Google profiteert het meest van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de nieuwe Europese privacywetgeving die op 25 mei van dit jaar van kracht werd. Dat stellen Cliqz en Ghostery aan de hand van eigen onderzoek. Cliqz is een Duits internetbedrijf en eigenaar van privacyplug-in Ghostery.
Beide partijen verzamelen informatie over webtrackers en maken dat via WhoTracks.me inzichtelijk. Voor het onderzoek werd besloten om naar trackers in april en juli te kijken. Het aantal trackers in Europa per pagina nam in juli met 3,4 procent af ten opzichte van april. In de Verenigde Staten steeg het aantal trackers juist met 8,3 procent. Het blijkt dat met name kleinere trackers hun bereik in Europa hebben verloren, terwijl Google het aandeel zelfs met 1 procent zag groeien. Ook Facebook moest terrein prijsgeven.
Volgens de onderzoekers hebben Google en andere grote advertentiebedrijven meer middelen om aan de nieuwe regels te voldoen. Daarnaast zouden uitgevers en eigenaren van websites zeker willen weten dat ze compliant zijn en daarom kleinere adverteerders laten vallen die niet kunnen aantonen aan de regels te voldoen. Ook zijn er berichten dat Google uitgevers aanmoedigt om het aantal trackers op hun websites te verminderen.
Google is dan ook degene die van de nieuwe situatie weet te profiteren, aldus de onderzoekers. "Eén ding is zeker. Google profiteert indirect van de gevolgen van de AVG, die ervoor heeft gezorgd dat de online advertentiemarkt in Europa geconcentreerder is geworden, nu de meeste adverteerders marktaandeel hebben verloren. Google lijkt te profiteren van de onzekerheid rond de AVG om de positie als marktleider verder te versterken", zegt Björn Greif van Cliqz.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.