteld kunnen worden, en helaas is dat een stervend type firewall en op Linux al helemaal (afwezig/ongebruikersvriendelijk te realiseren)
24-09-2018, 13:20 door Anoniem
op iOS een antivirus product? ik denk niet dat dit bestaat. Maar als je android draait lijkt het me wel nuttig....
24-09-2018, 14:23 door Anoniem
ik doe al mijn browsing op throw away whonix vms in qubes os, geen AV nodig.
24-09-2018, 15:50 door Anoniem
Ik draai alleen op het toilet... wel zo veilig
24-09-2018, 16:09 door Anoniem
Nauwelijks, omdat het weggegooid geld is !!

Op sommige hardware dan en wat betreft sommige veel te kostbare onzinnige paketten dan.
Fud voor MacOs (of iOS) geillustreerd
https://www.security.nl/posting/567085#posting567142

Doe maar een goede firewall erbij, heb je veel meer aan als je echt meer security (of privacy) nodig hebt.
Nog simpeler is om heel conservatief met het installeren van nieuwe apps en software om te gaan, eerst eens even verder kijken en lezen op het net.
En chinese calling home apps maar ff overslaan.

Aveeisveurpeecee
24-09-2018, 16:25 door Bartbartbart
Door Anoniem: Ik draai alleen op het toilet... wel zo veilig
Nou, volgens mij heb je daar juist veel meer kans om je hoofd te stoten of over een pot te struikelen tijdens het draaien, en op de pot draaien gaat ook al zo lastig, iedere halve slag de benen omhoog enzo.
24-09-2018, 16:33 door Anoniem
Desktop Windows wel
Desktop Linux niet
Telefoon n.v.t.
24-09-2018, 21:59 door Anoniem
De peecees zijn linux ('web, ssh) en freebsd (code, tekst), en de telefoon is een 6310.

Dus nee, ik doe niet aan "antivirus".
25-09-2018, 02:29 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 25-09-2018, 03:16
Door Bartbartbart: Met goede firewalls heb je geen resource-hugging anti4 nodig. (al moeten die wel per app en niet systemwide ingesteld kunnen worden, en helaas is dat een stervend type firewall en op Linux al helemaal (afwezig/ongebruikersvriendelijk te realiseren)
Afwezig? Dat is dus niet helemaal juist. Weleens gehoord van Iptables? Standaard in de Linux kernel aanwezig. Lees dit maar even door: https://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_Systeembeheer/Firewalls

In het geval van iptables heb je gelijk, in die zin dat dit een "pittig ding" is om te configureren. Maar dat hoeft helemaal niet, want.... daar is Ufw je redding. Ufw is van zichzelf een commandolijn firewall, maar er is een frontend die dit op een zeer gebruikersvriendelijke manier kan aansturen. Weleens gehoord van Gufw? Kijk hier maar eens: http://gufw.org/

En zo zijn er verder nog een hele rits aan gemakkelijk te gebruiken firewalls onder Linux waarbij je ècht geen gevorderde programmeur voor hoeft te zijn om te gebruiken. Mensen die moeite zouden hebben met Gufw zullen een nog véél zwaardere dobber hebben aan de standaard aanwezige en ingebouwde firewall onder Windows.
25-09-2018, 03:12 door SecurelyDownUnder
Klopt dat met een "goede" firewall je geen antivirus nodig hebt. Alleen, zo'n goede firewall bestaat niet, ze zijn nooit 100% dicht. Een firewall + antivirus is dus bijna altijd veiliger. Maar daamee zeg ik niet dat je daarom een of meerdere moet draaien. Is altijd een business overweging die volgt uit je risk assessment. Sommige risico's kun je bewust nemen omdat de kans en/of the impact laag is en het middel ertegen te zwaar (te duur, te vertragend, etc.).
25-09-2018, 12:48 door Bartbartbart
Door Unix4:
Afwezig? Dat is dus niet helemaal juist. Weleens gehoord van Iptables? Standaard in de Linux kernel aanwezig. Lees dit maar even door: https://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_Systeembeheer/Firewalls

In het geval van iptables heb je gelijk, in die zin dat dit een "pittig ding" is om te configureren. Maar dat hoeft helemaal niet, want.... daar is Ufw je redding.
Ik ken het. Iptables kan inderdaad een boel en er zijn verschillende frontends voor zoals Ufw. Nu heb ik dat alles voor het laatst zo'n 10 jaar geleden getest dus wellicht is er veel veranderd in de tussentijd, maar die frontends boden nooit de functionaliteit die ik zocht. Ik wil niet slechts App-X wel of geen toegang geven, ik wil bv wel toegang geven tot de poort die de app nodig heeft om te functioneren, maar niet tot de poorten die het voor andere zaken gebruikt zoals feedback. Het kan zijn dat de app op poort 80 functioneert en dan moet ik in kunnen stellen dat dat weliswaar mag, maar niet voor de adressen (a-x), enzovoort, oftewel - back to iptables. maar dan nogsteeds mis ik input. Als op Windows een app die nooit van een bepaalde poort gebruik heeft gemaakt daar opeens over gaat communiceren dan krijg ik daar een melding van. Kan op Linux ook wel, maar tegen die tijd heb je onderhand wel je eigen frontend geschreven. En dan nog even over de gebruiker. De gemiddelde Ubuntugebruiker is waarschijnlijk sowieso al niet kundig genoeg om zich met firewalls goed te kunnen beschermen. De firewallkwestie (+ het hackishe directx-gaming) zijn iig altijd de redenen voor mij geweest om terug naar Windows te gaan.

Door SecurelyDownUnder:Klopt dat met een "goede" firewall je geen antivirus nodig hebt. Alleen, zo'n goede firewall bestaat niet, ze zijn nooit 100% dicht.
Klopt, en dus Iptables in de router, 2 appbased firewalls in het OS, eigen DNS met monitor en ik voel me redelijk veilig.
25-09-2018, 13:32 door Anoniem
Voor mijn Nokia 6310 i bestaat geen antivirus software voor zover ik weet. En ook geen viri...
25-09-2018, 14:33 door Anoniem
Door SecurelyDownUnder: Klopt
Vraagje, wat is jouw specialisme eigenlijk?
Iets met dit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kuisheidsgordel
Is daar nog een markt voor?
:p
25-09-2018, 15:19 door Bartbartbart
Door Anoniem:
Door SecurelyDownUnder: Klopt
Vraagje, wat is jouw specialisme eigenlijk?
Iets met dit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kuisheidsgordel
Is daar nog een markt voor?
:p
Hij heeft helemaal gelijk. Ik gebruik 2 firewalls en die laten allebei af en toe iets door. Bovendien belt 1 vd firewalls maar wat graag naar huis ookal staat dat in de settings uit. 2 firewalls is een absoluut minimum.
25-09-2018, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ik draai alleen op het toilet... wel zo veilig
underrated
25-09-2018, 20:02 door Anoniem
Ik beschouw virusscanners als een beveiligingsrisico omdat deze tegenwoordig zo diep ingrijpen in je netwerkverkeer.
27-09-2018, 15:33 door Anoniem
Op PC wel maar op m'n 3310... ;-) ja,ik heb mijn mobiele stukje antiek nog steeds.
29-09-2018, 12:48 door Anoniem
Mijn deels meegekregen en deels verworwen verstand is mijn anti-virus software.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.