Internetgebruikers vergeten uit te loggen bij Facebook en Google, waardoor de techbedrijven gebruikers ook nauwkeurig op andere websites kunnen volgen, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 1800 mensen. Deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd om hun privacyinstellingen te controleren en welke maatregelen worden genomen om online tracking tegen te gaan.
Na genoeg alle deelnemers aan het onderzoek (95 procent) hebben geen adblocker op de smartphone geïnstalleerd en op de pc is dit 81 procent. Verder blijkt dat 87 procent van de Androidtelefoons met een Facebook-app continu de locatie met Facebook deelt, ook als de app niet in gebruik is. Bij iPhone-gebruikers is dit 38 procent. Het delen van de locatiegegevens kan leiden tot locatie-advertenties.
Ook loggen gebruikers niet uit bij Facebook (60 procent) en Google (40 procent), zodat ze op andere websites kunnen worden gevolgd. "Die mensen blijven ingelogd bij Google en Facebook, ook als zij ándere websites bezoeken. Die sites hebben vaak de advertentiesystemen van Google en Facebook geïntegreerd. Die kunnen ingelogde personen stilletjes volgen bij het internetten en aan veronderstelde 'interesses' koppelen", aldus de Consumentenbond.
Verder laat het onderzoek zien dat gebruikers de privacyinstellingen van hun Google-account niet aanpassen, waardoor Google allerlei data van gebruikers opslaat, zoals locatie, gebruikte zoekopdrachten en gezochte afbeeldingen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.